• PlåtNicklas

Språk-obildade på uni är problem

Citat:
    Många universitetslärare klagar på att nya studenter inte kan skriva och läsa på det sätt som den akademiska världen förväntar. Skulden för detta läggs ofta på gymnasieskolan men kanske handlar det också om att universitet och högskolor inte är riktigt med sin tid.
    –Lärosätena måste bli bättre på att introducera nya studenter i sin språkliga gemenskap och även möta dagens unga mer på deras villkor, menar språkforskaren Mona Blåsjö.
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/237134

Det skylldes även på skolornas kommunalisering. Något annat vi bör ha märkt är den halvspråkighet vi fått med invandringen. Kommer dom in på uni och kan det vara en förklaring?   
  • Svar på tråden Språk-obildade på uni är problem
  • Ramborg

Möta dagens unga på deras villkor... dvs sänka kraven. Herregud nej. Men med det finansieringssystem vi har är det väl dit vi är på väg, i den mån vi inte redan är där. Högstadieelever på mellanstadienivå, gymnasium på högstadienivå och universitet på (i bästa fall) gymnasienivå. Tragiskt.

42.
  • kara84
    PlåtNicklas skrev 2013-08-21 22:28:43 följande:
    Citat:
    Många universitetslärare klagar på att nya studenter inte kan skriva och läsa på det sätt som den akademiska världen förväntar. Skulden för detta läggs ofta på gymnasieskolan men kanske handlar det också om att universitet och högskolor inte är riktigt med sin tid.
    –Lärosätena måste bli bättre på att introducera nya studenter i sin språkliga gemenskap och även möta dagens unga mer på deras villkor, menar språkforskaren Mona Blåsjö.
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/237134?programi...

Det skylldes även på skolornas kommunalisering. Något annat vi bör ha märkt är den halvspråkighet vi fått med invandringen. Kommer dom in på uni och kan det vara en förklaring?   
    Det är alltså invandrarnas fel att svenskar inte kan läsa och skriva?

• alynda

"Kommer dom in på uni" Vilka dom?? Tror du på allvar att man inte skulle tillåta människor med annan språkbakgrund att läsa på högskola eller vad? vi lever i Sverige 2013, inte i Tyskland 1939. Alla som gått ut gymnasieskolan vet väl att det krävs godkänt i svenska motsvarande 3 åk på gymnasiet (undantaget ett fåtal kurser som ges på engelska) för högre studier, och det har alla antagna oavsett modersmål. Det är också därför gymnasieskolan ifrågasätts, d v s hur kan så måmnga studenter ha blivit godkända utan att kunna skriva grammatiskt rimliga texter, utan att kunna argumentera eller förstå skriftliga instruktioner? En majoritet av studenterna som har problem med detta har svenska som modersmål.. Förutom felaktigt godkänt i svenska så är den troligaste förklaringen att elever under skoltiden inte läser böcker och tidningar i samma utsträckning som tidigare. Man har länge vetat att läsande är det som mest utvecklar skriftspråket och den typ av läsförståelse som krävs för akademiska studier. Men det är inte så konstigt att unga läser färre böcker idag med så mycket annan media som konkurrerar. Jag själv som varit en riktig bokmal och vuxit upp i en bokslukarfamilj läser några få romaner om året nu för tiden, har ersatt set med tv, film och surf.

• Punkster

"Möta unga på deras villkor"... Jo, jag tackar! Med den inställningen kommer universiteten inom en snar framtid inte längre att vara läroverk utan dyra daghem för halvlata och obildade bortskämda unga vuxna. 

Inställningen hos många studenter är redan där, om man får tro de uttalanden/öppna brev som då och då skrivs av olika fakulteter på våra universitet. Studenter som bortser från viktiga fakta för att det "inte är roligt". Studenter som tror att en föreläsning är någon typ av underhållning. Studenter som känner sig kränkta om de inte får godkänt på kursen de "läst". 

