Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

8 månader och tycker inte om mat

Min dotter är snart 10 månader och är likadan. Hon äter halva portioner fruktyoghurt och Ellas broccoli/ärter/päronsmoothie, och ibland så mycket som 5 skedar gröt, men ingen vanlig mat. Är det minsta lilla bit i det åker den ut direkt. Hon sitter gärna och plockar med tex cous cous, men stoppar ingenting i munnen. Ska höra med bvc nästa vecka om de tycker man behöver göra något än

• Kasperina
    skogsvitter skrev 2013-08-22 18:54:57 följande:
    Eh nej...? Rekommendationerna är att börja med smakisar vid sex månader och så har det varit sedan 2003... så varifrån du fått 4 månader förstår jag absolut inte?

Rekommendationerna har ändrats nyligen. Osäker på exakt när, men 2008 var det fortfarande 4 månader som gällde.
  • Kasperina

När jag fick barn 2008 var rekommendationen man fick på BVC att börja med smakportioner vid 4 månader. Nu är rådet att börja med smakportioner vid 6 månader. Vad WHO säger är ointressant eftersom det rätt ofta ignoreras av svensk vård, tex så klassade WHO ofrivillig barnlöshet som en sjukdom ngn gång runt sekelskiftet medan svensk sjukvård fortfarande inte gör det. Eller åtminstone inte 2007 när jag fick "diagnosen"
    Du kan skratta hur mycket du vill, men det är fortfarande flera stycken här som fått rekommendationen på BVC. 

Svar på tråden 8 månader och tycker inte om mat