• Sarah84

    Gnager på buren, vad göra?

    Vår kanin gnager/äter på sin bur, gjord i trä. Finns det något man kan lägga på som smakar lite illa, så hon ger sjutton i de =) Mat har hon, så tror inte de är därför hon gör de. Någon som vet vad man kan göra?

    Tacksam för svar =)

  • Svar på tråden Gnager på buren, vad göra?
  • Dr Mupp

    Ge kvistar och aktivera mera? 

    Vad är det för bur? Många köpta uteburar är gjorda i ett material som kaniner är helt tokiga i.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • riboflavin

    Kaniner har ett stort behov av att
    gnaga, och ett stort behov av föda med högt fiberinnehåll. Börja ge hö av bra kvalitet som främst födokälla och trappa ner på annan mat, ge morötter och annat tuggvänligt grönt som komplement. Ge också tillgång till andra gnagmaterial av ogiftiga träslag så ska det förhoppnings vis hjälpa lite.
     


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sarah84

    Det är en 2 våningsutebur av märket  "Gibon?"  Den står på gräs, så hon har tillgång till hö & gräs varje dag. Även en del grönsaker osv. Får testa mig fram. Jobbigt om buren är av ett träslag hon vill äta upp =/

  • Dr Mupp
    Sarah84 skrev 2013-08-20 20:52:35 följande:
    Det är en 2 våningsutebur av märket  "Gibon?"  Den står på gräs, så hon har tillgång till hö & gräs varje dag. Även en del grönsaker osv. Får testa mig fram. Jobbigt om buren är av ett träslag hon vill äta upp =/
    Tyvärr, den lär hon äta upp. De burarna är värdelösa ur den synpunkten. 

    Vi har en liknande bur, en kanin åt sig ut ur den genom att gnaga hål på bakstycket. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MMMR

    Kvistar från exempelvis äppelträd är perfekt att lägga in. Gärna färska varenda dag.Och grönsaker, gurka, morot?


    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Sarah84

    Finns det inget man smörja på, på de ställen hon gnager? Alltså nått som smakar fan, men självklart är ofarligt för henne.

  • MMMR
    Sarah84 skrev 2013-08-21 19:19:19 följande:
    Finns det inget man smörja på, på de ställen hon gnager? Alltså nått som smakar fan, men självklart är ofarligt för henne.
    Stopp och väx tror jag kan funka. Men du bör prova att ge djuret saker att gnaga på först istället. Dom gnager oftast för att dom är understimulerade, och dom har instinktivt ett stort behov av att gnaga. Dessutom så filar dom sina tänder på det sättet, får dom inte gnaga måste veterinär såga deras tänder. Dom mår bra av att gnaga!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Sarah84
    MMMR skrev 2013-08-23 13:30:26 följande:
    Stopp och väx tror jag kan funka. Men du bör prova att ge djuret saker att gnaga på först istället. Dom gnager oftast för att dom är understimulerade, och dom har instinktivt ett stort behov av att gnaga. Dessutom så filar dom sina tänder på det sättet, får dom inte gnaga måste veterinär såga deras tänder. Dom mår bra av att gnaga!
    Jo men hon har att gnaga på. Pinnar, "hökuber" gjorde på hö fast hårdpressat så hon får gnaga ordentligt. Så de borde inte vara de. Men de klart smakar buren gott så väljer hon väl den före de andra?
  • MMMR
    Sarah84 skrev 2013-08-24 21:11:38 följande:
    Jo men hon har att gnaga på. Pinnar, "hökuber" gjorde på hö fast hårdpressat så hon får gnaga ordentligt. Så de borde inte vara de. Men de klart smakar buren gott så väljer hon väl den före de andra?
    Hör dig för om stopp & väx då? Jag tror att det kan funka Glad
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Sarah84
    MMMR skrev 2013-08-28 05:51:02 följande:
    Hör dig för om stopp & väx då? Jag tror att det kan funka Glad
    Ska absolut kolla upp de & likaså ättika sa de i djuraffären, kan funka. Det finns ju en spray man har till hund också som de rek på djuraffären, den smakar tydligen jävligt illa. Men dyr. Tänkte jag skulle testa lite annat först =)
  • MMMR
    Sarah84 skrev 2013-08-28 20:25:08 följande:
    Ska absolut kolla upp de & likaså ättika sa de i djuraffären, kan funka. Det finns ju en spray man har till hund också som de rek på djuraffären, den smakar tydligen jävligt illa. Men dyr. Tänkte jag skulle testa lite annat först =)
    Lycka till, hoppas det löser sig Glad
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Catbride

    I vår utebur har vi "spikat fast" tjocka äppelkvistar längs kanterna så det alltid finns bra alternativ att gnaga på istället för träramen. Kanske kan vara ett alternativ?

  • Sarah84
    Catbride skrev 2013-10-18 23:10:02 följande:
    I vår utebur har vi "spikat fast" tjocka äppelkvistar längs kanterna så det alltid finns bra alternativ att gnaga på istället för träramen. Kanske kan vara ett alternativ?
    Smart, kanske man skulle testa =)
Svar på tråden Gnager på buren, vad göra?