• Eliott

Min 8 månaders vaknar pigg 04...

Som ovan. Min dotter har under 2 månaders tid vaknat, pigg som en mört, redan klockan 04. Jag väntar och väntar på att det ska gå över, men inget händer! För ca en månad sedan sov hon till 06-06.30 i två nätter, för att sedan återgå till att vakna 04.
    Hon lägger sig 18, för hon är alldeles för trött för att vara vaken längre. Någon gång har hon somnat senare, men det har resulterar i ännu tidigare morgon dagen därpå.
    Hungrig är hon inte, hon är inte ledsen och har för länge sedan vant sig av med nattmat.
    Blöjan är ofta full, men vi har provat byta mitt i natten så hon skulle vara torr vid 04, men hon vaknar ändå.
    Hon sover oftast gott hela natten. Så vad är problemet? Jag kan ju lägga mig kl 20... Och det gör jag. Problemet är att 04 är tidigt oavsett när man lägger sig. Men det största problemet är mentalt för mig. När alla andra går upp så har vi varit vakna i 4-5 timmar och dagen känns oändligt lång och jag börjar känna mig ensam.
    Dessutom tror jag inte att hon är utsövd, för hon gnuggar sig i ögonen redan efter 1 timme igen, men är svår att somna om.
    Tror ni att det bara är att gilla läget, om det till exempel fortsätter många månader till, eller kan jag göra något?
    Ingen femminutersmetod eller kur kommer jag att göra.

• Svar på tråden Min 8 månaders vaknar pigg 04...
  • Inorr02
    Eliott skrev 2013-08-22 16:13:43 följande:
    Min dotter sov ofta 2 gånger underdagen en på förmiddagen ca 1,5 timme samma runt 13 sov hon också 1,5 timme och ofta en kort sov sund runt 40-30 min runt 17-18 på kvällen sen gick hon och sov för natten vid 21-21.

Vi har provat att ge henne en powernap vid 17, men hon är och har alltid varit kvällsgrinig från ca 16 på kvällen oavsett när och hur länge hon sovit sist och vill bara få sova för natten. Och jag tycker så synd om henne om jag skulle tvinga henne att vara uppe trots att hon blir ledsen och dödstrött. Så att lägga henne senare i den här åldern verkar tyvärr inte va något alternativ. Men tack för tipset :)
    Om jag bara kunde få henne att somna om där vid fyra, så hon kunde sova ut och inte bli trött en timme efter uppstigning!
    Blev rekommenderad "wake to sleep", att man pillar lite på bebis en timme innan denne brukar vakna, alltså 03, så att denne kan småvakna och på så vis börja om en ny sömncykel och sova över kl 4-skarven i vårt fall. Hört något om det? Jag är lite sugen på att testa, för det är ju en väldigt mild "metod" eftersom bebis inte ens är medveten om vad som sker.
    när min dotter börja vara trött och det är för tidigt att gå sova för natten brukar jag badda henne då är det kul en stund och hon orkar vara vaken en stund till utan är det blir jobbigt och sen gå och sova
  • skogsvitter
    Eliott skrev 2013-08-22 15:44:34 följande:
    Tack alla ni som ger värdefulla tips! Jag ska absolut placera ut en madrass vid lekmattan :) Har provat ge henne mat, men hon är inte hungrig utan bara pigg. Och är hon pigg så ska hon få gå upp. En tanke är att när hon blir äldre försöka mixtra med sovtiderna, kanske lägga sig senare.
    Och till er som insinuerar att jag skulle lägga min dotter tidigt för att få ensamtid så vill jag be er att lägga av med att svara i den här tråden eftersom ni inte läste mitt första inlägg där det stod att hon är så trött klockan 18-19 i bästa fall att hon somnar rakt upp och ner och vaknar inte mer den dagen. Plus att det stod att hon blir trött fort igen, därför verkar det inte som om hon sovit klart när hon tidigare kunde sova 12-13 timmar utan mat. Synd att alla inlägg här på FL ska sluta i påhopp. Det är väl för att man kan kritisera hej vilt helt anonymt.
    Det är ett faktum att ni lägger henne för tidigt, för tidigt nu alltså när hon är bebis. Inte för tidigt för ett äldre barn. Jag förstod att hon är trött den tiden, men som ovan skrev kan man låta bebisen få en powernap bara tex, eller så låter man bebisen sova mer dagtid helt enkelt. Varför vänta tills hon blir äldre innan ni gör några förändringar..? Då är hon ju mogen nog att sova längre nätter av sig själv. Fattar inte det resonemanget?
  • skogsvitter
    Eliott skrev 2013-08-22 16:13:43 följande:
    Min dotter sov ofta 2 gånger underdagen en på förmiddagen ca 1,5 timme samma runt 13 sov hon också 1,5 timme och ofta en kort sov sund runt 40-30 min runt 17-18 på kvällen sen gick hon och sov för natten vid 21-21.

