Lurad på kattunge - lös i magen
Hej! Misstänker att jag och min pojkvän blivit lurade kring vår lilla kattunge...Vi såg en annons på Facebook i lördags, en liten kattunge på 10 veckor som skulle säljas, pga att ägaren inte fick ha husdjur i sin lägenhet. Vi blev helt sålda. Hon hade själv köpt katten från någon annan - dock vet jag inte när, så vi är alltså kattens tredje ägare. Min pojkvän har aldrig tidigare haft husdjur, medan jag är uppvuxen med hundar och hamstrar. Vi visste alltså inte 12 veckors regeln. När vi frågade henne om vaccination berättade hon att hon själv aldrig haft katt, och att de hon köpt kattungen av hade sagt att de inte går att vaccinera förrän hon är ett år. Dessutom var hon väldigt ivrig med att få katten såld. Bara någon timme senare var vi och hämtade henne i en filt som varit kattungens mammas. Igår när jag börjadeta reda på lite saker via internet, så som vaccination och försäkring, ser jag att det inte alls är så med vaccinationen, det ska ju redan vara gjort när vi får henne! Avmaskad sa hon att hon redan var. Insåg också att hon är på tok för ung för att bli såld. En stund efter att vi köpt henne skrev säljaren att hon föddes den 20 juni, ifall vi undrade. idag fick jag för mig att räkna veckorna och märkte då att hon inte alls är tio veckor! Hon är ju inte ens nio! Vet dock inte om tjejen som sålde katten till oss också blivit lurad och inte riktigt räknat på veckorna, eller om det är hon som lurat oss... Det var inget skumt med henne och hon verkade som vilken annan ung kvinna som helst, men skenet kan ju bedra... När hon väl var hemma hos henne skämde vi bort henne, i lördags fick hon smaka lite bacon och salami, igår en liten bit fisk, annars har hon bara ätit sin egen mat. Igårkväll fick hon dock diarre, antagligen har maten varit för fet för henne, men jag känner mig ändå orolig. Kan det vara något fel när hon är så här ung? Tidigare var våra planer på att ta henne till en vetrinär när hon var (vad vi antog) 12 veckor gammal för att få henne vaccinerad, undersökt och ID-märkt, men nu är vi väldigr osäkra. Vad skavi göra? Hur länge bör vi avvakta med diarren? Ska vi köpa receptfritt medel på apoteket? Ta henne till veteinär snarast? Hon dricker vatten. Är det någor speciellt vi ska tänka på nu när hon har diarre förutom att se till att hon får i sig vätska? Tack på förhand! Ursäkta för den osammanhängande texten.