Filifjonkan03 skrev 2013-08-22 22:17:59 följande:
Om det skulle vara farligt så är det ju konstigt att alla läkare jag pratat med rekommenderar det? Jag tror att det helt enkelt har med fall till fall att göra. Kan ju bli syrebrist även vid en vanlig förlossning. På läkarna jag talat med så menar de att det är risker även vid ett kejsarsnitt för barnet och att det är nyttigt med en vaginal förlossning. Men visst är jag orolig att jag gör något fel. Men får helt enkelt lita på läkarna.
Alltså, sätesförlossning för med sig större risker än en vaginalförlossning, men inte lika höga som ett snitt. Riskerna är
a) att om barnet fastnar med huvudet så kommer navelsträngen i kläm. Det händer ju inte (eller ytterst sällan) om barnet kommer med huvudet före, utan då får det fortsatt syre genom navelsträngen medan det sitter fast, och man har god tid på sig att förbereda ett snitt.
b) när kroppen är ute kan det hända att barnet fryser till, och tar ett djupt andetag. Det tror så att säga att det är fött och att det är dags att börja andas! Men har det huvudet kvar inne, så drar det ner fostervatten i lungorna - i värsta fall infekterat av bajs om barnet varit stressat och bajsat. Och DET är också jättefarligt. Man måste därför snabbt linda in kroppen i en varm handduk, så att barnet inte fryser till innan huvudet är fött. Kolla med din barnmorska att hon känner till det! Alla gör tyvärr inte det idag, när kejsarsnitten blivit så vanliga...