Grilla högrev?
Kan man grilla en helbit högrev och få det bra? Vet att det e grytkött i första hand..
Kan man grilla en helbit högrev och få det bra? Vet att det e grytkött i första hand..
Det går alldeles utmärkt att grilla högrev. Man skivar upp och bankar köttet rejält annars bli det segt.
Ah, jag tänkte att man skulle göra det typ som en stek i ugn. Men banka skiten ur det o ner på grillen alltså
Har inte testat det men läste i buffe att man kan koka det i buljong i några timmar. Lägg i kylskåpet över natten gärna under lite press. Skär i skivor grilla och pensla med glaze.
Nej, nej, nej! Inte sönderbankade skivor. Högrev ska gå low and slow i bit. Allt annat är slöseri på högreven.
Koka köttet mört och grilla sen
Varför vill ni misshadla fina köttbitar på det här viset? Jag blir lite ledsen (ta det inte FÖR allvarligt =))
Går jättebra! Har ett recept som är så sjukt gott!! Det faller sönder i gomen på dig :)
för 4-5pers
1.5kg högrev
2 klyftade gula lökar
2 grovt slantade morötter
2 lätt krossade vitlöksklyftor
25cl bayersk öl, eller annan lite mörkare lager
1/1dl portvin
3-4 lagerblad
10-15 vitpepparkorn
vatten
Koka högreven i 2.5-3tim enligt recept men brukar koka närmare 3-4tim om jag har tid.
Låt svalna och ställ in köttet med buljongen i kylen till dagen efter.
Två timmar innan grillning, skär upp högreven i 2-3cm tjocka skivor, krydda med lite salt och pepppar och pensla med glace. Låt stå framme och dra.
Grilla på hög värme tills högreven fått fin grillfärg och pensla med glace under tiden.
Recept glace:
50gram smör
1msk brunfarin
1msk tomatpuré
salt
Tack för alla tips Anledningen till att jag frågade är att jag blev så sjukt sugen på en grillad köttbit men högrev är det enda jag har i frysen o vi har inte råd att köpa just nu.
Grilla länge är en bra.
Annars mala ner högreven och göra burgers, som blir sjukt goda på högrev.