Vi har provat att ge henne en powernap vid 17, men hon är och har alltid varit kvällsgrinig från ca 16 på kvällen oavsett när och hur länge hon sovit sist och vill bara få sova för natten. Och jag tycker så synd om henne om jag skulle tvinga henne att vara uppe trots att hon blir ledsen och dödstrött. Så att lägga henne senare i den här åldern verkar tyvärr inte va något alternativ. Men tack för tipset :)
    Om jag bara kunde få henne att somna om där vid fyra, så hon kunde sova ut och inte bli trött en timme efter uppstigning!
    Blev rekommenderad "wake to sleep", att man pillar lite på bebis en timme innan denne brukar vakna, alltså 03, så att denne kan småvakna och på så vis börja om en ny sömncykel och sova över kl 4-skarven i vårt fall. Hört något om det? Jag är lite sugen på att testa, för det är ju en väldigt mild "metod" eftersom bebis inte ens är medveten om vad som sker.
    Kvällsgrinig vid kl 16?
    Det är inte kväll då, så det är inte kvällsgrin. Snarare kanske allmänt kinkig pga utvecklingsfasen (separationsfasen)? låt henne få sova 3 gånger dagtid istället om hon somnar. Det är rätt vanligt, nu när hon dessutom är i en jobbig fas kan hon behöva mer sömn. Det är ju helt förskjutet allting att lägga för natten redan kl 18 för ett spädbarn. Alltså det är vanligare att de somnar vid midnatt, om man säger så...

Wake to sleep har jag hört om men aldrig använt själv, de jag vet har använt det främst när bebisen vaknat tidigt under natten just för att få bort onödiga uppvak. Vet inte om det funkat så bra dock, för vissa fungerar det ju självklart men om det bara är något enstaka uppvak så vaknar ju barnet alltid av en anledning. Den anledningen kan man liksom inte bara trolla bort bara för att man väcker tidigare. Det gör man istället för att bryta vanor där en bebis vaknar flera gånger eller kanske vid exakt samma tid som bebisen alltid fått mat tex, ända från nyfödd ålder. En del bebisar slutar ju aldrig vakna för mat, men man märker att de uppenbart inte är hungriga. Då är det bara en vana att vakna just då, fast det egentligen inte finns något behov. Hänger du med? I sådana fall kan det vara bra med den sortens metod.
  • Eliott

Skogsvitter: vi lägger henne 18 för att hon sedan hon var 2 månader har varit dödstrött just då, precis som jag var som bebis och precis som mina föräldrar fick göra med mig. Min tvillingbror, däremot, satt gärna uppe till både 22 och 00 ända sedan födseln och gör så än idag, precis som jag lätt somnar 20. Människor är alltså olika utan att man tvingat in dem i någon rutin. Så ser jag det. Därför ser jag hellre att hon sover en timme längre och blir utvilad men att hon får lägga sig när hon behöver det på kvällen. Hon är en glad bebis hela dagen som sover max 2 h sammanlagt uppdelat på 3-4 ggr dagtid hur mycket jag än försöker somna om henne eller få henne att sova längre lurar.

På BVC rådde de mig att lägga henne när hon är trött för natten, alltså 18, vilket jag tror resulterat i att hon sover som en sten hela natten. Sena kvällar ger oroliga nätter, det vet jag åtskilliga föräldrar som kan intyga.

