• Anonym (Oviss)

Läkarens kommentar: "Jag har varit läkare i 40 år, och jag har aldrig sett något liknande..." (Bilder). Någon som har sett liknande? Tankar?

(Text under bilderna)

Ja det var läkarens kommentar. Det ser likadant ut på båda benen/anklarna. Blev en remiss till hud såklart, men är det någon som har sett liknande? Har inga symtom alls.

- Ingen feber (37,1)
    - Hb 127
    - CRP 8
    - Inget utslag på strep-odling
    - Kliar ej, inga öppna sår
    - Ingen oregelbunden hudyta, dvs. det är helt slät hud (alltså ej eksem)
    - Ingen torr hud
    - Jag har ej kommit i kontakt med något allergiframkallande eller gått i högt gräs etc
    - Har ej haft åtsittande strumpor/leggings eller trånga skor
    - Ingen solexponering  

Det är alltså en ytlig hudrodnad kan man kalla det. Jag själv tycker det ser ut som hemolys. Hade tankarna åt erysipelas (men har inget öppet sår, samt att jag inte har någon pågående streptokockor i kroppen).

Finns här någon som kan bolla med mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 21:10

Jag är mellan 30-35 år, för övrigt frisk. Åkomman verkar triggas när jag går mycket... men de tär ej konstaterat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-21 00:34

Tack till alla som skrivit! Jag återkommer med vad HUD sa, bara hoppas jag får tid denna veckan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-21 11:56

I inlägg #82 berättar jag trolig diagnos från läkare.
  • Svar på tråden Läkarens kommentar: "Jag har varit läkare i 40 år, och jag har aldrig sett något liknande..." (Bilder). Någon som har sett liknande? Tankar?
  • Anonym (BrkBad)
    Susanne 456 skrev 2013-08-21 19:55:31 följande:
    Tycker det är lite missvisande att Lichen Ruber skulle vara en ganska "vanlig hudsjukdom" då när jag fick den första gången (ja, haft den "underbara" turen att få den 2 gånger) hade min husläkare aldrig sett den på patient tidigare utan endast i böcker. Vid akutbesök hos HUD i Linköping var överläkaren tvungen att bli inkallad för diagnos då den hqr flera likheter med skabb. Det är utslagen från helvetet, jag har haft på nästan hela kroppen utom ansiktet. Utslagen kan blossa upp på ett par minuter,kliar som faan, blir gärna små öppna hudflikar som naturligtvis sätter sig i troslinningen eller vid BH-banden, en ren plåga att duscha och få vatten på dessa. Kortisontabletter och krämer att smörja med ordineras. Mina utslag vid första utbrottet fanns kvar i ca 2.5 -3 år och det senaste kom väl för 3 år sedan och får fortfarande utslag lite då och då.

Ja vanlig kan jag hålla med om är missvisande, läkaren visste ju vad de va men verka inte va så vanlig och jag vet ingen annan som har det heller. Kanske folk skämms då? Kan bara hålla med om att de är inte roliga, och kommer man emot dem så gör det så jäkla ont, skadade mig på jobbet och skar upp ett stort sår i dessa utslag, och har aldrig upplevt en sån ond känsla, gjorde så ont att jag svimma. Går upp och ner som du säger men för mig personligen så kliar de iaf mindre sen jag tar medicinen tycker jag! Har haft mina ett år nu men börjar gå tillbaka lite nu iaf! Skönt!
  • Anonym (Liknande)

Märkligt! Detta är ganska likt något som jag hade för en månad sedan. Läkarna (jag var till vårdcentralen och akuten två gånger) gav olika teorier allihop. Antogs vara rosfeber till slut så jag fick antibiotika. Uppföljningen drygt en vecka senare på vårdcentralen slutade med tre läkare som kliade sig i huvudet. Deras teori är borrelia och akrodermatit. Ska tillbaka om en dryg månad för att lämna blod och se om det var det.

Kolla upp akrodermatit! Tycker det är likt. Det kan tydligen vara sånt som ligger latent och bryter ut flera år senare. Man kan även få utslag på andra ställen än just där fästningen bitit.

Hade 13 i snabbsänka första akutbesöket och mådde hur bra som helst. Andra gången jag åkte in fick jag feber och frossa under tiden. Mådde skit!

Får se vad blodprovet visar sedan. Borrelia syns dock inte alltid...

• Anonym (nexrobiosis?)

