• Filifjonkan03

Erfarenheter av sätesförlossning

Min lille skrutt ligger mot fel håll och vill inte vända sig trots vändningsförsök. Vi har fått frågan om vi vill göra ett kejsarsnitt eller vill föda i säte om förutsättningarna är goda (bra bäckenmått och inte för stor bebis). Ska in på mätning av bäckenet på måndag och se om jag har rätt förutsättningar för sätesförlossning.

Har förstått att det är väldigt stor skillnad från sjukhus till sjukhus huruvida de ens tillåter sätesförlossning. Vad har ni för erfarenhet? Varför vill de inte göra sätesförlossning? Ni som gjort en sätesförlossning - hur gick/var det?

• Svar på tråden Erfarenheter av sätesförlossning
  • Lindsey Egot NO1

Den största delen som ska komma ut är huvudet. Kommer huvudet sist och fastnar är det inte roligt.

• Filifjonkan03
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-17 19:11:30 följande:
    Den största delen som ska komma ut är huvudet. Kommer huvudet sist och fastnar är det inte roligt.
    Har du varit med om det?
  • Lindsey Egot NO1
    Filifjonkan03 skrev 2013-08-17 19:28:18 följande:
    Har du varit med om det?
    Min mamma skulle fått min bror i säte om de inte upptäckte det på förlossningen då bm inte kände huvudet. Det kom in en till bm och kände och sedan 2 läkare. sedan skuckade de ner henne på ul. Bm på MVC hade skrivit att hon kände huvudet fixerat i bäckenet men det var fel. Det blev akut snitt.
  • Filifjonkan03
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-17 20:13:04 följande:
    Min mamma skulle fått min bror i säte om de inte upptäckte det på förlossningen då bm inte kände huvudet. Det kom in en till bm och kände och sedan 2 läkare. sedan skuckade de ner henne på ul. Bm på MVC hade skrivit att hon kände huvudet fixerat i bäckenet men det var fel. Det blev akut snitt.
    Ok. Jobbigt att få reda på det så sent! Då har man ju ingen möjlighet att undersöka möjligheterna för sätesförlossning heller. Skönt att det gick bra ändå.
  • Elin1113

Min första förlossning är sätes. Och det är den bästa förlossningen av mina 2. Andra barnet kom vanligt med huvudet först och det gjorde mer ont än att föda i säte. Dem säger att en rumpa är mycket mjukare och trycks ihop medan huvudet är hårt. Jag sprack ingenting alls. Har bara goda saker att säga om sätesförlossningen. De är därför viktigt att dem mäter ditt bäcken för de inte ska vara för trångt. Du får gå på extra ultraljud i slutet för att se så bebisen inte blir för stor. Läkare är med under förlossningen. Har du några frågor så bara ställ dem. Jag är livrädd för kejsarsnitt. Jag födde i Helsingborg och där är dem vana vid sätesförlossningar. Har förstått att många sjukhus erbjuder kejsarsnitt direkt då dem inte har någon erfarenhet av sätesförlossningar. Synd tycker jag.

• Filifjonkan03
    Elin1113 skrev 2013-08-17 22:23:22 följande:
    Min första förlossning är sätes. Och det är den bästa förlossningen av mina 2. Andra barnet kom vanligt med huvudet först och det gjorde mer ont än att föda i säte. Dem säger att en rumpa är mycket mjukare och trycks ihop medan huvudet är hårt. Jag sprack ingenting alls. Har bara goda saker att säga om sätesförlossningen. De är därför viktigt att dem mäter ditt bäcken för de inte ska vara för trångt. Du får gå på extra ultraljud i slutet för att se så bebisen inte blir för stor. Läkare är med under förlossningen. Har du några frågor så bara ställ dem. Jag är livrädd för kejsarsnitt. Jag födde i Helsingborg och där är dem vana vid sätesförlossningar. Har förstått att många sjukhus erbjuder kejsarsnitt direkt då dem inte har någon erfarenhet av sätesförlossningar. Synd tycker jag.
    Tack för svaret! Ja, barnmorskan jag pratade med lovordade sätesförlossningar också och menade på att det blev en mjukare övergång typ, när rumpan som är mindre kommer först. De verkade väldigt kunniga och gjorde många sätesförlossningar så det känns som en trygghet. Är också rädd för kejsarsnitt, även om jag hört mycket gott om det också.

Får helt enkelt se vad de säger på måndag då bäckenet skall mätas.
  • Filifjonkan03

Bäckenet visade på goda mått så nu är det bara att invänta att värkarna ska starta.

Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Gott svart kaffe

Ett planerat ks innebär ycket små risker för barnet. En sätesförlossning innebär större risker. Tänk dig för TS.

• oONinniOo

Nu har jag själv inte fött barn (än), men både jag och min syster är födda i säte. Med mig blev det upptäckt 4 dagar innan BF och kejsarsnitt blev inbokat. Men samma dag körde förlossningen igång och de gjorde en mätning som visade att det skulle gå, så hon fick välja ifall det skulle stannas upp och bli ett snitt eller om hon ville låta förlossningen fortskrida. Allt gick bra, hon förlorade knappt något något blod alls eller så. Dock fick jag ligga i skena i början, då jag föddes med höftledsluxation. Med lillsyrran gick sätesförlossningen också bra. Den som var värst var med vår lillebror, då han kom rättvänd och förlossningen gick i en väldans fart...

★°☆ Lillpojken beräknad till 130908 ★°☆ fampet.blogg.se
  • Elin1113

Tycker de är otroligt fel att anklaga någon att vara egoistiskt pga att välja förlossning istället för kejsarsnitt vid säte. Då må jag vara egoist.Men det var min bästa förlossningsupplevelse av mina 2 förlossningar. Min 6 åriga pojke som är född i säte är frisk som en nötkärna. Är jätteglad att jag inte valde kejsarsnitt. Då de i mitt fall hade inburit så mycket mer risker med kejsarsnitt. Men som Haskel säger, man vet inte hur en förlossning ska sluta i förväg. Och de är risker med ALLA typer av förlossningar och då även kejsarsnitt. Självklart är de jätte sorgligt och tråkigt vad din släkting råkade ut för (daxförnästa) Men precis samma kan inträffa vid en vanlig vaginal förlossning. Det hände en bekant till mig. Min släkting födde i säte, det gick också bra och frisk är även den pojken. min vänninas dotter är född i säte även det en väldigt bra förlossningsupplevelse och en frisk flicka. Men det finns alltid 2 sidor av allting. För och emotsidan. Det stämmer att barnen kan få ligga i skena en tid efter förlossningen pga av höfterna. Men det har inte med förlossningen i sig att göra utan att dem suttit i säte en längre tid i magen. min pojke slapp ha skena. Det är bara TS som kan välja vad som känns bäst för henne. Jag stöttar TS till vad hon än väljer. Och jag tycker inte det är egoistiskt att välja det som känns bäst för en själv.

Svar på tråden Erfarenheter av sätesförlossning