• oroligkattägare

Lurad på kattunge - lös i magen

Hej! Misstänker att jag och min pojkvän blivit lurade kring vår lilla kattunge...Vi såg en annons på Facebook i lördags, en liten kattunge på 10 veckor som skulle säljas, pga att ägaren inte fick ha husdjur i sin lägenhet. Vi blev helt sålda. Hon hade själv köpt katten från någon annan - dock vet jag inte när, så vi är alltså kattens tredje ägare. Min pojkvän har aldrig tidigare haft husdjur, medan jag är uppvuxen med hundar och hamstrar. Vi visste alltså inte 12 veckors regeln. När vi frågade henne om vaccination berättade hon att hon själv aldrig haft katt, och att de hon köpt kattungen av hade sagt att de inte går att vaccinera förrän hon är ett år. Dessutom var hon väldigt ivrig med att få katten såld. Bara någon timme senare var vi och hämtade henne i en filt som varit kattungens mammas. Igår när jag börjadeta reda på lite saker via internet, så som vaccination och försäkring, ser jag att det inte alls är så med vaccinationen, det ska ju redan vara gjort när vi får henne! Avmaskad sa hon att hon redan var. Insåg också att hon är på tok för ung för att bli såld. En stund efter att vi köpt henne skrev säljaren att hon föddes den 20 juni, ifall vi undrade. idag fick jag för mig att räkna veckorna och märkte då att hon inte alls är tio veckor! Hon är ju inte ens nio! Vet dock inte om tjejen som sålde katten till oss också blivit lurad och inte riktigt räknat på veckorna, eller om det är hon som lurat oss... Det var inget skumt med henne och hon verkade som vilken annan ung kvinna som helst, men skenet kan ju bedra... När hon väl var hemma hos henne skämde vi bort henne, i lördags fick hon smaka lite bacon och salami, igår en liten bit fisk, annars har hon bara ätit sin egen mat. Igårkväll fick hon dock diarre, antagligen har maten varit för fet för henne, men jag känner mig ändå orolig. Kan det vara något fel när hon är så här ung? Tidigare var våra planer på att ta henne till en vetrinär när hon var (vad vi antog) 12 veckor gammal för att få henne vaccinerad, undersökt och ID-märkt, men nu är vi väldigr osäkra. Vad skavi göra? Hur länge bör vi avvakta med diarren? Ska vi köpa receptfritt medel på apoteket? Ta henne till veteinär snarast? Hon dricker vatten. Är det någor speciellt vi ska tänka på nu när hon har diarre förutom att se till att hon får i sig vätska? Tack på förhand! Ursäkta för den osammanhängande texten.

• Svar på tråden Lurad på kattunge - lös i magen
  • sär skriven

Alltså... Jag är mållös.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Chianti

men hjälp, ni får absolut inte ge henne sån mat, det är mat för vuxna magar! Jämför med en bebis som får pureer och inte stek liksom.
    Ring veterinären och boka tid, och be samtidigt om hjälp med maten, de kommer kunna säga redan i telefon vad ni ska ge för foder.
    Och se till att skaffa er kunskap snabbt om vad en så liten behöver. Lycka till.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • yodi

vet du om ni har samma foder hon fick av tidigare ägaren?

annars kan det vara att magen reagerar på foderbytet, det kan även vara flytten i sig.

huvudsaken är att hon dricker, men ge henne mag snäll mat tills magen har lugnat ner sig. typ kokt torsk.

lycka till med nya familje medlemen        

• oroligkattägare

Vi fick allt av hon vi köpte katten av... Två förpackningar torrfoder, Whiskas och Purina, samt 12 pack sån här gelemat, vad det nu heter... Vi gav henne först Whiskas torrfoder, och igår morse gav vi henne ett packet gelemat som hon slukade, sen åt hon lite av sitt torrfoder. Det var runt 9 hon fick diarre, och hon äter inte jättemycket av torrfodret så vi testade med den andra sorten och åt lite av det med, idag gav vi henne gelematen igen, med en annan smak och blandade med lite torrfoder, men hon har knappt ätit av det... Blir så orolig för min lilla älskling, grät igårkväll, tänk om det är något fel...

• chilinöt

Ge inget foder alls under ett dygn, bara vatten och eventuellt pyttesmå portioner kokt vit fisk. Avvakta något dygn och se om det ger med sig, ring annars och rådfråga en veterinär. Var försiktig med vilken mat ni ger henne, det finns kattungefoder att köpa hos vet, den är snäll mot hennes mage. 

Avmaska katten med något som tar död på alla sorters mask, typ axilur så att ni är säkra på att kissen verkligen är avmaskad. Ring veterinären och fråga om ID-märkning och vaccination och berätta hur allt står till så kan de svara på dina frågor! :)

• Birmafröken

Oj, vad tokigt det kan bli...det är otroligt ledsamt att höra hur små kattbebisar tvingas flytta omkring alldeles ensamma på tok för tidigt. Det är dock glädjande att höra att ni verkar ta ert kattägande på allvar även om ni tyvärr kollade upp viktiga saker först i efterhand.

Att kattungar får diarré i samband med den stress och nya bakterieflora som en flytt innebär är inte alls ovanligt, utan snarare mer regel än undantag. Att er lilla kissa dessutom fick smaka på salami och bacon gjorde säkert även sitt till.

Man behöver inte sätta igång och behandla på något särskilt sätt sålänge katten inte verkar allmänpåverkad av diarrén eller om den visar sig bli långvarig. Ge den mat ni tror att katten är van vid och försök se till att hon får i sig mycket vätska.

När katten har återhämtat sig från magproblemen kan ni låta vaccinera och id-märka henne. Eftersom hon är så liten skulle det även göra henne gott med en kattkompis.

• Birmafröken

Jag skulle inte rekommendera er att ge katten avmaskningsmedel ifall mask inte är konstaterat. Avmaskningsmedel är inte snällt mot magen.

• chilinöt
    Birmafröken skrev 2013-08-19 15:46:09 följande:
    Jag skulle inte rekommendera er att ge katten avmaskningsmedel ifall mask inte är konstaterat. Avmaskningsmedel är inte snällt mot magen.
    Nej, men mask i sig kan ge problem som diarré, när min ena katt var liten så sprutade det ur honom. Ringde vet och frågade, hon rekommenderade att vi skulle avmaska en extra gång med någonting som tog bort alla maskar. Det är klart att det inte är snällt mot magen, men det är inte mask och andra parasiter heller.
Svar på tråden Lurad på kattunge - lös i magen