Får hon en powernap 18 är hon grinig när hon vaknar efter den, och fortsätter va grinig när hon är vaken tills hon får sova för natten. Alltså tycker jag inte det känns så framgångsrikt?

Och om hon är grinig två timmar innan läggdags, hur kan det inte vara kvällsgrinighet då?

Och var står det att det är ett faktum att bebisar inte ska sova så tidigt som 18?

Jag har hört att det är för tidigt att påverka deras sömn redan när de är så små, därför tänker jag att det är säkrast att vänta?

• skogsvitter

Innan 3-4 månader ska man inte påverka deras sömn för mycket eftersom de inte har en dygnsrytm ännu då, men din dotter är ju äldre än så. Och det är ett faktum om man ser till de vetenskapliga studier som finns på spädbarnets sömn i olika åldrar. Bebisar i västvärlden har som lägst aktivitetsnivå och därmed sover som djupast och lugnast någon gång mellan midnatt och 05 (kulturella skillnader finns tex i de fall där bebisarna inte automatiskt förs in i någon dygnsrytm förrän långt senare, då sover de och är vaken ungefär lika mycket dygnet runt).

Stämmer inte för fem öre att bebisar som somnar senare än 18 (!) sover oroligt. Tvärtom som sagt enligt forskning...

• skogsvitter

Hur som så tror jag det är omöjligt att få henne att sova längre på morgonen när hon redan sovit 10 timmar och är mitt i separationsfasen. Men du väljer ju själv vilka råd du vill ha...

• Eliott

För att klargöra: jag skrev inte att de som somnar efter 18 sover sämre. Jag skrev "sena kvällar", för min dotter är 21 sen kväll och för någon annans är det 01.

Och återigen, angående det "faktum" att bebisar inte ska lägga sig tidigt, står jag fast vid att alla bebisar är olika, även om man säkert kan se tydliga mönster på en majoritet. Jag tycker det känns självklart att man är olika och sover olika.

Och eftersom min dotter somnat 18-19 i sex månader och varit nöjd och sovit gott fram tills nu så tror jag inte det varit så himla fel.

Jag kommer att fortsätta lägga henne när hon är trött och hoppas att hon med tiden kan lägga sig senare och sova längre.

Jag tycker bara det är märkligt att hon de fem första månaderna sov natt 12-13 timmar och nu plötsligt bara 9-10 och är trött när hon varit vaken en timme bara. Men eftersom jag inte är villig att tvinga henne att vara uppe längre så får jag helt enkelt gå upp klockan fyra och sova när hon vill sova nästa gång.

Tack för att ni tog er tid att svara!

• Fru Brastad
    skogsvitter skrev 2013-08-22 09:24:22 följande:
    Men för bebisen är det ju inte natt!! Bebisen har sovit i tio timmar!! Att tro att man någonsin ska få en bebis att sova natt längre än så bara för att man själv vill sova är bara fruktansvärt okunnigt och naivt. Men visst, man kan ju köra skrikmetoder a la Anna Wahlgren och helt enkelt skita i bebisen i några timmar så "lär" hon väl sig snart att det inte är någon mening att väcka mamma och pappa...

Jag har inte sagt att man inte ska bry sig om barnet om det e lesset eller skriker. Självklart vet inte barnet att det e natt men det får ju vi vuxna visa det då.

Herregud va du går på!!!
  • bullerbyn

Ville du ens ha råd TS? Du har fått råd och svar på din fråga, JA det går att göra något åt saken, men du verkar inte mottaglig för förändring varför ber du då om hjälp?

Var jag du så skulle jag prova att låta henne sova en stund där vid 18, typ en timme. Sedan sova igen vid 21 kanske, prova ett par dagar och se hur det går? Vad äter hon då? Kanske du kan distrahera med ett bad eller lite mat där när hon blir som tröttast?

Sover hon i vagnen? Då skulle du ju kunna ta en prommis så hon sover lite extra på dagen.

• Eliott

Jag är absolut mottaglig för råd, ärligt talat är jag nog bara lite rädd för att mixtra med sömnen inser jag. Har läst att om man gör det när de är så här små, under året, så kan man skapa en sömnrubbning. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Därför vill jag hellre få henne att sova längre natt än att lägga senare, om ni förstår vad jag menar. Man vet ju varken ut eller in :( och trött är man!

