• Anonym (Oviss)

Läkarens kommentar: "Jag har varit läkare i 40 år, och jag har aldrig sett något liknande..." (Bilder). Någon som har sett liknande? Tankar?

(Text under bilderna)

Ja det var läkarens kommentar. Det ser likadant ut på båda benen/anklarna. Blev en remiss till hud såklart, men är det någon som har sett liknande? Har inga symtom alls.

- Ingen feber (37,1)
    - Hb 127
    - CRP 8
    - Inget utslag på strep-odling
    - Kliar ej, inga öppna sår
    - Ingen oregelbunden hudyta, dvs. det är helt slät hud (alltså ej eksem)
    - Ingen torr hud
    - Jag har ej kommit i kontakt med något allergiframkallande eller gått i högt gräs etc
    - Har ej haft åtsittande strumpor/leggings eller trånga skor
    - Ingen solexponering  

Det är alltså en ytlig hudrodnad kan man kalla det. Jag själv tycker det ser ut som hemolys. Hade tankarna åt erysipelas (men har inget öppet sår, samt att jag inte har någon pågående streptokockor i kroppen).

Finns här någon som kan bolla med mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 21:10

Jag är mellan 30-35 år, för övrigt frisk. Åkomman verkar triggas när jag går mycket... men de tär ej konstaterat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-21 00:34

Tack till alla som skrivit! Jag återkommer med vad HUD sa, bara hoppas jag får tid denna veckan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-21 11:56

I inlägg #82 berättar jag trolig diagnos från läkare.
  • Svar på tråden Läkarens kommentar: "Jag har varit läkare i 40 år, och jag har aldrig sett något liknande..." (Bilder). Någon som har sett liknande? Tankar?
  • CeeJay

Min första tanke är naturligtvis eksem, men om det inte är ojämt, varmt, utbuktande kanske det är någon form av "blodutgjutelse" eller "trasiga blodkärl?

Jag spånar vilt och är inte alls expert i ämnet, när jag och min dotter har haft liknande har det varit fråga om eksem... Spännande att se vad du får för svar och hoppas att du inte lider av några besvär  

• Anonym (Vet ej)

Har det hänt nått i ditt liv? Alltså någon stor förändring?

• Anonym (Haft lika)

Hej!
    Känner igen de där utslagen! Jag hade på exakt samma ställe som du för 2-3 år sen. Jag smorde extra med hudlotion så gick det bort efter 1-2 veckor.

Har ingen aning om varför jag fick sådana röda utslag men  får du reda på orsaken kan du väl skriva för jag är lite nyfiken.

• Anonym (Oviss)

Ja jag läser själv till sjuksköterska (färdig om 9 månader) och jag spekulerar också hejvilt och vet varken ut eller in längre...!

Lite historia då:
    Nedan ser ni en bild på hur det såg ut första gången jag fick det, och det var nu 2,5 veckor sedan som det uppstod. Då blev läkarens (samma läkare som nu) bindvävsinflammation. Jag blev sjukskriven 1 vecka med ordination högläge och vila. Efter 1,5 veckor så hade allt detta liksom bleknat bort. 2 dagar senare så började det komma igen och såg ut ungefär som bilden nedan till en början, men utvecklades snabbt under en dag. Vissa partier har mörknat, dvs är nog på tillbakagång, men andra partier har blivit rödare eller tillkommit.

Inget speciellt har hänt i mitt liv. Jag blev lite utarbetad i början av sommaren och var sjukskriven 2 veckor, men då hade jag inget sånt här och jag vilade en hel del. Jobbar som uska inom lite stressig område som innebär en hel del spring fram och tillbaka, men jag har kunnat vara så aktiv förr, samt att jag har fått detta under "semestern"...   

• FIame

Idiotpatiskt (okänd anledning) utricaria.

Men att det ökar vid ansträngning gör det troligen kopplat till blodomloppet (ökad påfrestning på venösa återflödet vid motion). 

• Anonym (Oviss)
    Anonym (Haft lika) skrev 2013-08-20 21:18:46 följande:
    Hej!
    Känner igen de där utslagen! Jag hade på exakt samma ställe som du för 2-3 år sen. Jag smorde extra med hudlotion så gick det bort efter 1-2 veckor.

Har ingen aning om varför jag fick sådana röda utslag men  får du reda på orsaken kan du väl skriva för jag är lite nyfiken.

Jaså? Ja jag smörjer mycket med lotion, inte överdrivet men jag ser till att hålla huden mjuk och smidig. Har använt denna lotion förut.

Verkar triggas när jag går mycket, hade du också det?

De på HUD har säkert sett detta förut, så ska bli spännande att höra vad de säger...    
  • Anonym (Vet ej)

Anledningen att jag frågade om något hänt dig......för några år sedan så gick min mamma i pension och blev deprimerad, eller nedstämd kan man väl säga. Hon började få konstiga utslag som ingen begrep sig på. Men hon fick komma till hud, men blev ej klokare där. Så det blev att han hade fått kronisk urtikaria......en reaktion på hennes psyke :) detta varade lääänge. Har för mig att hon fick äta mkt kortison, och planerades även för cellgifter vilket aldrig blev nödvändigt. En dag försvann det, och har aldrig visat sig igen

• Jesper f

Det jag spontant kommer att tänka på är Erythema Infectosium, men det är mer tillfälliga utslag, dom är inte allstädes närvarande s.a.s. Dom förekommer på vuxna utan andra symtom, även om sällsynt eftersom vi har ett bättre utvecklat imunförsvar, men jag undrar om det verkligen är det du har. Hur länge ar du haft dom?

Skabb kan ge liknande utslag, men det hänger inte alls ihop med att dom skulle påverkas vid fysisk aktivitet.. Dessutom brukar dom i princip obligatoriskt tok klia.

GVH utslag? Men då borde du ha genomgått medicinsk behandling nyligen, med benmärg inblandad, så det antar jag att vi kan stryka?

Antar att doktorn kollade dig för Psoriasis? Kan i utbrottsskedet ge lite olika utslag som inte alltid är så lätta att identifiera som Psoriasis. Men å andra sidan brukar ben verkligen inte vara stället det börjar på. Snarare knäveck, armbågar..

Kan också tänkas vaa ovanlig variant av eksem. Har du provat med receptfri kortisonsalva och kollat om det verkar bli bättre?

• Anonym (Oviss)
    Anonym (?) skrev 2013-08-20 21:27:21 följande:
    Jag tycker att det bildmässigt liknar vaskulit, tex allergisk vaskulit (men kan ju ha helt fel).
    dermis.multimedica.de/dermisroot/en/24367/dia...
    Andra bilder att titta på (allmänna utslag på underbenen):
    dermis.multimedica.de/dermisroot/en/search/a....

Tack för att du undersöker!
    Men jag tycker att dessa hudåkommor på bilderna går mer på ytan, dvs oregebundheter, torr, blåsor etc... eller? Mitt är ju helt slätt och mjukt, alltså som "vanlig hud", men med lokal rodnad och lite värme från rodnaden såklart.. 
Svar på tråden Läkarens kommentar: "Jag har varit läkare i 40 år, och jag har aldrig sett något liknande..." (Bilder). Någon som har sett liknande? Tankar?