• Solaika

Grilla högrev?

Kan man grilla en helbit högrev och få det bra? Vet att det e grytkött i första hand..

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Svar på tråden Grilla högrev?
  • lilleskutto

Det går alldeles utmärkt att grilla högrev. Man skivar upp och bankar köttet rejält annars bli det segt.

• Solaika

Ah, jag tänkte att man skulle göra det typ som en stek i ugn. Men banka skiten ur det o ner på grillen alltså

• MammaBella

Har inte testat det men läste i buffe att man kan koka det i buljong i några timmar. Lägg i kylskåpet över natten gärna under lite press. Skär i skivor grilla och pensla med glaze.

• Aniiee

Nej, nej, nej! Inte sönderbankade skivor. Högrev ska gå low and slow i bit. Allt annat är slöseri på högreven.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • jannej

Koka köttet mört och grilla sen

• Aniiee

Varför vill ni misshadla fina köttbitar på det här viset? Jag blir lite ledsen  Gråter                    (ta  det inte FÖR allvarligt =))

• Zandra0711

Går jättebra! Har ett recept som är så sjukt gott!! Det faller sönder i gomen på dig :)
    för 4-5pers
    1.5kg högrev
    2 klyftade gula lökar
    2 grovt slantade morötter
    2 lätt krossade vitlöksklyftor
    25cl bayersk öl, eller annan lite mörkare lager
    1/1dl portvin
    3-4 lagerblad
    10-15 vitpepparkorn
    vatten

Koka högreven i 2.5-3tim enligt recept men brukar koka närmare 3-4tim om jag har tid.
    Låt svalna och ställ in köttet med buljongen i kylen till dagen efter.
    Två timmar innan grillning, skär upp högreven i 2-3cm tjocka skivor, krydda med lite salt och pepppar och pensla med glace. Låt stå framme och dra.
    Grilla på hög värme tills högreven fått fin grillfärg och pensla med glace under tiden.

Recept glace:
    50gram smör
    1msk brunfarin
    1msk tomatpuré
    salt

• felix le chat
    Zandra0711 skrev 2013-08-21 21:47:16 följande:
    Går jättebra! Har ett recept som är så sjukt gott!! Det faller sönder i gomen på dig :)
    för 4-5pers
    1.5kg högrev
    2 klyftade gula lökar
    2 grovt slantade morötter
    2 lätt krossade vitlöksklyftor
    25cl bayersk öl, eller annan lite mörkare lager
    1/1dl portvin
    3-4 lagerblad
    10-15 vitpepparkorn
    vatten

Koka högreven i 2.5-3tim enligt recept men brukar koka närmare 3-4tim om jag har tid.
    Låt svalna och ställ in köttet med buljongen i kylen till dagen efter.
    Två timmar innan grillning, skär upp högreven i 2-3cm tjocka skivor, krydda med lite salt och pepppar och pensla med glace. Låt stå framme och dra.
    Grilla på hög värme tills högreven fått fin grillfärg och pensla med glace under tiden.

Recept glace:
    50gram smör
    1msk brunfarin
    1msk tomatpuré
    salt

DET kan funka, på detta vis kan du till och med grilla en seg älg.
  • Aniiee
    felix le chat skrev 2013-08-21 21:51:03 följande:
    DET kan funka, på detta vis kan du till och med grilla en seg älg.
    Eller en seg alligator..... det är gott.... (eller ja, kanske inte SEG alligator är så gott =P)

Nej, som sagt, Högrev ska slängas på grillen på förmiddagen och sedan vara klar på eftermiddgen. Low and slow, med mycket peppar och koriander, och en droppanna så man kan göra god sås sen eller nåt. 
  • Solaika

Tack för alla tips Anledningen till att jag frågade är att jag blev så sjukt sugen på en grillad köttbit men högrev är det enda jag har i frysen o vi har inte råd att köpa just nu.

• frappa

Grilla länge är en bra.
    Annars mala ner högreven och göra burgers, som blir sjukt goda på högrev.

Svar på tråden Grilla högrev?