• Tom Araya

Windows 8, vad är det för dynga?

Har precis köpt en ny laptop efter att min gamla stationära lämnat in. 

Windows 8 är installerad och jag fattar ingenting.

Du som är mer van, kan du komma med tips och hjälp?

Kanske även andra har frågor om Windows 8.       

• Svar på tråden Windows 8, vad är det för dynga?
  • Tom Araya

Mina frågor just nu:

Var är funktionerna jag förut hade i en menyrad högst upp?:

-öppna ny flik

-stänga flik

-sökfält

-förstora/förminska

-minimera

-tillbaka 

-växla mellan flikar     

Var är funktionerna jag hade i menyraden längst ner där jag kunde se datum och klockslag, hade tillgång till startmenyn mm?   

• Tom Araya
    jaghopparhögt skrev 2013-08-19 21:51:55 följande:
    Windows 8 är helt annorlunda, det är mer som att använda en smartphone än en pc.
    Jag tröttnade rätt snabbt och bytte tillbaka till win7.

Helt värdelöst på en pc.  
  • Tom Araya

När jag trycker på enter vägrar den byta rad, jag måste trycka två gånger och när jag sedan börjar skriva flyttas markören ner ytterligare en rad.

Är detta en W8-grej eller en inställning på min dator?  

• Tom Araya

sportpappa skrev 2013-08-19 22:15:03 följande:
    Jag har kört Win8 sedan januari och man vänjer sig vid det. Dock kör jag hela tiden i klassiskt läge och har installerat Classic Shell: www.classicshell.net/
    Metro/Modern UI använder jag aldrig. Classic Shell ser till att jag startar i klassiskt läge.

Om man får välja så kör Windows 7 istället. 

Ripper500 skrev 2013-08-19 22:15:58 följande:
    Går ju att fixa på 1 min så det ser ut som win7 el vista.

sök på "start meny windows 8"

Så rekommendationen är byte till Windows 7 eller att jag kör 8:an i "klassiskt" läge istället?
  • Tom Araya
    Monchichier skrev 2013-08-19 22:08:37 följande:
    När du skriver var?
    Windows 8 på en Lenovo Yoga fungerar klockrent

Jag har ännu inte provat någon ordbehandlare men skrivit mail och här på FL.
  • Tom Araya

Detta sablars Windows 8 är så jävla värdelöst att jag inte ens hittar funktionen för att slå om till "klassiskt läge" Skrikandes

• Tom Araya
    sportpappa skrev 2013-08-21 07:48:11 följande:
    Det är en av rutorna på startsidan. Den borde ligga längst ner till vänster om du inte flyttat om dem.

Skrivbordsrutan? ...och sedan (har kikat runt men hittar inget relevant)?
  • Tom Araya
    Fia 28 skrev 2013-08-21 14:55:19 följande:
    Det finns inget så kallat klassiskt läge. Det finns två olika startskärmar, en med massa appar, och en som ser ut som gamla skrivbordet (minus startknappen).

Så att få tillbaka menyrader där jag kan öppna, stänga, växla, förstora/förminska, minimera mellan internetflikar samt där jag har alla funktioner om hur att hantera mail o.s.v. så som i tidigare Windowsversioner kan jag alltså glömma i Windows 8, oavsett läge?

Om jag byter till Windows 7, kommer jag då att hitta lätt och känna mig hemma när jag är van vid Windows Vista, Windows ME och liknande versioner?  
  • Tom Araya
    Fia 28 skrev 2013-08-21 15:11:24 följande:
    När du pratar om öppna, stänga och växla, pratar du om webbläsare då? Om ja, så jo det går absolut att fixa så det ser ut som du är van vid. Det är bara att skippa apparna på startsidan och köra allt från "skrivbordssidan".

I bilden här finns Desctop, har du hittat den? 

Jo windows 7 skulle du säkert vänja dej vid mycket fortare.
    Jo, jag har hittat desctop.
  • Tom Araya

Fia 28 skrev 2013-08-21 15:19:01 följande:
    Du kan ladda ner webbläsare dit så du inte behöver använda apparna som ser helt annorlunda ut.
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 15:20:51 följande:
    www.classicshell.net/

Kör det programmet så blir det hyfsat.
    Tack för hjälpen! Skål {#emotions_dlg.flower}

Funderar dock på att åka tillbaka till butiken och få Windows 7 installerad istället.

Jag ringde dit och klagade idag, samtidigt föreslog jag den lösningen istället för att jag helt returnerar datorn, de svarade att de kunde fixa det om jag kom in till butiken med datorn. 

Jag ska även begära att få ett presentkort i butiken för besväret att åka fram och tillbaka.      

• Tom Araya
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 15:45:59 följande:
    För övrigt har sportpappan redan tipsat och länkat til classicshell.net men det ignorerades eller missförstods så det är honom du ska tacka, inte mig.
    Rätt!
  • Tom Araya
    Fia 28 skrev 2013-08-21 15:53:52 följande:
    Det beror nog helt på hur tekniskt intresserad man är och hur fort man lär sej nya saker. Visst blev jag helt chokad då jag första gången öppnade win 8 då jag hade win xp från tidigare, men jag lärde mej rätt fort.
    Känner du dock att du aldrig kommer vänja dej så är nog windows 7 en bra idé. 
    Jag är mer intresserad av att komma igång med arbete (exempelvis en del dokumentation och mailutbyte) än att försöka förstå mig på nya varianter som inte tycks ha de funktioner jag har behov av.
  • Tom Araya
    Zoja skrev 2013-08-21 16:59:02 följande:
    Mail fungerar som vanligt, om du har ett hotmailkonto eller gmail(?) så kan du se din mail på appsidan. Dokumentation, menar du till exempel word då? Det kan man ju installera, annars kan man använda docs via google som också är väldigt smidigt. Om du har ett mailprogram så kan du väl bara installera det som vanligt via skrivbordet?

Jag har Hotmail och jag tycker överblicken över mailen är sämre än vad jag hade i Vista.

Likaså saknar jag menyn där jag hanterar kontakter, kan flytta mail mellan inkorg/skräppost/borttaget och flagga viktiga mail.

Jag hittar heller inte bland dokument och bilder.   
  • Tom Araya
    Margaux skrev 2013-08-21 16:34:03 följande:
    Vår it tekniker på jobbet sa att det är bara att vänja sig.... There is no going back... Men han sa också att det är helt poänglöst att köra 8 om man inte har touch screen... Det är uppbyggt till touch screen!
    Jag har inte det på min laptop så det är många irritationsmoment!

Nja, om tillräckligt många uttrycker sitt missnöje (som jag kommer att göra) så tvingas tillverkarna inse att folk inte vill ha Win8 i sin PC.
  • Tom Araya
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 16:35:44 följande:
    Korkade it-tekniker, det finns ingen anledning att hoppa på något bara för att det är nytt när win7 fungerar fint tills nästa os från microsoft kommer.
  • Tom Araya

Problem igen....har köpt en Asus bärbar i som har Windows 8.1 installerat, vad göra för att få det att se ut som och funka som Win 7?

• Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-11-06 20:10:19 följande:
    Kör win 10 ist, bättre än båda.
    Har hört att det är problem med Win 10.
    Hur ser den ut?
    Aniiee skrev 2015-11-06 20:29:23 följande:
    Classic shell
    Fixat och det blev bra.Solig

Svar på tråden Windows 8, vad är det för dynga?