Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

ammar jag för ofta?

Jag håller med alla andra - amma när din dotter vill och inte när din omgivning tycker det. Och lita på din egen instinkt! Min svärmor berättade också att när min man föddes (1980) så sa de till henne att amma var fjärde timma. Om barnet då grät och hon tyckte att det var jobbigt så kunde hon gå in till grannen ett tag. Men hon klarade inte av att göra så utan ammade i hemlighet och skämdes över det. Hon känner fortfarande att hon var svag på något sätt som inte kunde följa dåtidens råd, trots att det hon gjorde var helt rätt.

Själv har jag en nu ettårig dotter och hon ammar fortfarande minst var tredje timma (och äter vanlig mat också). De första veckorna väckte vi henne under natten för att mata minst var fjärde timma (det var det de sa till oss att göra här i England), men från ca 8 veckors ålder så sov hon oftast hela natten; först i egen korg vid vår säng och sedan i spjälsäng i eget rum. MEN för drygt en månad sedan så var vi hemma i Sverige och inspirerades till att samsova. Sedan dess har hon börjat äta ett par gånger per natt. Men jag måste säga att det här känns så mycket bättre än hur det var innan. Vi är gladare och närmre som familj, jag stressar inte över tanken på att måsta sitta uppe en timme om hon vaknar, och jag oroar mig inte för min mjölkproduktion längre trots att jag helpumpar varje dag.

Angående sovtider så lägger vi henne i egen säng runt 7-tiden (och hon somnar då oftast runt 8). När hon var nyfödd somnade hon runt 9-10 och sedan skiftade det liksom automatiskt. Hon vaknar igen vid 2-3 och vill amma, då flyttar vi över henne i vår säng och sedan sover hon där (med ett par korta amningstillfällen som knappt märks) tills 6 på morgonen. Min högst personliga åsikt är att olika personer har olika rytm, så att lägga barnet "sent" är ingen fara om det är det som funkar. Dock har jag läst någonstans att det viktiga är att man lägger vid samma tid varje kväll.

• malzac
    Natulcien skrev 2013-08-27 10:15:35 följande:
    Du gör helt rätt som tänker "Bullshit", skulle jag säga! Tummen upp för dig som verkar vara en bra, lyhörd och vettig mamma.
  • malzac
    kantele skrev 2013-08-27 10:51:49 följande:
    ja hörrni, idag har jag tid till läkaren dà med min bebis. och jag har nog ett och annat att säga ifall hon tycker jag gör fel! ;) tack för peppningarna, känns sà mycket bättre nu. dà jag vet att jag gör rätt. fast det visste jag nog innan ocksà, innerst inne. man är ju mamma.
    har funderat pà detta med samsovning, och vi sover sààà mycket bättre! har provat ha henne I egen sang men det Är ju ett enda spring. sover hon I samma sang sà är det bara att öppna bh:n och sà är maten klar. enkelt. lite har jag även funderat pà att vi ska flytta om en mànad, och kommer dà att bo I en liten lägenhet I iallafall 2 àr. med bara aett sovrum. detta betyder att vi kommer samsova, iallafall I samma rum, ganska länge till. men vad gör det. vi trivs ju! 

kan chockera er med en annan sak en av mammorna här ska börja med nu dà hennes bebis är 4 mànader: blanda squash I mjölkflaskan!! urk. stackars barn. 
    Ja kör på och stå på dig! 

Men squash i mjölken?! Grönsaken?! Varför i hela friden ska man göra det?
  • malzac
    kantele skrev 2013-08-28 12:14:59 följande:
    just den mamman som ska göra sà brukar ha väldigt mycket att säga till om hur jag gör saker och ting. men det har ju förstàss inget att göra med att hon ska blanda I squash I bebisens flaska förstàss. skrev absolut inte sà för att verka duktigare, skrev det helt enkelt för att jag tyckte det var märkligt, har dà aldrig hört om det förut, dock verkar det ju förekomma. har sàklart Inga vetenskapliga bevis pà att hon inte skulle göra rätt, men jag kan ju vara av den àsikten iallafall, att jag tycker det later osmakligt. jag skulle itne vilja äta mjölk med rivna grönsaker I, och skulle inte ge det till mitt barn heller. men sàklart ska alla fà göra som de anser bäst för sig och sitt barn.

iallafall blev läkaren igàr nästan chockad over att min bebis äter var tredje timme ännu OCH äter pà natten. jag sa att det funkar fint för oss och att det inte är nàgra problem. sà à ryckte hon bara pà axlarna.
    att jag sen fràgade om bebisen följer viktkurvan sa hon att hon ligger lite over, men dà äter hon ju var tredje timme ochsà.   
     hon väger 6.5 kg, det Är vel inte för mycket för en fyra mànaders? 
    6.5 är ganska på pricken vad både den svenska viktkurvan och WHOs mer amningsinriktade kurva säger är "normalt" (men man ska ju inte stirra sig blind på viktkurvor).

www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/fig23a.pdf

Den röda kurvan är WHOs kurva. 
  • malzac

Förresten, jag är jättesupernyfiken på var du bor nu! Kan du ge oss världsdelen i alla fall (bara om du vill förstås)?

• malzac
    kantele skrev 2013-08-28 12:36:57 följande:

jag bor I frankrike! :)
    och jag vill tillägga att all sjukvàrd och allt annat här har funkat jättebra sàlänge jag var gravid och dà min dotter föddes. men när det kommer till amning sà har vi lite olika àsikter ;) 
    Jaha! Men då är du ju bara över kanalen då då.

Ja, det låter ju onekligen som om ni har det. Vad bra att du är så pass påläst och står på dig då; din dotter har helt klart haft tur med sin mamma. Flört
  • malzac
    kantele skrev 2013-08-30 11:08:56 följande:

ja sà är det. man har ju även bara tre mànaders mammaledighet sà det är ju ingen stor vits att dra igàng en amning heller som man nästan direct fàr börja trappa ner, om man inte vill fortsätta att pumpa, frysa in och ge till barnvakten dà  sà denne fàr flaskmata med bröstmjölk.

dà jag var pà bb här sà hade jag bestämt mig för att amma men den tredje dagen gjorde det sà ont sà jag ville sluta! fick direkt piller sà mjölkbildningen skulle sluta, bara sàdär. men tog dem inte, utan fortsatte att plàga mina stackars ömma bröst och sen gick det ju bra. jag är enda av mammorna I vàrt gäng som ammar längre. det finns en annan som ammade tre mànader.

sà nej, det är inte sà vanligt här och kunskapen skiljer sig verkligen! fàr manga blickar dà jag ammar pà stranden, haha!    
    Det låter ju ganska likt USA måste jag säga (iaf där en av mina bästa vänner bor och har en tvååring hon fortfarande ammar). Just det där med längden på mammaledigheten skulle jag tro gör en oerhörd skillnad på andelen ammande mammor. Det är också en av anledningarna till att jag flyttar hem till Sverige om ett par månader; med nästa barn vill jag ha längre ledighet än de (faktiskt generösa) sex månaderna jag kunde ta här i England. Tänk vad skönt att slippa pumpa som jag gjort det senaste dryga halvåret!

Sen tycker jag att det är ganska chockerande att de delar ut antimjölkpiller bara så där. Visst, för de som faktiskt inte vill amma så är det väl bra att slippa klotbröst, men du hamnade ju inte i den kategorin.

Jag måste säga att jag är ganska imponerad av att du lyckades ta dig igenom svårigheterna på egen hand utan någon som helst support (vad det verkar) och att du fortfarande orkar slåss för amningen. You go girl! 
Svar på tråden ammar jag för ofta?