Elin1113 skrev 2013-08-17 22:23:22 följande:
Min första förlossning är sätes. Och det är den bästa förlossningen av mina 2. Andra barnet kom vanligt med huvudet först och det gjorde mer ont än att föda i säte. Dem säger att en rumpa är mycket mjukare och trycks ihop medan huvudet är hårt. Jag sprack ingenting alls. Har bara goda saker att säga om sätesförlossningen. De är därför viktigt att dem mäter ditt bäcken för de inte ska vara för trångt. Du får gå på extra ultraljud i slutet för att se så bebisen inte blir för stor. Läkare är med under förlossningen. Har du några frågor så bara ställ dem. Jag är livrädd för kejsarsnitt. Jag födde i Helsingborg och där är dem vana vid sätesförlossningar. Har förstått att många sjukhus erbjuder kejsarsnitt direkt då dem inte har någon erfarenhet av sätesförlossningar. Synd tycker jag.
Tack för svaret! Ja, barnmorskan jag pratade med lovordade sätesförlossningar också och menade på att det blev en mjukare övergång typ, när rumpan som är mindre kommer först. De verkade väldigt kunniga och gjorde många sätesförlossningar så det känns som en trygghet. Är också rädd för kejsarsnitt, även om jag hört mycket gott om det också.
Får helt enkelt se vad de säger på måndag då bäckenet skall mätas.