Deprimerad masterstudent
Jag blev deprimerad i våras, antagligen pga stress. Jag hade en väldigt jobbig kurs med osympatisk handledare, samtidigt som jag jobbade några timmar i veckan, satt i en styrelse, dansade två gånger i veckan och tog en onlinekurs.
Jag blev dock godkänd på den kursen, tog sedan kontakt med vården, fick medicin, började nästa kurs och klarade även den. Däremot så avsade jag mig mitt styrelseuppdrag, slutade på jobbet och gav upp med onlinekursen så fort jag fått min diagnos.
Under sommaren har jag mått ganska hyfsat. Medicinen hjälper, men ibland får jag återfall. Jag klarade dock av mitt sommarjobb i juni med bara två dagars frånvaro. Sen början av juli har jag dock varit helt ledig.
Nu ska jag börja på mitt ex-jobb. Det är ett projekt jag känner till sedan innan, jag har träffat många av människorna i gruppen förut även om jag inte riktigt känner dem. Igår träffade jag min handledare för att diskutera vad jag skulle göra, fick nyckel till labbet, introducerat till några andra osv. Idag ska jag läsa på om ämnet, för att imorgon sätta upp en tidsplan tillsammans med min handledare. Jag har berättat om min depression till min handledare.
Men saken är den, att jag blir alltmer osäker på om jag kommer klara av det här. Mötet igår tog bara 40 min, men jag blev yr och osäker. När jag kom hem var jag utmattad och somnade, var fortfarande trött när jag vaknade två timmar senare. Jag har läst de två viktigaste artiklarna och antecknat lite, men jag känner mig okoncentrerad, omotiverad och osäker. Det här med ett längre labprojekt, där jag dessutom är osäker på vad som förväntas förutom långa dagar, påminner mig väldigt mycket om den kursen då jag blev sjuk. Jag håller på att få ett återfall känner jag, bara av själva oron. Jag får en hel del negativa tankar, och mina ögon tåras utan anledning.
Jag tänker också att ens mastersarbete är viktigt. Det är den uppsatsen man visar upp för arbetsgivare i framtiden. Jag har redan valt att göra kortast möjliga projekt, men jag vill inte att min depression ska göra att resultatet blir dåligt.
Jag funderar på om jag borde jobba ett tag, göra något som inte alls påminner mig om den situation som satte igång min depression. Eller finns det möjlighet till någon form av arbetsträning? Jag borde nog öva upp min förmåga att planera och ta ansvar. Sen när jag återhämtat mig kan jag kanske göra mitt projekt sen?
Oavsett, imorgon har jag möte med min handledare igen. I början på nästa vecka har jag en psykologtid. Min läkare skulle ringa mig om huruvuda min medicinering skulle ökas, men hon har inte gjort det än.
tl;dr: Deprimerad student som ska börja sitt examensarbete är osäker och stressad och funderar på att ta studieuppehåll. Ber om råd.