• Anonym (D)

Barn med många syskon är sämre klädda?

Ja, detta sa en kompis till mig igår, att ju fler barn en familj hade ju sämre kläder hade barnen. Hon menade att hon direkt kunde se om ett barn kom från en familj som hade många barn för de var ofta klädda i omoderna kläder med dålig passform eller fel storlek.

Jag sa inte så mycket eftersom jag själv har fler barn är genomsnittet som ofta ärver varandra...De är dock alltid hela och rena och har kläder i rätt stl. Särskilt omoderna är de inte heller, även om det inte är årets modell.

Vad tycker ni? Håller ni med min kompis? 

• Svar på tråden Barn med många syskon är sämre klädda?
  • Eterisk

Det var inte så smidigt sagt av din polare, tycker jag. Hon måste väl fört fram det där budskapet med avsikt. 

Men ja, jag tycker det stämmer på ett sätt, det sätt som du själv nämner här - att syskonen ärver varandra och att allt inte är nytt eller från den här säsongen. Och det tycker jag personligen är så jävla BRA! Jag har skitsvårt för kvinnor (ja, det är nästan bara kvinnor) som har sina ungars kläder som största intresse bara för att senare i åldrarna gnälla om hur omgivningen ser på deras ungar, alternativt tjura över att de fått ungar som är så utseendefixerade att de inte ens är trevliga längre.  

• Lady Namárië

Sämre behöver de väl inte vara, men den som har äldre syskon (eller t. ex kusiner) går säkert oftare i ärvda kläder. Det är ju ekonomiskt vansinne att t. ex köpa nya uppsättningar vinterkläder varje år, när man redan har bra grejer i rätt storlek till något/några av barnen hemma. Att de är av förra årets färg eller snitt spelar väl ingen roll så länge de är hela, rena och fyller sin funktion?

Din kompis låter rätt snobbig. Jag gissar att hon bara har ett barn?

So say we all
  • Anonym (sant)

Ja, jag håller med och du själv skriver också att det är så.

• honeybee78

Äh, fånigt sagt av din vän. Jag gör t ex medvetna köp till barnen, dvs kvalitetskläder i neutrala färger och modeller (ofta ytterkläder). Yngsta barnet kommer definitivt få ärva, men bara sånt som är funktionsdugligt och fint. Både ekonomiskt och miljövänligt :)

• Anonym (1 barn)

Undrar vad hon säger om oss isf? Vi har (ännu så länge, bebisen ligger fortfarande i magen) bara 1 barn men har kört stenhårt på att om vi hittat begagnat så har vi köpt det. Just nu är det dessutom mycket kläder i stl98 trots att hon bara är 92cm men det känns inte motiverat att köpa en hel uppsättning kläder som bara kommer kunna användas i nån månad när de flesta kläder i 98 faktiskt passar ok även om de är lite baggy.

• Anonym (m)

tycker inte det stämmer alls... visst jag har tre barn och vissa plagg ärver dom av varandra. men jag köper mycket nytt också.... ärver väl inte kläder som är förstörda på nåt sätt.

• Lindsey Egot NO1

Det kanske är så att barnen inte går med de senaste och med det mest modernaste men har man tex fyra barn på en 5-10 års period hinner inte kläderna bli så omoderna ock sedan är det väldigt miljömedveten att ärva och jag är glad att begagnat marknaden blivit så stor som den är idag. Så din kompis har aldrig köpt kläder på tex begagnat marknaden? Eller något på blocket överhuvudtaget utan köper allt helt nytt. Ny producerat hus, ny producerad bil, ny producerade kläder/skor osv.

• mamy2010

Skitsnack !!! ( i mitt fall) jag har snart 6 barn och får nästan dagligen kommentarer på hur fina dom är och vilka söta/coola kläder dom har ! Visst är det dyrt att köpa nytt å fint , men när man lär sig att shoppa rätt så är det inga problem jag handlat ofta när lindex har halva reapriset och då kan man fynda sjukt bra ! Tror det beror helt på hur föräldrarna prioriterar... Finns barn på dagis som är ensambarn eller med ett syskon som kläs ser

• mamy2010

Skickades för tidigt som kläs bra mycket sämre än dom som kommer från stora familjer ! Mina erfarenheter iaf :)

• Anonym (Ej sämre)

Om man tycker begagnade kläder är sämre, så då blir det ju så. Men själv tycker jag inte begagnade kläder är sämre, utan det är mer mijövänligt och ekonomiskt, så för mig är begagnade kläder bra kläder.

Svar på tråden Barn med många syskon är sämre klädda?