• Mama69

Jag tror att en av de förklaringar som nämndes i programmet stämmer väl. Ungdomar idag tränas inte i att göra sådant som är tråkigt. (Det är dock inte deras fel!) Därför vill de inte arbeta med sina texter. De vill att saker skall gå snabbt. Därför vill de inte behöva läsa mängder av sådant som de inte behöver omedelbart. Samtidigt är de de mest stressade ungdomarna i världen och deras kunskapsresultat dalar. 

Addera en Skolinspektion som säger att en elev som underkänd alltid är ett misslyckande för skolan och att det alltid är skolans skyldighet att se till att alla lyckas och inget ansvar får läggas på eleven  tillsammans med kommuner som sparar på skolan så går det att förstå varför många unga klarar gymnasiet utan att kunna så mycket och som sedan springer rakt in i betongväggen på uni.

Som förälder är jag jätteorolig för hur denna utveckling skall kunna vändas.

• caliningrad
    Punkster skrev 2013-08-22 16:18:13 följande:
    "Möta unga på deras villkor"... Jo, jag tackar! Med den inställningen kommer universiteten inom en snar framtid inte längre att vara läroverk utan dyra daghem för halvlata och obildade bortskämda unga vuxna. 

Inställningen hos många studenter är redan där, om man får tro de uttalanden/öppna brev som då och då skrivs av olika fakulteter på våra universitet. Studenter som bortser från viktiga fakta för att det "inte är roligt". Studenter som tror att en föreläsning är någon typ av underhållning. Studenter som känner sig kränkta om de inte får godkänt på kursen de "läst". 
    Wow!
    har du blivit plöstligt mer realistisk och skaffat sunt förnuft?

För så är det, du har helt rätt.

Barn i centrum pedagogiken har varit en enorm katastrof. Och nu står vi där. Med unga vuxna som ser uni som Gröna Lund. 
  • chobokid

Ja man vågar inte ställa krav på barn redan från tidig ålder. Så fort det blir tråkigt anses det vara nästan skadligt för barn. Min 8åring säger att det är så högljutt i klassrummet så hon skulle vilja ha hörselkåpor. Matteläxor i tvåan är otroligt enkla och dessutom har de bara en läxa i veckan.   
    I vilken ålder börjar man säga till barn att de stavar fel? Jag bara undrar. Är invandrare och van vid att man rättar till stavfel redan i ettan.  

• chobokid

Fast när jag tänker efter så har jag läst om liknande problem i mitt hemland. Det har skrivits om att barn inte längre kan resonera så bra som tidigare. Skolan i mitt hemland är mycket strängare och barn måste typ kunna läsa redan innan de börjar skolan. 

• Konservativ

Och så ska vi tävla med Kina och Indien........Sjukhusteknikerna kommer inte att kunna läsa instruktionerna. Va, finns det inte på Wikipedia!
    Lycka till Sverige! 

• caliningrad
    Konservativ skrev 2013-09-19 15:39:54 följande:
    Och så ska vi tävla med Kina och Indien........Sjukhusteknikerna kommer inte att kunna läsa instruktionerna. Va, finns det inte på Wikipedia!
    Lycka till Sverige! 
    Hela västerlandet, men Sverige i synnerhet, har fått för sig att det räcker att kunna googla...
    Hälften av världen ska skriva in i Wikipedia, andra hälften bara läsa det som står där, så länge den fortfarande kan läsa (alltså hur länge är osäkert...).
  • caliningrad
    chobokid skrev 2013-09-19 15:13:41 följande:
    Ja man vågar inte ställa krav på barn redan från tidig ålder. Så fort det blir tråkigt anses det vara nästan skadligt för barn. Min 8åring säger att det är så högljutt i klassrummet så hon skulle vilja ha hörselkåpor. Matteläxor i tvåan är otroligt enkla och dessutom har de bara en läxa i veckan.   
    I vilken ålder börjar man säga till barn att de stavar fel? Jag bara undrar. Är invandrare och van vid att man rättar till stavfel redan i ettan.  
    har samma kulturkrock som du. Idag lärde sig min dotter i f-klassen att männen kan gifta sig med varandra, och inget annat.

