-
-
Svar på tråden CSN Problem dispans efter 12 terminer!
-
Har du använt csn för att läsa upp betyg så räknas det inte in i de 240 veckorna, men det kanske du vet? Det är tyvärr i princip omöjligt att få dispens, men finns det något jättebra skäl till att du inte kunde fortsätta på den gamla utbildningen så kan du ju testa att söka.
-
Brukar vara stört omöjligt att få dispens, för mer än några veckor. 2 år är lång tid att ansöka dispens om. Men du har ju inte att förlora på att söka.
-
Lykke Li skrev 2013-08-22 14:43:17 följande:Brukar vara stört omöjligt att få dispens, för mer än några veckor. 2 år är lång tid att ansöka dispens om. Men du har ju inte att förlora på att söka.läkarstudent skrev 2013-08-22 11:34:10 följande:Har du använt csn för att läsa upp betyg så räknas det inte in i de 240 veckorna, men det kanske du vet? Det är tyvärr i princip omöjligt att få dispens, men finns det något jättebra skäl till att du inte kunde fortsätta på den gamla utbildningen så kan du ju testa att söka.
Hej tack för svaren. Det verkar vara rätt kört att få mer lån eller bidrag utav csn om jag har fattat rätt, felet jag gjorde var att jag gick en utbildning som många pratat mycket bra om, även Saco skrev att denna utbildning hade en ljus framtid men ju mer jag lästa på skolan märkte jag att det var kanske en förfinad bild och när jag fick reda på att de högskole poäng jag hade läst var ej giltiga eftersom högskolan är ej statlig och för någon anledning inte godkända. valde jag att avsluta mina studier där och börja studera till läkare, det känns så tråkigt att csn vet att jag inte kommer kunna läsa klart läkarutbildningen eftersom innan jag startade denna utbildning visste jag inte att man inte kunde få mer lån en dessa 240v. jag hade ju aldrig börjat annars läsa en utbildning som är så lång men ändå ger dom mig stöd i 4 år och det känns så dumt att man har läst klart 80 % av skolan och har bar två lök år kvar så står man fast. Jag hoppade verkligen att jag kommer fram till en lösning på något sätt annars vet jag inte vad man ska göra
-
jag håller helt klart med dig men att det är inte csn fel att jag inte läste klart något som jag påbörjat men ibland gör man dumma val och sedan som i mitt fall har jag gjort om och gjort rätt och är på väg mot en ljus framtid detta handlar inte om vems fel det är det jag var nyfiken utav var om någon visste eller hade en bra ide om hur man kanske kunde få till mer veckor eller hade en bra lösning, men tack för ditt svarLykke Li skrev 2013-08-22 16:02:52 följande:Fast det är inte CSNs fel att du inte kan läsa klart. Du är den som tagit lån av CSN för en utbildningen du inte gjort färdig. Du hade kunnat välja att ta mindre antal veckor och på så sätt klarat alla 6 åren. Det är så många gör som inte har veckor kvar. Du får väl jobba ett år och tjäna ihop pengarna, låna av föräldrar eller av banken. -
Man får "mera# veckor genom att ta ut färre veckor per termin. Det borde du ha gjort, eftersom du visste att utbildningen var 6 år lång och du bara hade kvar 4 år av csn.Drt skrev 2013-08-22 16:11:21 följande:jag håller helt klart med dig men att det är inte csn fel att jag inte läste klart något som jag påbörjat men ibland gör man dumma val och sedan som i mitt fall har jag gjort om och gjort rätt och är på väg mot en ljus framtid detta handlar inte om vems fel det är det jag var nyfiken utav var om någon visste eller hade en bra ide om hur man kanske kunde få till mer veckor eller hade en bra lösning, men tack för ditt svar -
jag känner ingen. min bror läste till läkare och efter halva utbildningen tog csnmedlen slut, som tur är så hade min mamma pengar att skjuta till, men han jobbade extra också, massor.Drt skrev 2013-08-22 10:55:22 följande:Hej! Man får ju bara studiemedel för 240 veckor, eller 12 terminer. Är det någon som lyckats få dispens och fått ta ut mer studiemedel efter dessa 12 terminer? Innan jag visste vad jag ville bli pluggade jag upp mina betyg sedan valde jag en utbildning som jag ej var nöjd med och bytte till ett läkarutbildning utomlands men nu har jag studerat där i 4 år och ska påbörja mitt 5 läs år och har uppnått 240 veckor jag skulle behöva få 4 termin till(2år) tills jag blir färdig läkare, hur kan man göra för att få dispens? finns det vissa skäl som är bättre än andra? hur gör man? -
