Inlägg från: Anonym (vad göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad göra?)

Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(

Anonym (Ålder?) skrev 2013-08-24 09:20:35 följande:
    Syns inte under spända byxor/kjolar (vet att det finns sådana utan söm och hade också sådana, men ville variera) och så gav de ett litet "kick"  och jag kände att jag hade en hemlighet :P Finns bara en person som sett mig med string och det är min sambo, så använde den inte för  någon annans skull 
    Det är den där kicken jag är orolig för. Från vilka känslor härstammar den om inte de sexuella? Alltså, själva anledningen att string är format som det är, är för att visa rumpan.
  • Anonym (vad göra?)

Nu har jag pratat med henne, men det blev en ganska kort diskussion för att tjatade om samma sak hela tiden - hon ville prova. Fick inte ur henne VARFÖR hon ville prova. "Lägg dig inte i mitt liv" fick jag höra då.

Jag ville inte vara för hård, så jag sade som så (efter tips från någon i tråden här) att hon får ha dem här hemma, men absolut inte när hon går ut. Varpå hon blev skitsur och smällde igen dörren till sitt rum. Men det är OK, jag är hennes förälder, inte hennes "kompis".

För övrigt finns det väl inga sporter som tvingar små flickor att ha string under dräkterna? :S

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:18:25 följande:
    Jag tycker du borde lära din dotter att vara bekväm i sin sexualitet istället för att förbjuda den. Det du lär henne med det är ju att sex är något fult som män använder för att utnyttja kvinnor..?
    Lär henne istället att det ska ske på hennes villkor. Vill hon ha string är inte det hela världen. Jag hade stringtrosor när jag var yngre men det var knappast därför jag ville ha sex..?

Visade dom ju inte för någon annan heller, ja kanske tjejerna i omklädningsrummet efter gympan ;)

Sålänge hon inte någon ser att hon har stringtrosor, vad gör det då?
    Det är bekvämt och skönt att det inte syns genom lite tunnare sommarkläder :) - Helt oskyldigt! 
    Men jag förstår liksom inte syftet med det. Det är trosor som är designade för att låta rumpan hänga ut. Klart det finns sexualitet i det. Och hon kan ju lika gärna ha dem för att hon vill känna sig sexig, någon hon får vänta med att göra tills hon blir 15.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:31:21 följande:
    Nej det behöver absolut inte vara sexuellt. Kläderna sitter bättre över rumpan om man inte ser troskanten, och det behöver ju inte vara sexuellt. 
    Jag fick stringtrosor när jag gick i 5:an/6:an i skolan, det var inget sexuellt, det var bara lite vuxet för mig, och det kändes häftigt. Det var ju ingen förutom jag och tjejerna i min klass som visste att jag hade det. (Det var modernt just då).

Lita lite på henne, att hon vill ha ett par stringtrosor är inte så farligt, hon kommer säkert inte hoppa i säng med första bästa kille för det! :) Det behöver som sagt inte vara sexuellt :)
    Hon får aldrig ha byxor som är så tighta att troskanten syns, så det har ingen betydelse.

Och eftersom hon inte vill/kan berätta VARFÖR hon vill ha det så misstänker jag starkt att det är pga sexualisering, hon vill bli vuxen i förtid. Det säger jag bestämt nej till!
  • Anonym (vad göra?)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 10:38:59 följande:
    Jag blir så trött på dessa trådar där föräldrarna förfasas över att barnen bär plagg som enligt dem är utmanande. Sluta sexualisera era barn, snälla. Det är just sånt här som inte är bra för flickors och kvinnors frigörelse. De värderingar du lägger i detta plagget gör att det blir ett sexuellt plagg, inte plagget i sig. Om folk slutade lägga in sexuella värderingar i stringtrosor, korta kjolar, genomskinliga toppar osv så skulle inte längre plagget uppfattas som sexuellt. Själv bär jag stringtrosor då jag känner mig instängd i andra sorter, hon kanske känner likadant?
    Helt fel resonemang anser jag. Rumpa och bröst ÄR sexualiserande oavsett kultur och tid. Och eftersom stringtrosor visar rumpan är det ett sexualiserande plagg.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 10:50:14 följande:
    Anser DU ja. Finns folk som inte ser det som sexuellt alls. Bröst är till för bebisar ska få mat, och rumpan är en sittdyna samt Avfallsport ;)

Ska hon inte få ha BH när hon får bröst heller? För att det framhäver brösten?
    Låt henne få testa lite, det skadar liksom inte! Stringtrosor är ju så himla harmlöst... 
    Men lägg ner. Anser 99 % av befolkningen snarare. Är ganska trött på snacket om att alla är så himla individualiserade, det stämmer i mångt och mycket men vissa gemensamma drag finns oavsett individ.