Inte läst övriga svaren, men kan du ha nekrobiosis lipoidica? Jag har den hudsjukdomen. Dock är det nog mest diabetiker som får hudsjukdomen (eller att de senare får veta att de har förhöjt blodsocker). Hur märkena ser ut kan variera jag har ett par på underbenen (där de oftast uppträder) och de såg i början bara ilsket röda ut, folkt rodde då jag hade jätte stora myggbett. Det var i början heller ingen skillnad direkt på den vanliga huden och d'är det var ilsket rött, mer än det var rött. Jag gav mig dock på något idiotiskt för att försöka få bort märkena och satte på plåster som var rekomenderade någonstans med en kräm under, det resulterade i att huden följde med sen och jag fick djupa sår som tog ca 8 mån att läka, så ärren är inte särskilt snygga nu. Det finns inget som direkt hjälper då det är en ovanlig hudsjukdom, men kan behandlas med stark kortison med varierat resultat. Det kan blekna med tiden för att sedan blossa upp på nytt eller att man får det på andra ställen på benen (oftast).

Huden tunnas dock ut på dessa ställena med tiden och därav det ilskna röda. För mig kan det vara förödande att slå i underbenet eftersom det kan resultera i svårläkta sår. Ett märke som med tiden blivit hudfärgat verkar jag ha fått ett myggbett påför ett par dagar sen, det resulterade i ett stort blålila/rött märke över just där jag haft märket innan. Antagligen för huden är tunn så bara ett myggbett har gjort det jävligt illa. Söker man på bilder på nätet kan man få rätt hemska bilder och så ser verkligen inte min hud ut men just i början minns jag att det bara var ilsket rött. Ta upp det iaf på hudklinik.. De flesta läkare vet inte vad det är.

• Anonym (nexrobiosis?)

Oj sorry, såg nu du fått svar. :)

• Anonym (L)
    Anonym (??) skrev 2013-08-20 23:58:49 följande:
    Rosfeber eller propp.

Rosfeber är det inte kan jag säga, för det har jag haft och gör ont av bara den och så mår man illa, och har feber.
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (Oviss) skrev 2013-08-21 11:49:15 följande:
    Ser att ett par stycken undrar varför jag ska sjukskriva mig - jo för att åkomman verkar triggas av fysisk ansträngning och stress. Detta är andra gången jag får detta, dock är det 10 ggr värre denna gången och båda gångerna går att härleda till fysisk ansträngning och stress. På mitt arbete är det omöjligt att undgå dessa "triggers" och det går inte att få en annan tjänst där man har ett betydligt lugnare tempo. Därav sjukskrivning tills jag blivit av med åkomman. "Åkomman" i sig: Ringde läkaren för att fråga vart remissen skulle skickas (som inte ens skickats än), men han sa att han hade tolkat mina provsvar som att jag har haft betydligt högre CRP (crp 8 igår) och att jag har haft högre temp (temp 37,1 igår) och att han misstänker att jag visst har en dermatitis, eller rättare sagt dermatitis erysipelas. Så diagnosen är alltså rosfeber (som jag själv misstänkt från början, dock varit tveksam på då jag antog att man måste ha haft ett öppet sår för att få in bakterierna under huden). Ska ta pc Heracillin 1x3 i 10 dagar, efter helgen ska jag höra av mig till läkaren för att se om det hjälper eller ej. Så under tiden ska jag undvika ansträning och stress. Varför jag fått detta beror nog helt enkelt på nedsatt immunförsvar. Mycket överarbetad under våren, under juni gick jag nästan in i väggen och blev således sjukskriven ett par veckor för det. Började jobba direkt efter (högt tempo som vanligt) och 2 veckor senare så drabbades jag av en mildare form av detta som tolkades som bindvävsinflammation, ordination vila och högläge med benen där jag var sjukskriven 1 vecka. Blev bättre under ett par dagar men så kom det tillbaka 10 ggr värre (nuvarande), som nu tolkas som dermatitis. Så hela sommarens "åkommor" verkar hänga ihop och har sin grund i överarbetning med följden nedsatt immunförsvar. Så det blir en läxa till mig själv och andra att inte glömma tänka på sin hälsa när det är som mest hektiskt på jobb- och praktikfronten.    Tack för alla era kommentarer, känns skönt att kunna bolla med andra, sen får vi se om läkaren har rätt ang diagnosen, men jag hoppas det! 

