• Anonym (D)

Barn med många syskon är sämre klädda?

Ja, detta sa en kompis till mig igår, att ju fler barn en familj hade ju sämre kläder hade barnen. Hon menade att hon direkt kunde se om ett barn kom från en familj som hade många barn för de var ofta klädda i omoderna kläder med dålig passform eller fel storlek.

Jag sa inte så mycket eftersom jag själv har fler barn är genomsnittet som ofta ärver varandra...De är dock alltid hela och rena och har kläder i rätt stl. Särskilt omoderna är de inte heller, även om det inte är årets modell.

Vad tycker ni? Håller ni med min kompis? 

• Svar på tråden Barn med många syskon är sämre klädda?
  • Anonym (n)

Har fem barn som haft ärvda eller secondhand- köpta kläder. De har fått enstaka nya plagg när det inte funnits andra alternativ. Äldsta killen och yngsta tjejen har blivit utsatta för att de haft för fina kläder, killen blev kallad märkesbög i skolan, han hade dille på märkeskläder(second hand-köpta) ett tag. Han tyckte mest det var lite roligt och tog inte illa vid sig.

För tjejens del så påpekade förskolepersonalen att hon var för fint klädd, kläderna kunde bli fläckiga och de andra barnen var avundsjuka! Jag lät henne bestämma själv vad hon skulle ha på sig, bara det passade till årstiden någorlunda och hon valde ju de som hon tyckte var finast/skönast. Speciellt en klänning som hon var sjätte barnet på var en favorit både för mig och henne, lättvättad och fin men enligt personalen för ömtålig.

Personalen och de andra föräldrarna sa att de aldrig skulle kunna tänka sig att handla begagnat...

• Mamma och Fru

Blandar friskt mellan gammalt och nytt, snart 4 barn, och vissa av babykläderna har alla haft, och bebis får ärva!

Äldsta är tjej, 6.5 år, köpt mkt nytt, på rea, halva reapriset, konkursrea, Tradera, ärvt av kompisar...
    Pojke på 4.5 år ärver nga enstaka plagg av storasyster, annars är det samma där, blandar friskt!
    Pojke 2 år ärver desto mer!

Vi snubblade över konkursrea i vintras, skor och ytterkläder till barnen shoppades så det räcker lätt 2-3 år framåt!

I somras shoppade vi massor till halva reapriset!

Nej, kan inte påstå att det syns vilka som har många barn, bara genom barnens kläder, det finns så fruktansvärt många olika stilar, och inget är rätt eller fel!

Dock anser jag att barnens kläder ska vara hela och rena!

• Bonanza

Jag har tre barn och alla har rätt mycket begagnat. På grund av flera anledningar. 1) det är fan sjukt att shoppa massor man inte behöver med tanke på miljöförstöringen. Men skit i era barnbarns liv på jorden så länge era barn har nytt nytt nytt. 2) det är inte viktigt med nytt och senaste. 3) vi har inte råd att lägga flera tusen på allas olika uppsättningar vinterkläde osv om vi samtidigt vill att barnen ska kunna ha dyrare fritidsintressen, att vi ska kunna resa osv.

Gud vad jag föraktar människor som ser ner på begagnat. Pinsamt och ytligt.

• Anonym (VL)

Lustigt hur provocerade en del blir när jag skrivet "snyggast och modernast". Har alla möjliga kläder till barnen men där jag bor innebär det tex 70tals retro. Gillar att leta i second hand butiker efter underbara bohem klänningar, miljövänligt och ofta billigt, och ursnyggt!

• lipa3646

Självklart kan de stämma i vissa fall. Har en bekant som har 5 barn som alltid ser slita och solkiga ut. Men sen har jag en vän som har 6 barn som går i väldigt fint klädda.
    Kan tillägga att de skulle kanske inte spela roll om den bekanta hade 5 eller 3 barn.

• vivianne

För oss stämmer det men av en annan orsak än "för snål för att köpa nya kläder till Småsyskon". Inte för att jag har så många barn (två) men jag orkar inte ta någon fight om vad de ska ha på sig längre, som jag i större utsträckning orkade som enbarnsmor. Detta betyder att barnen själva mixar och matchar med varierande resultat . Att de slitna/halvurvuxna favoritplaggen åker på för att barnet bestämt sig för det och jag accepterar... Som tvåbarnsförälder väljer jag mina strider helt enkelt. Och självklart ärvs fina grejer mellan syskonen, något annat vore vansinne! Men mycket nytt blir det också.

• daxförnästa

nej det är nog bara föräldrars prioriteringar som är orsaken. Man får ju tillomed flerbarnstillägg när man har flera o de kan ärva dyra kläder av varann. Är ju dyrare att ha ett barn där allt måste köpas in. 

• Anonym (stämmer)

Det stämmer ju faktiskt till viss del. Visst kan ensambarn eller syskonskara på två barn också ha äldre och omoderna kläder som kanske sett sina bättre dagar, men det är mer sannolikt att ett yngre barn i en stor barnaskara har det.

Jag för egen del har 8 syskon (9 med mig alltså). Kan inte direkt påstå att vi hade de absolut mest trendiga kläderna! Den äldste hade det möjligtvis (men i budgetvariant, märkeskläder var inte att tänka på) men vi andra fick ärva för det mesta - men visst fick vi också nya kläder inför skolstarten och fick ofta kläder i julklapp eller när vi fyllde år. Vi fick även kläder av mammas kompisar när kompisarnas egna barn hade växt ur dem. Visst kunde det vara kännbart under tonåren, det var inte så himla skoj att oftast ha ärvda kläder som kunde vara lite lätt noppiga eller färgen var lite sjaskig efter ett antal tvättar.

