• Anonym (arg dotter)

Vad det för fel på min jävla mamma!!!

Jag är en 21 årig tjej som under hela min tonårstid varit otroligt frustrerad över min mamma. 

Exempel på saker hon gör och har gjort

När man ligger och vilar har skit ont i huvudet så man inte kan hålla ögonen öppna eller orkar höra ljud eller ens röra käken så öppnar hon dörren till mitt rum och frågar hur det är med mig "jag har jätteont i huvudet och vill vara ifred" och hon svarar "ojdå vad är det då för fel" och jag svarar "jag har migrän men precis tagit en tablett och väntar på att den ska börja värka." Men sen forsätter hon trots att jag innan kämpat fram de tidigare orden "vad har du gjort idag då?".

Hon kan ringa mig på arbetstid och trots att jag säger att jag är upptagen och snällt svarat på hennes idiotiska konverasation som innan låtit

mamma: hej vad gör du?
    jag: jag jobbar vad vill du?
    mamma: nej men ingenting speciellt vad hade du tänkt gör idag då?
    jag: alltså jag är upptagen, vad vill du?

Jag anser att ringer man någon på arbetstid och verkligen VILL någonting så har jag inte ork till att prata vädret, känslor eller något annat trams.

Jag flytta hemifrån första gången som 16 åring och hon ringde och fråga om jag inte kunde komma hem och äta middag. Jag svarade sånt som att jag skulle ut men att jag kunde komma lite senare vid typ 7 och hon åt middag vid halv 6 eller något. Sen när man kommer dit så sitter hon i vardagsrummet och tittar på tv och när jag sätter mig i köket och ber henne komma för hon har ju bett mig om att komma hem till henne för att umgås så svarar hon typ att hon är glad över att jag bara är där.

Men upplever att hon ofta går på mig, försökt vara hemma nu under sommaren i 2 månader men hon gör mig hysterisk. Hon lämnar mig inte ifred när jag uttryckligen ber om det. Utan hon fortsätter ställa fråga efter fråga trots att jag visar att jag är upptagen med exempelvis att arbeta. Det enda hon förstår är om man typ tar en pocket bok och kastar efter henne i dörröppning, då förstår hon att hon ska gå därifrån. 

Hon kan även göra sånna saker som att ringa klockan FEM en lördagsmorgon. Jag hoppar upp skräckslagen i tanken om att "det måste ha hänt något". Men då visar det sig att hon vill ha kontakt med mitt andra syskon som ska börja jobba 6:30 och undrar om jag inte vet varför han svarar. Jag blir skogtokig och undrar hur fan hon tänker när hon ringer mig och frågar om det!!!

Hon är tillsammans med min pappa så det är inte att hon är ensam bara utan jag tror det är något fel på henne på riktigt.           

Snälla vad är hennes problem??  

• Svar på tråden Vad det för fel på min jävla mamma!!!
  • Jellie87

Sen undrar ja när de finns tid för henne o prata, de verkar som att de e omöjligt me dej, de e alltid att du e upptagen..Gud va ja känner för att ge henne en kram o ba låta henne prata ut lite..Hon testar ju prata me dej men de finns ju aldrig tid så de e svårt o veta. Hon intresserad hur du mår o va som händer i ditt liv. Hon e oxå vuxen, o ska behandlas så som du vill, me respekt o vuxen människa..som en mamma..:( Gud va ja saknar min mamma nu..inser ba att hon har tur som har mej som ger henne de hon behöver o hinner ja inte så pratar vi fint om de o ringer henne senare..

• MamaPapa

Jag flyttade hemifrån vid 17 år och fram tills att jag var 30 kände jag som du. Tyckte hon lade sig i och inte respekterade mig som individ. Nu när jag är 42 och ser tillbaks ser jag att jag troligtvis gick igenom någon sorts separationsprocess, jag överreagerade en del och misstolkade henne. När jag läser en del av dina exempel (okej inte det om fem på morgonen telefonsamtal kanske), så känner jag igen flera från min relation med mamma. Det låter lite som om hon gärna vill ha en nära relation med dig men har inte lyckats knappa in din "våglängd" riktigt. Om jag skulle ge ett råd så är det att var inte så hård mot henne. När du har rast/lunch på jobbet, kan du inte någon gång ringa upp henne och bara prata i tio minuter om ingenting? Istället för att känna du blir "jagad" så blir det istället du som styr.
    Jag ångrar såååå många saker jag sa, och inte sa, till min mamma. Tyvärr kan jag inte rätta till det då hon gick bort för 9.5 år sedan så jag får leva med de skuldkänslorna resten av mitt liv.

• Anonym (arg dotter)

Ja, jag brukar själv ringa min mamma och prata, lunchar med henne två dagar i veckan minst. Det jag stör mig på är att hon inte slutar prata när jag så tydligt inte kan prata. Typ idag så rasar min handväska när jag ska kliva av bussen och allt möjligt som bankkort, mobil ligger utspritt och ska samtidigt gå av och säger fan, nu hände det något vi får prata sen. Och hon bara fortsätter "vad var det som hände" och jag säger "vi tar det sen hej" och så fortsätter hon ändå, då lägger jag på i örat på henne. Annars kan jag vara gullig och ringa, bjuda på middag hos mig och allt annat. Men att hon inte respekterar att jag är upptagen sen det blir jobbigt.