Hon har börjat få "former", inkl. bröst. BH har hon redan, men den fyller en praktisk funktion.

String är för sexualiserat.
  • Anonym (vad göra?)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 10:55:39 följande:

Och där har du fel. Rumpa respektive bröst kan vara sexualiserade i kulturer, inte alla. I vissa kulturer är brösten det sexuella, i andra kan det vara rumpan, och det kan vara både bröst och rumpa eller inget av det. Glöm inte bort att kultur är föränderligt och återspeglar de ideal och föreställningar som majoriteten i en kultur förmodas ha i en given tid. Ta tex benen i Europa på 1700-talet, så sexualiserat. Men inte nu längre. Om vi skulle sluta se rumpa/bröst som någonting sexuellt så skulle folk sluta uppfatta det så.
    Visa mig den kultur där varken rumpa eller bröst anses sexigt.

Och vet ni vad hon gjort nu då? Går omkring i bara string och tröja här hemma, bara för att liksom trotsa mig. -_- Men jag tänker inte reagera, för då har hon vunnit. Tänker låtsas som om det regnar tills hon tröttnar. Trodde inte hon var så omogen faktiskt, men det är ytterligare ett tecken på att hon inte är redo för string.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (tjej22) skrev 2013-08-24 11:06:39 följande:
    Det bevisar att hon gör en mini-revolt, vilket är naturligt. 

Kanske det är, men riktigt jobbigt för mig som förälder.
  • Anonym (vad göra?)
    Zuzanne skrev 2013-08-24 11:22:55 följande:

Det finns mängder av kulturer där bröst inte är sexualiserat. Ett exempel är Brasilien, där de flesta inte bryr sig om brösten. Rumpan däremot är extremt sexualiserad och istället för bröstoperationer görs det rumpoperationer. En bra bok som tar upp bl.a. rumpa vs bröst i Brasilien är Travesti av Don Kulick. Han är antropolog, jag utbildar mig till socialantropolog, det är bl.a. sånt här vi jobbar med, så ja, jag har koll.
    Bara för att man i Brasilien fokuserar mer på rumpan betyder ju inte det att brösten INTE är sexualiserade.
    EnAnonumius skrev 2013-08-24 11:23:50 följande:
    Vem fan har sagt att det finns sporter som "tvingar" flickor att ha string?

Det var någon som skrev att hon använde string när hon tränade konståkning. Hon har INTE skrivit något om tvång. Varför är det så viktigt för dig att lägga ord och åsikter i andras munnar som svara dig?
    Förlåt, jag fick fel uppfattning eller nåt. Men varför har småflickor string öht när de åker konståkning? Verkar onödigt tycker jag.

• Anonym (vad göra?)
    Anonym (nejnejnej) skrev 2013-08-24 11:49:40 följande:
    TS

Det du skriver är upprörande. Att du avsexualiserar din dotter (som vare sig du vill det eller inte) är en sexuell människa, precis som alla andra människor kan ge stora konsekvenser i hennes samliv med en annan människa som vuxen. Skam. skuld och ångest inför sin egen sexualitet är något hon mycket väl kan känna tack vare att du lagt upp SEX som något väldigt fult.

Med det sagt..

String är inget sexplagg eller sexredskap. En strapon eller  butplug är ett sexredskap. Ett par stringtorsor är ett klädesplagg. Hade det handlat om ett par trosor med öppen gren hade jag förstått att du rynkade på näsan lite.

Att din dotter inte ens får ha byxor som är så pass tighta att troskanten skulle kunna råka synas är även det upprörande. Du kan ju lika gärna sätta på din dotter en heltäckande slöja.
    Klart att string är ett sexplagg. Ursprungligen kommer ju string från sexindustrin, så bara det faktumet borde vara bevis nog.

Hon har inte slöja, hon har vanliga sköna byxor som hon kan röra sig i, som inte sitter tight runt rumpan. Tighta byxor är precis som string sexualiserande. Varför ska hon ha tighta byxor för så man ser formen på hennes bakdel?
Svar på tråden Hittade stringtrosor i dotterns rum :-(