Oftast ser man inget sår vid rosfeber är min erfarenhet.
  • annc01

Hej Det är inget annat än relaterat till inre åderbråck. Jag har haft det i ca 5 år.
    Varje gång jag åker till Stockholm och går på stan en hel dag ca 10-12 tim så kommer dessa.
    Jag är distriktssköterska och har ställt diagnosen själv och den är även bekräftad av min distriktsläkare.  
    Bleknar efter några dygn.  Jag behandlar några dagar med högläge vid vila, massera in Locoid eller annan kortison helst starkare än receptfritt)samt därefter kompress med alsolsprit som kan ligga på ngra timmar. 
     I somras testade jag att lägga på Apotekets kylgel (svart tub). Det gav en snabb effekt och både kyler och därav bleker. Jag har aldrig vilat eller varit sjukskriven för det. 
    Uppkommer aldrig vid normal aktivitet eller träning utan endast vid statiskt gående en hel dag på stan.I familjen benämns den återkommande åkomman för "mammas Stockholms ben".  Inget farligt, möjligtvis kan du ha nytta av apotekets stödstrumpor. Jag har bara sett det på en patient tidigare samt på mig själv.

• Anonym (Oviss)

Oj... här är verkligen 100 olika teorier... och hälften är säkra på sin sak eller har haft liknande där annan diagnos har ställts... Men just nu kan jag inte annat än att tro på min läkare då jag inte har något val (just nu). Jag skulle ge pencillinen några dagar för att se så det går tillbaka och jag mår bra. Vad jag har läst så behöver inte symtom på rosfeber vara så dramatiska nuförtiden, man kan må bra trots åkomman och behöver inte drabbas av feber eller illamående direkt. Feber verkar jag däremot haft lite grann.

Jag väljer att inte slå upp precis alla diagnoser som jag läst om här för då hade jag nog blivit tokig till slut. Och som jag sa, bara för att en person haft en åkomma så betyder inte det att samma åkomma ter sig likadant på en annan person. Så vi får se! 

• Anonym (. 2)
    Anonym (Oviss) skrev 2013-08-21 11:49:15 följande:
    Ser att ett par stycken undrar varför jag ska sjukskriva mig - jo för att åkomman verkar triggas av fysisk ansträngning och stress. Detta är andra gången jag får detta, dock är det 10 ggr värre denna gången och båda gångerna går att härleda till fysisk ansträngning och stress. På mitt arbete är det omöjligt att undgå dessa "triggers" och det går inte att få en annan tjänst där man har ett betydligt lugnare tempo. Därav sjukskrivning tills jag blivit av med åkomman.

"Åkomman" i sig:
    Ringde läkaren för att fråga vart remissen skulle skickas (som inte ens skickats än), men han sa att han hade tolkat mina provsvar som att jag har haft betydligt högre CRP (crp 8 igår) och att jag har haft högre temp (temp 37,1 igår) och att han misstänker att jag visst har en dermatitis, eller rättare sagt dermatitis erysipelas.
    Så diagnosen är alltså rosfeber (som jag själv misstänkt från början, dock varit tveksam på då jag antog att man måste ha haft ett öppet sår för att få in bakterierna under huden).
    Ska ta pc Heracillin 1x3 i 10 dagar, efter helgen ska jag höra av mig till läkaren för att se om det hjälper eller ej. Så under tiden ska jag undvika ansträning och stress.

Varför jag fått detta beror nog helt enkelt på nedsatt immunförsvar. Mycket överarbetad under våren, under juni gick jag nästan in i väggen och blev således sjukskriven ett par veckor för det. Började jobba direkt efter (högt tempo som vanligt) och 2 veckor senare så drabbades jag av en mildare form av detta som tolkades som bindvävsinflammation, ordination vila och högläge med benen där jag var sjukskriven 1 vecka. Blev bättre under ett par dagar men så kom det tillbaka 10 ggr värre (nuvarande), som nu tolkas som dermatitis.

Så hela sommarens "åkommor" verkar hänga ihop och har sin grund i överarbetning med följden nedsatt immunförsvar. Så det blir en läxa till mig själv och andra att inte glömma tänka på sin hälsa när det är som mest hektiskt på jobb- och praktikfronten.   

Tack för alla era kommentarer, känns skönt att kunna bolla med andra, sen får vi se om läkaren har rätt ang diagnosen, men jag hoppas det! 
    Du misstänkte rosfeber från början, men dissade den personen i tråden som har sagt rosfeber från första början?!
Svar på tråden Läkarens kommentar: "Jag har varit läkare i 40 år, och jag har aldrig sett något liknande..." (Bilder). Någon som har sett liknande? Tankar?