• kantele

ammar jag för ofta?

hej!
    jag har en 16 veckors bebistjej som jag helammar.
    jag ammar henne var tredje timme, fast pà kvällen kan det bli tätare. sen pà natten äter hon 1-2 gànger. hon sover alltsà inte hela natten.
    här där jag bor (inte I sverige) sà säger bàde min läkare, och mammor omkring mig, att jag ammar för ofta. hon borde klara sig 4 timmar+sova hela natten dà hon nu väger 6.5kg. en sa att hon äter pà natten för att hon sover med oss I sängen, men har provat att ha henne I egen sang och likväl ska hon äta pà natten.
    vad är rätt?
    sen att hon somnar för natten vid 22-23 tiden, anser manga att är för sent. är det det? och hur kan jag ändra pà det isf? lägger jag henne tidigare fàr jjag ju bara sitta vid sängen och lägga nappen tills hon till slut somnar, vid 22-23, som vanligt.
    tacksam för era ràd och kommentarer!  

• Svar på tråden ammar jag för ofta?
  • lnflrmn

Tycker att det du gör låter helt normalt och det du råds till verkar konstigt! Jag hade inte lyssnat på det utan fortsatt som du gör nu!

• TheCarioca

Jag gör precis som du! Så länge mitt barn är nöjd så är jag nöjd. DU känner DITT barn bäst så gör det som känns bäst för er! :)

• keron

Läkaren och de andra mammorna har fel och tycks vara kvar på 50-talet.

Alla barn är olika och vissa vill ammas varje timme dygnet runt medan andra barn vill ammas var fjärde timme. Kan ju säga att de barn som ammas var fjärde timme är rätt ovanliga, de flesta barn ammar ca varannan - var tredje timme. Och sova hela nätterna behöver hon definitivt inte göra. Nåt sånt finns inte, att de "ska" eller "borde" sova hela nätterna vid en viss ålder eller vikt. Det är bara bullshit.

Amma barnet fritt, dvs när hon signalerar att hon vill ammas, så kommer du att ha lagom med mjölk under hela er amning och allt det andra (vikt och sömn) kommer att regleras av sig själv.

• kantele

tack för svaren!
    kände mig sà värdelös igàr dà vi var bortbjudna och där fanns mammor som tittade storögt pà mig dà jag sa att hon ammas minst 7 ganger/dygn och sover med oss I sängen.  
    fast innerst inne tänkte även jag: "bullshit" àt alla ràd jag fick.

• keron
    kantele skrev 2013-08-24 14:52:20 följande:
    tack för svaren!
    kände mig sà värdelös igàr dà vi var bortbjudna och där fanns mammor som tittade storögt pà mig dà jag sa att hon ammas minst 7 ganger/dygn och sover med oss I sängen.  
    fast innerst inne tänkte även jag: "bullshit" àt alla ràd jag fick.

Låt bara alla "välmenande" råd gå in genom ena örat och ut genom andra och sitt bara där och se glad ut
  • kantele
    keron skrev 2013-08-24 15:04:03 följande:
    Låt bara alla "välmenande" råd gå in genom ena örat och ut genom andra och sitt bara där och se glad ut

ja, man fàr en hel del "välmenta" ràd som nybliven mamma! oftast sitter jag bara där och ler och säger "jahaa" och "det ska jag prova"... men den gör jag iallafall som jag vill.
    hittills har jag fàtt mààànga ràd, men inte manga som funkat, för mig och min bebis! för som sagt, alla är olika. 
  • supersötasilversara

Min svärmor berättade för mig att på 60-talet när hon fick barn, då skulle man amma var fjärde timme. Men hon tyckte det var så jobbigt för barnen var ju ledsna och hungriga, så hon struntade i regeln.

• The Fugly

Som de andra säger så har din omgivning en väldigt konstig och gammalmodig syn på det hela.

Er situation låter helt normal så kör på du :) Amma fritt och njut av samsovningen så länge ni alla trivs med det!

• malzac

Jag håller med alla andra - amma när din dotter vill och inte när din omgivning tycker det. Och lita på din egen instinkt! Min svärmor berättade också att när min man föddes (1980) så sa de till henne att amma var fjärde timma. Om barnet då grät och hon tyckte att det var jobbigt så kunde hon gå in till grannen ett tag. Men hon klarade inte av att göra så utan ammade i hemlighet och skämdes över det. Hon känner fortfarande att hon var svag på något sätt som inte kunde följa dåtidens råd, trots att det hon gjorde var helt rätt.

Själv har jag en nu ettårig dotter och hon ammar fortfarande minst var tredje timma (och äter vanlig mat också). De första veckorna väckte vi henne under natten för att mata minst var fjärde timma (det var det de sa till oss att göra här i England), men från ca 8 veckors ålder så sov hon oftast hela natten; först i egen korg vid vår säng och sedan i spjälsäng i eget rum. MEN för drygt en månad sedan så var vi hemma i Sverige och inspirerades till att samsova. Sedan dess har hon börjat äta ett par gånger per natt. Men jag måste säga att det här känns så mycket bättre än hur det var innan. Vi är gladare och närmre som familj, jag stressar inte över tanken på att måsta sitta uppe en timme om hon vaknar, och jag oroar mig inte för min mjölkproduktion längre trots att jag helpumpar varje dag.

Angående sovtider så lägger vi henne i egen säng runt 7-tiden (och hon somnar då oftast runt 8). När hon var nyfödd somnade hon runt 9-10 och sedan skiftade det liksom automatiskt. Hon vaknar igen vid 2-3 och vill amma, då flyttar vi över henne i vår säng och sedan sover hon där (med ett par korta amningstillfällen som knappt märks) tills 6 på morgonen. Min högst personliga åsikt är att olika personer har olika rytm, så att lägga barnet "sent" är ingen fara om det är det som funkar. Dock har jag läst någonstans att det viktiga är att man lägger vid samma tid varje kväll.

Svar på tråden ammar jag för ofta?