Vi hade dock aldrig trasiga kläder med passform som var helt uppåt väggarna fel. Men jag kan hålla med kompisen att det i alla fall till en viss del märks om ett barn har många syskon när det gäller kläder. Även om man älskar att köpa kläder till sina barn så blir det en extremt stor kostnad ifall man vill att samtliga 9 barn ska ha en stor garderob med enbart nya och snygga kläder i. 

• Anonym (D)

Tack för era svar!  Jag blev väldigt ledsen när min kompis sa såhär, men nu när jag läst hur ni tycker och tänker så känns det bättre Jag tycker själv att mina barn har jättefina kläder av samma märken som alla andra, det är bara inte årets modell alltid (fast det blir självklart en del nytt också) och urtvättat/noppigt/fel stl skulle jag aldrig sätta på dem! 

Jag förstår inte riktigt hur min kompis tänker, för tex ett av mina barn kommer att ha en Isbjörn-overall i vinter som är använd av två syskon innan och den overallen ser ju ut precis som de som säljs nu, tittar man väldigt noga ser man kanske att den inte är splitterny, men den är definitivt fräsch och funktionen är kvar.

• Ramborg
    Anonym (D) skrev 2013-08-26 07:50:47 följande:
    Tack för era svar!  Jag blev väldigt ledsen när min kompis sa såhär, men nu när jag läst hur ni tycker och tänker så känns det bättre Jag tycker själv att mina barn har jättefina kläder av samma märken som alla andra, det är bara inte årets modell alltid (fast det blir självklart en del nytt också) och urtvättat/noppigt/fel stl skulle jag aldrig sätta på dem! 

Jag förstår inte riktigt hur min kompis tänker, för tex ett av mina barn kommer att ha en Isbjörn-overall i vinter som är använd av två syskon innan och den overallen ser ju ut precis som de som säljs nu, tittar man väldigt noga ser man kanske att den inte är splitterny, men den är definitivt fräsch och funktionen är kvar.

Jag gissar att din kompis inte har jättemycket pengar. Men hon anstränger sig mycket för att kunna ge sitt barn nya och dyra kläder. Och eftersom det är så viktigt för henne, och hon offrar mycket för det, behöver hon säga såna saker för att känna sig själv lite överlägsen som klarar det.
    42.
  • Lindsey Egot NO1
    Ramborg skrev 2013-08-26 08:00:14 följande:

Jag gissar att din kompis inte har jättemycket pengar. Men hon anstränger sig mycket för att kunna ge sitt barn nya och dyra kläder. Och eftersom det är så viktigt för henne, och hon offrar mycket för det, behöver hon säga såna saker för att känna sig själv lite överlägsen som klarar det.
    42.
    Kan hålla med dig där. Och sedan köper de så dyra ytterkläder att de inte ens får hänga i torkskåpet på dagis så skulle barnet bli blött så finns det inget annat. Overallen var ju jätte dyr och skulle ju inte läcka! Nä hä men det finns fem öppningar där det kan komma in vatten din klant!
  • Topcom

Fräckt sagt av henne! Nä, det är inte alls min erfarenhet att det är så

• Indianica

Jag har en kompis som faktiskt tvingades börja köpa "sämre"/billigare ytterplagg till barnen när hon gick ifrån tre till fem barn, för det blev för dyrt med vinterkläder för 3000 kr barnet med fem barn och det tyckte hon var jättetråkigt.

Det är klart det är säkert superkul att bara kunna köpa fem Isbjärnoveraller för 2000 kr styck till fem barn opch köpa kängor för 1000 kronor paret, men verkligheten ser ju oftast inte ut så att man kan lägga 30-40 000 på bara vinterkläder.

• Topcom

Fräckt sagt av henne! Nä, det är inte alls min erfarenhet att det är så

• stickkontakt
    Indianica skrev 2013-08-26 09:39:01 följande:
    Jag har en kompis som faktiskt tvingades börja köpa "sämre"/billigare ytterplagg till barnen när hon gick ifrån tre till fem barn, för det blev för dyrt med vinterkläder för 3000 kr barnet med fem barn och det tyckte hon var jättetråkigt.

Det är klart det är säkert superkul att bara kunna köpa fem Isbjärnoveraller för 2000 kr styck till fem barn opch köpa kängor för 1000 kronor paret, men verkligheten ser ju oftast inte ut så att man kan lägga 30-40 000 på bara vinterkläder.
    Å andra sidan så brukar väl någon kunna ärva i en så stor syskonskara. Den där dyra och bra isbjörnsoverallen blir ju inte billigare och sämre bara för att den använts av ett barn tidigare. Men jag tillhör ju då skaran som tycker att begagnade kläder inte är sämre än nya.

Om man har tvillingar blir det givetvis lite knepigare eftersom de ofta har samma storlek sammtidigt, och då blir det ju svårt att ärva. Men 30-40 000 i vinterkläder behövs knappast för att alla ska vara välklädda.
  • Lindsey Egot NO1
    Indianica skrev 2013-08-26 09:39:01 följande:

Fast det finns de som köper begagnade overaller på blocket/tadera så köper man en ny overall till äldsta barnet kommer iaf tre till kunna ha den.
  • cirpen

Japp TS! Härmed bekräftar jag att jag köper inte många nya kläder till trean. Inte orkar jag färgmatcha heller. Samt jag är mycket mer överseende med spill på kläderna.
    Storleken är inte så noga heller.
    Det blir nog en fin människa av grabben ändå.

Svar på tråden Barn med många syskon är sämre klädda?