• gosnosen

Reflux

Hej! Kanske kan någon av er ge mig svar. Jag har en liten flicka på snart 5 veckor som verkar ha stora problem med reflux. Hon är ledsen och verkar ha ont all sin vakna tid. Hon gurglar, stönar och stånkar. Då får hon panik och andas snabbare och sen spänner hon hela kroppen bakåt och skriker och gråter av smärta. Vid amningen så håller hon även på och krånglar och får liksom ryck och drar huvudet bakåt. Hon hatar att ligga ner över huvudtaget. En gång när hon hade ont och skrek såblev hon helt spänd, slutade andas en liten stund och ögonen rullade bakåt. Vi blev livrädda!

Vi har pratat med bvc men de verkar helt oförstående. Vart ska vi vända oss?? Vi bor i Göteborg.

Om vi inte får någon hjälp så kommer jag inte tveka att börja medicinera henne med vad som kan stå till buds receptfritt. Jag är apotekare så jag känner mig ganska hemma med mediciner om man säger så. Har förstått att det är Gaviscon, Zantac och Omeprazol/Losec/Nexium som gäller, och även i den ordningen som effektiviteten ökar. 

I vilken form får ni utskrivet Zantac och Losec/Nexium, är det flytande, pulver eller tabletter. Jag helammar min dotter. Kan man ta en tablett och lösa upp och ge henne? Eller måste man få utskrivet medicinerna i andra beredningsformer? 

Vilka doseringar är det som används?? Min dotter väger tre kilo och är alltså  fem veckor. (Hon vägde 1940 gram när hon föddes så hon är av liten modell.)

• gosnosen

Liggammar man då på ett sätt så att bebisen inte ligger platt? För när jag gör det så ligger hon platt på sidan och det gör alla symtom bara värre.

• gosnosen
    annojb skrev 2014-01-09 19:41:33 följande:
    Så jobbigt, lider med er och vet ju precis hur jobbigt ni har det! Gråter

Vår dotter var ca 2-3 v när hennes tysta reflux började ge besvär men eftersom hon inte kräktes mer än vad bebisar normalt gör, tog det lite tid för oss att förstå.
    Men hon hade samma tendenser som er dotter, vrålade när mjölken rann till, släppte bröstet, böjde sig bakåt o vred huvudet fram- och tillbaka. Gick så långt att hon blev extremt slemmig, rosslig och hade ett par andningsuppehåll. Var en fruktansvärd tid.

Nu och sedan hon var ca 2 mån får hon 10 ml Nexium varje dag (pulver i dospåse som man blandar med vatten) och sedan dess har allt vänt (med undantag för ett par bakslag, bla i samband med en allt för tidig nertrappning samt nu då vi introducerat mjölk igen, vilket inte blev bra).

Mitt råd är dels att på en gång bli helt mjölkfri (du eftersom du ammar) dels att du struntar i bvc (som tyvärr allt för ofta har för dålig kunskap om bla reflux) och gå direkt till en barnläkare (privat eller via landstinget). Förklara din dotters besvär och att du själv är övertygad om reflux. 

Vad det gäller medicin har jag förstått att det är olika för olika barn, individuellt med andra ord som allt annat... vår dotter blev inte hjälpt av Zantac som vi provade först (hjälpte första 2 veckorna men sen blev det värre igen) och gaviscon tror jag man använder främst till barn som har stora/många kräkningar.

Just den refluxen som du beskriver, den sk "tysta" handlar främst om sura- och upprepande uppstötningar och då behövs främst medicin som antingen tar bort- eller neutraliserar syran.

Håller mina tummar för er, vet hur jobbigt det är men ge er inte! Hjälp finns och jag hoppas ni får den snart! Hjärta

styrkekram!
    Tack för ditt fina svar! Vi kontaktade bvc igen angående hennes krampliknande attack hon fick och blev hänvisade till barnakuten. Sagt och gjort, vi åkte in med henne! Och vi blev inlagda i två dagar med henne. Kräkningar har ökat och intensifierats också, och hon kräks flera gånger efter varje måltid och även lite när som helst. De gjorde ultraljud på hjärna och buk, hittade inget onormalt. Däremot undersökte de inte övre magmunnen tyvärr. Men de konstaterade att det troligtvis är reflux hon har, men vill inte sätta in behandling riktigt än utan avvaktar. Om det inte blir bättre eller blir värre skulle vi kontakta närmaste barnmottagning och sätta in behandling. Vi vill ju egentligen ha behandling nu med en gång, men vad ska man göra när läkarna har bestämt sig...Vi får se hur länge vi står ut med att hon har ont och sover uselt. Vi sover ju knappt heller, men vi lider ju mest med henne Hjärta
Svar på tråden Reflux