När ska lärara börja undervisa grundläggande kunskaper istf genustrams... 
  • Konservativ
    caliningrad skrev 2013-09-23 20:38:33 följande:
    Hela västerlandet, men Sverige i synnerhet, har fått för sig att det räcker att kunna googla...
    Hälften av världen ska skriva in i Wikipedia, andra hälften bara läsa det som står där, så länge den fortfarande kan läsa (alltså hur länge är osäkert...).
    Men vad gör det? Huvudsaken är att vi tar varann i hand och sjunger Kumbaya. Eller We shall overcome,,,
  • caliningrad
    Konservativ skrev 2013-09-23 21:57:08 följande:
    Men vad gör det? Huvudsaken är att vi tar varann i hand och sjunger Kumbaya. Eller We shall overcome,,,
    Det gör absolut ingenting om barnen kommer från bildade hem där de kommer ändå att lära sig att läsa, skriva, och räkna, och ev ha tillgång till kulturen.

Dvs, rika barn kommer att klara sig oavsett, bara fattiga barn drabbas, så vad gör det...
  • Konservativ
    Konservativ skrev 2013-09-23 21:57:08 följande:
    Å andra sidan kan man heller inte sjunga, för hur många har fått sångundervisning?
  • caliningrad
    Konservativ skrev 2013-09-23 22:14:27 följande:
    Å andra sidan kan man heller inte sjunga, för hur många har fått sångundervisning?
    Än så länge har jag inte kunnat konstatera någon undervisning i svenska skolor, bara underhållning.

• Björnbärspaj
    caliningrad skrev 2013-09-23 20:41:07 följande:
    har samma kulturkrock som du. Idag lärde sig min dotter i f-klassen att männen kan gifta sig med varandra, och inget annat.

När ska lärara börja undervisa grundläggande kunskaper istf genustrams... 
    Men det är ju fakta, män kan gifta sig med varandra.
  • Punkster
    Björnbärspaj skrev 2013-10-01 08:42:05 följande:
    Men det är ju fakta, män kan gifta sig med varandra.
    Grundproblemet som jag tror att Caliningrad syftar på är nog snarare att lärare i Sverige har väldigt många (i vissa fall helt onödiga) arbetsuppgifter förutom att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Man ska sköta massvis med administrativt arbete. Man ska arbeta med den värdegrund och de värderingar som för tillfälle råkar vara på tapeten. För detta sitter man på ändlösa möten som tar massor med tid. I vissa fall ska man även syssla med lokalvård. Allt detta har bidragit till att orsaka den lärarkris vi har i Sverige idag.
  • Tygtiiger

För att hålla sig till ts: det är iallafall inte studenterna med invandrarbakgrund som utgör problemet. 

"I några fall är dyslexi en bidragande orsak, men det är inte det som är grundproblemet. Problemet beror heller inte på att något fler studenter än tidigare har ett annat modersmål än svenska.Tvärtom märker en hel del av våra studenter med invandrarbakgrund ut sig genom att ha ett bättre grepp om svensk grammatik än studenter med svenskklingande efternamn."

http://www.unt.se/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx

Man kan också läsa en längre artikel på samma tema i  Universitetsläraren, även där konstateras att problemet inte är invandrade svenskar:
    http://www.sulf.se/Universitetslararen/Arkiv/2013/Nummer-5-13/Studenter-pa-13-aringsniva-kraver-nya-arbetssatt/

Men jag håller nog ändå med Cavallin som i princip skriver att det är klart att det är en annan situation när majoriteten av alla ungdomar går vidare till universitetet, inte bara de som var mest studiemotiverade, hade bäst förutsättningar hemifrån och dessutom hade råd att gå igenom studentexamen. Det kanske inte är riktigt så illa som man låter påskina?`

http://www.sulf.se/Universitetslararen/Arkiv/2013/Nummer-9-13/Kognitiv-oformaga-ar-inget-nytt/ 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Språk-obildade på uni är problem