• Soffan

Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?

Alltså, han har bott med dig i 2år? Då räknas det som hans bostad oavsett om han är skriven där eller inte. Det kan röra sig om en ynka månad eller mindre som inneboende så räknas ett utrymme som bostad. Så säger lagen. Om du låser han ute är det ett brott: egenmäktigt förfogande, bötesbrott.

Ge han ett skriftlig dokument där du avhyser honom, med en månads tidsrymd för flytt. Har du gjort det så kan du sen be kronofogden om hjälp med att fysiskt flytta ut om han vägrar.

Polisen kan inte hjälpa dig då det inte är ett lagbrott att befinna sig i som egen bostad, besittningsrätten är ett civilrättsligt problem som kronofogden har hand om.

• Soffan

Och ja, ställer du ut hans saker så blir du ersättningsskyldig om de på något sätt försvinner eller förstörs.

En bra orsak till avhysning är just att han inte kan betala för sig...

• Soffan
    Anonym (X) skrev 2013-08-22 22:13:46 följande:
    Finns knappast besittningsrätt då han inte står på kontraktet, betalar inte hyran och är inte student men bor i en studentlägenhet.

Spelar ingen roll om han står på ett kontrakt eller inte, det räknas som hans bostad då han sovit där, har sin tandborste och mesta av sina saker i lägenheten. Det betydet att polisen inte kan hjälpa då du inte begår brottet hemfridsbrott för att det räknas som hans bostad och du kan inte begå brottet i ditt eget hem...MEN

Hittade detta på hyresgästföreningens hemsida:

Kan min sambo vägra att flytta, trots att jag redan hade lägenheten när vi träffades och bara mitt namn står på kontraktet?

Fråga: Hon vill bo kvar eller byta lägenheten till två. Har hon rätt att göra så? Vi har inga barn.

SVAR: Din sambo har ingen rätt till lägenheten eftersom du hade lägenheten innan ni träffades. Om din sambo vägrar flytta kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp med avhysningen.

SÅ prata med kronofogden.

Lycka till
Svar på tråden Kan jag slänga ut någon som inte är folkbokförd här?