• liv

Varför är du så arg? Jag har en likadan mamma och i stunden kan jag också bli arg på henne men jag vet att hon bara vill mig väl. Hon är ju inte nosig och lägger sig i, hon bryr sig bara om dig. Jag hoppas att du upptäcker det och lär dig att uppskatta henne för såna mammor finns det inte många av!

• Pissenisse

Fy vad respektlös och otrevlig du är mit din mamma. Visst att hon inte borde ringa kl 5 på morgonen men visa lite respekt och försök vara trevlig!

• Anonym (mamma <3)

Det är konstigt att du som 21 åring inte kan förstå din mor bättre. När jag var 14 år kände jag som dig. Min mamma va absolut den hemskaste och jobbigaste person på jorden. Det kunde gå flera veckor utan att jag sa ett ord till henne fast vi bodde under samma tak. Jag idag 20 år och TACK OCH LOV har jag insett hur underbar min mamma, hon är min bästa vän och en storrr del av min värld. Jag skulle dö miljontals gånger för henne. Jag älskar att hon ringer varje och frågar om jag har ätit <3 en sån kärleksfull person åhhhh<3

• Anonym (mamma <3)

Jävla mobil som hoppar över ord. Det finns inget som gör mig så glad som mammas "jobbiga" frågor. Åhhh va jag älskar henne ;)

• Anonym (Diana)

Hon verkar lite påflugen men långt goare än min morsa som hatar mig för att jag är lesbisk, vilket jag inte har valt själv... Hon har inte hört av sig på snart 3 år. Skulle jubla av glädje om hon hörde av sig. 

• Anonym (^^)

Tänk vilka hemska mammor det verkar finnas. För det kan ju inte vara några fel på deras perfekta barn tydligen. Tycker att Ts skriver på ett aggressivt och omoget vis. Jävla mamma?

Dagens ungdomar har ingen respekt för sina föräldrar. Jodå det finns undantag. Men föräldrarna ska tåla sina barns humör och nycker. Skäms på er som pratat så nedlåtande om era föräldrar. Jag tycker att det är bedrövligt.

• Anonym (Diana)
    Anonym (^^) skrev 2013-08-20 01:33:33 följande:
    Tänk vilka hemska mammor det verkar finnas. För det kan ju inte vara några fel på deras perfekta barn tydligen. Tycker att Ts skriver på ett aggressivt och omoget vis. Jävla mamma?

Dagens ungdomar har ingen respekt för sina föräldrar. Jodå det finns undantag. Men föräldrarna ska tåla sina barns humör och nycker. Skäms på er som pratat så nedlåtande om era föräldrar. Jag tycker att det är bedrövligt.
    Föräldrar får väl fatta att de får vad de ger. Relationer ska vara ett givande och tagande oavsett genetisk koppling. Herregud vad gammaldags du låter.
  • Anonym (^^)
    Anonym (Diana) skrev 2013-08-20 01:50:42 följande:
    Föräldrar får väl fatta att de får vad de ger. Relationer ska vara ett givande och tagande oavsett genetisk koppling. Herregud vad gammaldags du låter.

Ja jag har förstått att jag är gammaldags då jag anser att det är respekt åt båda håll som gäller. Tyvärr så är det många just 80-90 talister som beter sig som bortskämda snorungar. Det går inte att ge mer än man får, det är ju en omöjlighet. Eller inte. Herregud vad kaxiga dagens ungdomar är. Jag, jag och återigen jag.
  • Anonym (................)

nog för man alltid tycker gräset verkar "grönare på andra sidan", men hade min mamma ens brytt sig ett uns av det din mamma bryr sig om dig, så hade min barndom & även vuxna liv känts mkt lyckligare.

- en som kallas för s.k "maskrosbarn"

• Anonym (Överdrift)

Du TS, jag tycker inte att det örngott större fel på din mamma, och att du borde sluta leta "diagnos" på henne. Hon är som hon är. Du kanske skulle försöka vara tydligare med dina gränser, helt enkelt. Svara inte om hon ringer när det inte passar dig att prata, ring tillbaka när det passar dig istället. Åk hem om hon inte vill umgås med dig när du kommer dit. Kommentera inte din pappa negativt, oombedd. Ingen brukar vilja höra sånt om sin partner, det är sådant man i så fall vill beklaga sig över själv. Alldeles oavsett hur din pappa är, så har din mamma valt att leva med honom och att ha överseende med en del grejer, (för övrigt, generationsfråga handlar ganska mycket mer om vilken uppfostran och värderingar man fått med sig hemifrån än om exakt när man är född, min pappa är några år äldre än din, hans föräldrar var relativt gamla när han föddes, och för honom så har det naturliga varit en ganska ojämlik arbetsuppdelning i hemmet, vilket cementerades när min mamma ville vara hemmafru. Dras bal, deras business, enligt mig...)

Svar på tråden Vad det för fel på min jävla mamma!!!