Just nu känns det som om jag måste göra något åt det för idag vaknade hon 03.30 :/, somnade 18.15...

Efters

• Eliott

Eftersom hon älskar att bada så låter det som en bra idé. Undrar hur l

• Eliott

Undrar hur lång tid man kan skjuta på nattningen varje dag? Måste man ta typ en kvart i taget eller vågar man sig på en timme direkt? Sen är det väl bara att stå ut med lite gnäll i några dagar eller så :)

• Majken03

När min tjej vaknar för tidigt så somnar hon oftast om om jag lägger henne i vagnen.

• Eliott

Vagnen var ett bra tips! Den brukar jag inte ta till så tidigt på morgonen ;)

• hannis

Min 6-månaders somnar runt 20 på kvällarna. Han är också trött vid 18 men då får han absolut inte somna för natten eftersom han då skulle vakna kl 4. I stället får han en powenap mellan 17-18 och sen får han vara lite gnällig fram till 20. Vi underhåller med lek och ett långt bad och då är det inga problem.

Sen somnar han kl 20 och sover till 06 med 2-3 amningar i sömnen.

Mitt tips är alltså att lägga senare!

• Majken03

Prova, funkar i 9 fall av 10 med vagnen hos oss iaf. Men hon sover alltid i vagnen på dagen så hon vet väl på nåt sätt kanske att hon ska sova i vagnen.

• Mercurialis
    Eliott skrev 2013-08-22 05:32:15 följande:
    Som ovan. Min dotter har under 2 månaders tid vaknat, pigg som en mört, redan klockan 04. Jag väntar och väntar på att det ska gå över, men inget händer! För ca en månad sedan sov hon till 06-06.30 i två nätter, för att sedan återgå till att vakna 04. Hon lägger sig 18, för hon är alldeles för trött för att vara vaken längre. Någon gång har hon somnat senare, men det har resulterar i ännu tidigare morgon dagen därpå. Hungrig är hon inte, hon är inte ledsen och har för länge sedan vant sig av med nattmat. Blöjan är ofta full, men vi har provat byta mitt i natten så hon skulle vara torr vid 04, men hon vaknar ändå. Hon sover oftast gott hela natten. Så vad är problemet? Jag kan ju lägga mig kl 20... Och det gör jag. Problemet är att 04 är tidigt oavsett när man lägger sig. Men det största problemet är mentalt för mig. När alla andra går upp så har vi varit vakna i 4-5 timmar och dagen känns oändligt lång och jag börjar känna mig ensam. Dessutom tror jag inte att hon är utsövd, för hon gnuggar sig i ögonen redan efter 1 timme igen, men är svår att somna om. Tror ni att det bara är att gilla läget, om det till exempel fortsätter många månader till, eller kan jag göra något? Ingen femminutersmetod eller kur kommer jag att göra.
    Mitt andra barn vaknade också vid 3-4-tiden på natten när han var i den åldern. Det gick över när han var 10 månader. Han var inte hungrig utan bara vaken. Han brukade somna igen vid 5-tiden och sova en timme till.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bullerbyn

Jag tycker det låter lagom att skjuta på en timme i taget. Prova dessa råd du tror kan passa er och er dotter, uppdatera gärna i tråden om hur det går! Lycka till, ni kommer alla må bättre om ni slipper gå upp kl 04 :)

• Eliott

Vad skönt att höra att det inte är helt ovanligt att de vaknar så här! Jag ska prova de olika råden ett i taget, och se vad som händer. Hade varit mysigt om hon kunde va uppe lite längre, så hennes pappa kan träffa henne mer än ett par timmar om dagen innan det är dags att nanna, så det kan ju helt klart va värt det. Droppen blev nog när hon vaknade halv fyra i morse ;) och det verkar ju gått bra när ni ändrat sovmönster på era, så då vågar jag nog prova mig på det! Tusen tack, jag håller er uppdaterade!

Svar på tråden Min 8 månaders vaknar pigg 04...