Jag visste inte detta, när jag började för 4år sedan så ringde jag in till csn och pratade med en handläggare som talade om att det går att få dispens. han sa aldrig att det var omöjligt att få det, han sa även att det är mycket möjligt att få det men nu ser det inte lika ljust utLykke Li skrev 2013-08-22 16:13:15 följande:Man får "mera# veckor genom att ta ut färre veckor per termin. Det borde du ha gjort, eftersom du visste att utbildningen var 6 år lång och du bara hade kvar 4 år av csn. -
Det var inte svårt för fyra år sedan. Men nu är det nästintill bara att glömma.Drt skrev 2013-08-22 16:16:24 följande:Jag visste inte detta, när jag började för 4år sedan så ringde jag in till csn och pratade med en handläggare som talade om att det går att få dispens. han sa aldrig att det var omöjligt att få det, han sa även att det är mycket möjligt att få det men nu ser det inte lika ljust ut
Allvarligt, du visste inte att man kan ta ut färre veckor? Är det inte du själv som fyller i antalet veckor du vill ha csn för? Eller är det någon annan som gör det för dig? -
Det står ju i beslutet man får varje termin hur många veckor man har kvar, jag förstår inte hur du kunnat missa det såhär länge. Är du medlem i msf? De har något bidrag som man kan få om man har slut på veckor tror jag, det är bara några tusen men jag tycker ändå du ska kolla upp det om du är medlem. Har du någon möjlighet att jobba extra? Kan någon förälder hjälpa dig? Du kanske kan få ett lån på annat håll om de går in som medlånare? Annars får du kanske ta uppehåll ett år (om det går där du pluggar) och jobba och spara ihop pengar. Ett annat alternativ är kanske att läsa en språkkurs och ta studiemedel för denna samtidigt som du pluggar som vanligt, eller att läsa några gymnasiekurser på distans samtidigt.
-
Hej igen tack för allt ska kolla med msf, tänkte jobba i Norge om man får något där. Det med gymnasiekurser låter oxå som ett bra alternativ sedan har jag tänkte att kolla om det är lätt att få stipendium för sådan enda mål. Jag har haft koll på mina veckor men har alltid trott att jag skulle kunna få fler veckor eftersom jag har valt ett yrke som är i stor behov och att jag hade talat med Csn personalen. Det är lätt att vara efterklok jag vet att jag kunnat göra situationen bättre men nu är det såhär och jag skriver i detta forum för att få tips och råd. Lätt att sitta bredvid och säga hur man borde ha gjort men men :)läkarstudent skrev 2013-08-22 17:43:25 följande:Det står ju i beslutet man får varje termin hur många veckor man har kvar, jag förstår inte hur du kunnat missa det såhär länge. Är du medlem i msf? De har något bidrag som man kan få om man har slut på veckor tror jag, det är bara några tusen men jag tycker ändå du ska kolla upp det om du är medlem. Har du någon möjlighet att jobba extra? Kan någon förälder hjälpa dig? Du kanske kan få ett lån på annat håll om de går in som medlånare? Annars får du kanske ta uppehåll ett år (om det går där du pluggar) och jobba och spara ihop pengar. Ett annat alternativ är kanske att läsa en språkkurs och ta studiemedel för denna samtidigt som du pluggar som vanligt, eller att läsa några gymnasiekurser på distans samtidigt. -
Fast är det stort behov av läkare? Det är ju tillochmed svårt att få AT-plats med en gång i Sverige och i Norge med för den delen..Drt skrev 2013-08-22 19:06:01 följande:Hej igen tack för allt ska kolla med msf, tänkte jobba i Norge om man får något där. Det med gymnasiekurser låter oxå som ett bra alternativ sedan har jag tänkte att kolla om det är lätt att få stipendium för sådan enda mål. Jag har haft koll på mina veckor men har alltid trott att jag skulle kunna få fler veckor eftersom jag har valt ett yrke som är i stor behov och att jag hade talat med Csn personalen. Det är lätt att vara efterklok jag vet att jag kunnat göra situationen bättre men nu är det såhär och jag skriver i detta forum för att få tips och råd. Lätt att sitta bredvid och säga hur man borde ha gjort men men :) -
Du kanske kan ta lån om någon går i borgen eller får låna av någon?