• Eliott

Min 8 månaders vaknar pigg 04...

Som ovan. Min dotter har under 2 månaders tid vaknat, pigg som en mört, redan klockan 04. Jag väntar och väntar på att det ska gå över, men inget händer! För ca en månad sedan sov hon till 06-06.30 i två nätter, för att sedan återgå till att vakna 04.
    Hon lägger sig 18, för hon är alldeles för trött för att vara vaken längre. Någon gång har hon somnat senare, men det har resulterar i ännu tidigare morgon dagen därpå.
    Hungrig är hon inte, hon är inte ledsen och har för länge sedan vant sig av med nattmat.
    Blöjan är ofta full, men vi har provat byta mitt i natten så hon skulle vara torr vid 04, men hon vaknar ändå.
    Hon sover oftast gott hela natten. Så vad är problemet? Jag kan ju lägga mig kl 20... Och det gör jag. Problemet är att 04 är tidigt oavsett när man lägger sig. Men det största problemet är mentalt för mig. När alla andra går upp så har vi varit vakna i 4-5 timmar och dagen känns oändligt lång och jag börjar känna mig ensam.
    Dessutom tror jag inte att hon är utsövd, för hon gnuggar sig i ögonen redan efter 1 timme igen, men är svår att somna om.
    Tror ni att det bara är att gilla läget, om det till exempel fortsätter många månader till, eller kan jag göra något?
    Ingen femminutersmetod eller kur kommer jag att göra.

• Svar på tråden Min 8 månaders vaknar pigg 04...
  • skogsvitter
    19Angelica83 skrev 2013-08-22 09:27:24 följande:
    Han blir 5 månader
    Ah ja då är han ju ännu yngre än TS och har inte hunnit få så långa nätter än. Man måste helt enkelt inse att de är mycket omogna när de är så här små. Vetenskapligt har man sett att en "hel natt" för så små räknas vara 5 timmar. Vanligast mellan 00-05 (men somnar de mycket tidigt så förskjuts det såklart). Testa att förskjuta dygnet en aning för honom så ska du se att det blir mycket bättre med mornarna!
  • Jimman

Har oxå svårt att fatta varför man lägger sina barn för natten klockan 18 , då vaknar dom ju tidigt oxå ,

• dorothy83

Vill bara säga att jag har en son själv på 8mån som har varit hopplös på att somna tidigt sedan länge. Vi har försökt åtskilliga gånger att få honom att göra natt senare men det går inte! Vi skulle gärna ha honom vaken minst till 21 så att han kunde sova till åtminstone kl 7. Någon enstaka gång har han somnat vid 20 och sovit till 6. Tyvärr så funkar det ett par dagar sedan är vi tillbaka till 19-05. Han är så trött och grinig och det går inte hålla honom vaken! Har även försökt förskjuta dagvilan (inte bara en gång) men han somnar tidigt i alla fall och sover mindre dagen efter istället... Detta är inget vi har valt att göra för att få egentid etc. Det är bara sån han är! Acceptera att barn är olika!

• Majken03

TS, hur sover hon på dagen? När min var 8 månader vaknade hon vid 7.30, sov ca 45 min vid kl 9.30, som sen 1,5-2 timmar vid ca kl 12 och ca 20 min runt kl 16. När hon började vakna tidigare tog vi bort sista vilan helt, och flyttade fram långa lunchvilan till kl 13. Tog ca 2 veckor med lite trötthet sen hade hon vant sig. Nu har vi precis i dagarna tagit bort fm vilan oxå för hon vaknade tidigare.

• 2009

Men lägg in en sovstund på eftermiddagen då? Vår 6 1/2 mån vaknar 09, sover vid 11, 14 och 17 (ca 30 min åt gången) och lägger sig 20-21. Äter en gång vid 24 och så en liten slurk vid 05. Passar oss perfekt!

• Natulcien

Men om bebisen gör natt så extremt tidigt som kl.18 så förstår jag att hon har sovit klart kl.04. Varför lägger ni henne så himla tidigt?
    Vår son tog sig en powernap runt den tiden ibland. Men somnade för natten gjorde han aldrig före kl.20.

• Eliott

Tack alla ni som ger värdefulla tips! Jag ska absolut placera ut en madrass vid lekmattan :) Har provat ge henne mat, men hon är inte hungrig utan bara pigg. Och är hon pigg så ska hon få gå upp. En tanke är att när hon blir äldre försöka mixtra med sovtiderna, kanske lägga sig senare.

Och till er som insinuerar att jag skulle lägga min dotter tidigt för att få ensamtid så vill jag be er att lägga av med att svara i den här tråden eftersom ni inte läste mitt första inlägg där det stod att hon är så trött klockan 18-19 i bästa fall att hon somnar rakt upp och ner och vaknar inte mer den dagen. Plus att det stod att hon blir trött fort igen, därför verkar det inte som om hon sovit klart när hon tidigare kunde sova 12-13 timmar utan mat. Synd att alla inlägg här på FL ska sluta i påhopp. Det är väl för att man kan kritisera hej vilt helt anonymt.

• Inorr02

Min dotter sov ofta 2 gånger underdagen en på förmiddagen ca 1,5 timme samma runt 13 sov hon också 1,5 timme och ofta en kort sov sund runt 40-30 min runt 17-18 på kvällen sen gick hon och sov för natten vid 21-21.

• Eliott

Min dotter sov ofta 2 gånger underdagen en på förmiddagen ca 1,5 timme samma runt 13 sov hon också 1,5 timme och ofta en kort sov sund runt 40-30 min runt 17-18 på kvällen sen gick hon och sov för natten vid 21-21.

Vi har provat att ge henne en powernap vid 17, men hon är och har alltid varit kvällsgrinig från ca 16 på kvällen oavsett när och hur länge hon sovit sist och vill bara få sova för natten. Och jag tycker så synd om henne om jag skulle tvinga henne att vara uppe trots att hon blir ledsen och dödstrött. Så att lägga henne senare i den här åldern verkar tyvärr inte va något alternativ. Men tack för tipset :)

Om jag bara kunde få henne att somna om där vid fyra, så hon kunde sova ut och inte bli trött en timme efter uppstigning!

Blev rekommenderad "wake to sleep", att man pillar lite på bebis en timme innan denne brukar vakna, alltså 03, så att denne kan småvakna och på så vis börja om en ny sömncykel och sova över kl 4-skarven i vårt fall. Hört något om det? Jag är lite sugen på att testa, för det är ju en väldigt mild "metod" eftersom bebis inte ens är medveten om vad som sker.

Svar på tråden Min 8 månaders vaknar pigg 04...