• clojsi

Stockholmsmammor med BF maj 2014

Hej! Hoppas man är välkommen att joina tråden lite sent Glad Jag och sambon väntar vårt andra barn som planeras att komma den 2 maj. Vi har en dotter på två år som heter Nevina . Vad väntar ni som är med i gruppen? Och är det första barnet ? 

You must be the change you wish to see in the world.
  • clojsi

Dag och Natt: Roligt för syskonen som inte ens kommer ha två år emellan sig! Och vad roligt med två grabbar! Vad tråkigt att höra att du förlorade din dotter, kan inte ens tänka mig hur man går vidare efter något sånt. Men antar att man på något sätt gör det på ett eller annat sätt. Underbart att du fått två underverk efter det dock!

Tycker också det är jätte svårt med namn denna gång. Vår dotter på 27 månader heter Nevina, är jätte nöjda med hennes namn och vill hitta ett som känns lika bra. Sen att jag och sambon har så olika smaker på namn underlättar väl inte direkt heller, det måste ju kännas hundra från båda! 

Känner att jag skulle behöva ha lite förlossningsserier maraton för att återfå lite minnen på hur förlossningen var, i mitt huvud har jag nog förskönat allting och ser verkligen fram emot den, känner att jag skulle vilja ha en lite mer realistisk bild på vad som komma ska haha.

Någon som har några tips på bra förlossningsserier? Och vart man kan kolla/ streama de? :)

• clojsi
    Dag och natt skrev 2014-03-27 20:33:17 följande:
    clojsi Tack! Ja det är skönt att det faktiskt har gått vägen sen och att vi faktiskt har ett friskt barn. Hoppas att denna också är det! 

Apropå förlossningsserier så tänkte jag också samma sak som du! Jag skulle också behöva sitta ned och titta igenom lite och komma in i rätt "mood". Det finns ju svenska En unge i minuten, brittiska One born every minute, ska även finnas nån amerikansk med samma namn tror jag. Sen fick jag tips om The Midwives. Tror att du kan se alla på Youtube!

Hur har det gått med att kolla serier och komma in i rätt "förlossningsmode"? :) 

Tack för tipsen föresten, jag har plöjt igenom en unge i minuten avsnitten som finns på youtube, hittade däremot bara tre stycken men de räckte nästan haha. Känner mer hur som helst mer taggad på att föda barn för varje dag som går. Har lämnat dottern på dagis och ska plugga lite nu på förmiddagen, sen kanske jag laddar upp med lite te och kollar igenom någon av de andra serierna på youtube, det gäller att passa på och vila medans man kan ;)

• clojsi

Hej alla mammor, 

när jag väntade min första dotter var jag hur stor som helst och låg högt på kurvan under hela graviditeten.
    Nu är det i princip motsatt, ligger längst ner på kurvan och har vad jag förstår ett lågt Sf mått (30) . Har fått gå på tillväxt ultraljud flera gånger, första gången (4 veckor sen) beräknade hon bebisen till -8% mindre än normalt, förra veckan fick jag gå dit igen och nu beräknade hon bebis till -14% mindre än normalt. Kände att jag direkt blev orolig och frågade hur vi går vidare nu då det känns som det går åt fel håll, det är ju nu hon ska lägga på sig vikt inne i magen. Fick till svar att jag inte skulle oroa mig och sålänge hon inte är mindre än -16% så görs inge fler ultraljud utan nu förutsätter man att allt är bra. Jag känner däremot att det handlar ju bara om 2% marginal så svårt att koppla av. Nevina (första dottern) vägde 4450 gram när hon föddes så blir extra orolig över att bebis i magen verkar vara så liten. Trots att alla säger att jag inte ska oroa mig, suck.  Ska till barnmorskan idag så ska prata med henne om min oro, känns jobbigt att vara orolig såhär nära förlossningen, hon är ju beräknad till den 2 maj så det är inte långt kvar. 

Hur som helst! Vad har ni för sf mått nu? 

• clojsi

Grattis till er fina son Dag & natt! Hur har mammalivet gått sen ni kom hem?

Donna78, fin mage och fin bild! Jag har velat fram och tillbaka om jag ska föda på BB sophia eller inte, bor bara 10 minuter där ifrån så det är ju utan tvekan vår närmsta förlossning, men födde första dottern på Danderyd och det var så bra upplevelse så vi bestämde oss för att satsa på att föda där igen (om vi hinner dit dvs, i annat fall hamnar vi ju på BB sophia haha) :)

Idag har jag gått in på dag BF+9, helt sjukt vad tröööööööött jag är på att vara gravid nu! Orkar inte göra nånting och sover som en kratta. Ska på överburenhetskontroll imorgon och efter få en bokad tid för igångsättning, hoppas hon själv väljer att komma ut men oavsett vad känns det skönt att veta att inom fem dagar är hon här! :)

• clojsi
    Donna78 skrev 2014-05-11 22:20:49 följande:

clojsi: Förstår att det är tungt att gå och vänta. Vi har som sagt var 9 dagar kvar innan beräknad födsel och redan NU är jag redo. Kan då bara tänka hur du har det som gått 9 dagar över tiden. Hilfe!

Jag tror att man blir nöjd vart men än föder och att stället spelat mindre roll. Det är väl med BB som med alla andra platser som man besöker; Det är människorna väl på plats som avgör. 

Jag håller samtliga tummar och tår att något händer för sig inom kort - naturligt eller med lite hjälp, och som du själv skriver, förstå; inom fem dagar är din lilla dotter här och kommer finnas i ditt liv så länge du lever. Hjärta 

Förstår att du är väldigt ivrig du också! Är det ert första barn? Herregud vad skönt att "bara" gått upp 11 kilo! Med min första dotter slutade jag väga mig när jag hade gått upp +30 kilo men denna gång har jag "bara" gått upp 18 kilo :) Efter förra förlossningen försvann nästan alla kilon på nolltid så lägger inte så mycket tankar på +kilos på vågen denna gången heller ;)

Nu om två timmar ska jag på kontrollen så idag kommer jag få en dag och tid för igångsättning, sen hoppas jag hon kommer innan men skönt att få ett "absolut senast" datum :)
  • clojsi

Imorgon sätts jag igång, känns sjukt nervöst men självklart helt underbart. Hur ska man kunna sova inatt lixom!? :D

Svar på tråden Stockholmsmammor med BF maj 2014