Reflux
Hej! Kanske kan någon av er ge mig svar. Jag har en liten flicka på snart 5 veckor som verkar ha stora problem med reflux. Hon är ledsen och verkar ha ont all sin vakna tid. Hon gurglar, stönar och stånkar. Då får hon panik och andas snabbare och sen spänner hon hela kroppen bakåt och skriker och gråter av smärta. Vid amningen så håller hon även på och krånglar och får liksom ryck och drar huvudet bakåt. Hon hatar att ligga ner över huvudtaget. En gång när hon hade ont och skrek såblev hon helt spänd, slutade andas en liten stund och ögonen rullade bakåt. Vi blev livrädda!
Vi har pratat med bvc men de verkar helt oförstående. Vart ska vi vända oss?? Vi bor i Göteborg.
Om vi inte får någon hjälp så kommer jag inte tveka att börja medicinera henne med vad som kan stå till buds receptfritt. Jag är apotekare så jag känner mig ganska hemma med mediciner om man säger så. Har förstått att det är Gaviscon, Zantac och Omeprazol/Losec/Nexium som gäller, och även i den ordningen som effektiviteten ökar.
I vilken form får ni utskrivet Zantac och Losec/Nexium, är det flytande, pulver eller tabletter. Jag helammar min dotter. Kan man ta en tablett och lösa upp och ge henne? Eller måste man få utskrivet medicinerna i andra beredningsformer?
Vilka doseringar är det som används?? Min dotter väger tre kilo och är alltså fem veckor. (Hon vägde 1940 gram när hon föddes så hon är av liten modell.)