• fluu

8 månader och tycker inte om mat

Plockmat och inget trugande säger jag.

Vi hade samma problem. Dottern ville helst bara amma och äta majskrokar till 8-9 månaders ålder när vi började med plockmat. I början åt hon inte jättemycket,men vi lät henne hållas(trugade man vägrade hon helt) och så småningom så blev det mer.
    Hon är nu 1,5 och äter fortfarande mycket plockmat.  Tror att det beror på att hon själv vill ha kontroll.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Allt möjligt. Pasta är mjuk och behöver inte tuggas så mycket. Likaså kidneybönor,ärtor,leverpastej,ägg,bananer.
    Grönsaker med "handtag" är bra,typ broccoli.

Gav även köttbullar och fisk. Man kan ge det mesta. Testa dig fram.

I början kommer hon säkert klökas en del och ha svårt att svälja,men det tränas upp snabbt. Sen är barn bra på det sättet att de spottar ut mat de känner att de inte kan svälja.

• fluu

Ammar du eller ger ersättning och barnet inte går ner i vikt och är glad så är det ingen fara. Amning/ersättning ska ju ändå vara huvudföda under fösta året.

Kom på att  det första vi testade med var avocado,det är mjukt och har en len smak. Dottern gillar dock starkare "vuxensmaker" så det kan var så olika,var inte rädd för att testa.

Googla BLW om du vill läsa mer,där finns det fler recept också.

• fluu
    tippen85 skrev 2013-08-22 12:00:53 följande:
    Provade välkokta makaroner igår å d gick hem Glad Jag spridde ut dom på bordet framför så fick hon sitta å pilla å när hon väl kom på tekniken så kom dom flesta i mun.
    vår dotter är också mer för "vuxenmat" men jag hoppas hon vänjer sig vid mat utan salt. Skrattande
    Vad kul. Det är ju även utmärkt motorikträning! 
    Krydda på med annat istället för salt. Vi körde indisk mat utan salt,det blir ju väldigt mycket smak ändå ;) Och lite salt då och då är inte farligt. Jag gav korvbitar innan ett år och det var helt okej bara det inte var varje dag liksom.

• fluu
    tippen85 skrev 2013-08-22 21:04:30 följande:
     tack för uppläxningen nu funkar allt säkert så mycket bättre!!!
    Ta inte åt dig av vad skogsvitter. Hon är säkert väldigt kunnig,men en skvätt ödmjukhet skulle nog göra susen.
Svar på tråden 8 månader och tycker inte om mat