• flerbarnsförälder

Farligt att ta postafen

Enligt fass är det inte så bra att ta postafen

"Graviditet och amning

Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Postafen ska endast användas under graviditet om det är absolut nödvändigt och i sådana fall under kortast möjliga tid och högst 2 tabletter dagligen."

Kan man ta postafen mot illamående när man är gravid eller ska man försöka att klara sig utan?   

• Svar på tråden Farligt att ta postafen
  • jelenahemma

Jag valde att inte ta Postafen. Okej, inga synliga skador, men osynliga då? Jag tänkte så: jag får lida av illamående flera veckor, men istället får vara säker att jag inte orsakade själv eventuella hälsoproblem hos barnet.
    Apotekets personal må rekommendera den, med de rekommenderade nog Neurosedin också för inte så länge sedan. 

• Fridayyy
    Mineralvatten skrev 2013-08-20 18:59:23 följande:
    ok. fast jag kollar bara snabbt vilket forum som tråden ligger i.

Ja, men det kan ju inte TS gör nåt åt...hör med FL om de kan ändra rubriker på nåt sätt.
  • greeneyes

Jag åt tre tabletter Postafen om dan 2007 mot gravidillamående när jag väntade min dotter. Nu är hon 6 år, snart och frisk och hur fin som helst så hon har inte fått några men iaf.

Nu är jag gravid igen och har gått på samma dos.

Postafen bedöms som riskfritt eftersom så många gravida har ätit dem i så många års tid utan att någon misstanke om biverkningar på foster har uppdagats. Så visst kan du äta dem!

• Kasperina
    jelenahemma skrev 2013-08-20 19:29:05 följande:
    Jag valde att inte ta Postafen. Okej, inga synliga skador, men osynliga då? Jag tänkte så: jag får lida av illamående flera veckor, men istället får vara säker att jag inte orsakade själv eventuella hälsoproblem hos barnet.
    Apotekets personal må rekommendera den, med de rekommenderade nog Neurosedin också för inte så länge sedan. 

Förhoppningsvis har det hänt ett och annat sen 60-talet...
    Med tanke på hur länge Postafen använts av gravida så är det nog lugnt, däremot ska man inte ta mer än 2 tabletter per dag 
  • iMHotEP

Fass har nyligen uppdaterat infon att den inte alls längre rekommenderas till gravida. Så om någon åt den tidigare och fick ett friskt barn, var glad. För nu rekommenderas det inte.

Uppdateringen gjordes 30 juli 2012

www.fass.se/LIF/produktfakta/audit_page.jsp&nplId=19540913000011&docType=7&docId=405700

Aktuella ändringar DatumKlassFörpackningKommentar 2013-07-30 Viktig 10 styck Blister Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar Postafen.

Postafen ska numera endast användas under graviditet om det är absolut nödvändigt och i sådana fall under kortast möjliga tid och högst 2 tabletter dagligen.

Postafen ska numera inte användas under amning.

• Skalabanan

FASS är inte obligatoriskt för alla läkemedel som finns på marknaden. Just när det gäller postafen så har uppdateringen troligtvis att göra med pengar och studier som måste vara utförda för att läkemedelsföretagen ska få rekommendera till en viss grupp. I detta fall gravida och ammande. Att jämföra postafen med neurosedyn är att ta i. Gravida har använt Postafen och det i sig är nog. För naturläkemedel räcker ju det att väl beprövad erfarenhet visat en viss effekt. Varför inte bara lita på oss sjukvårdspersonal någon gång?

• Lerion

Studier gjorda 1964 visade ett samband med missbildningar på huvud, ryggrad och armar/ben. I tillräckligt höga doser kunde man få 100% resultat med missbildningar.

Om någon påstår att postafen (Meklozin) är "helt orfarligt" skulle jag vara väldigt skeptisk.

Läs mer på JAMA: Teratogenic Effect of Meclizine, Cyclizine, and Chlorcyclizine

• Trallallaa

På Janusinfo, Stockholms läns landsting står det bland annat så här: 

"I det svenska Medicinska födelseregistret finns över 40 000 barn vars mödrar uppgivit användning av meklozin i tidig graviditet och frekvensen missbildningar var signifikant sänkt jämfört med det förväntade. Det är sedan tidigare känt att graviditetsillamående är förenat med ett lägre antal missbildade barn än det genomsnittliga. Meklozin får därmed betraktas som ett väl studerat och säkert medel att användas vid illamående under graviditet."

Meklozin är det som Postafen innehåller. Det står också varför texten i FASS har ändrats. (
    www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2013/Meklozin-gar-bra-att-anvanda-under-graviditet/Får nog anses vara en säker källa. Kontentan av det de säger är alltså att postafen är ofarligt, och att mödrar som har tagit Postafen under graviditeten föder barn med missbildningar betydligt mer sällan än genomsnittet.

Svar på tråden Farligt att ta postafen