ammar jag för ofta?
Jag håller med alla andra - amma när din dotter vill och inte när din omgivning tycker det. Och lita på din egen instinkt! Min svärmor berättade också att när min man föddes (1980) så sa de till henne att amma var fjärde timma. Om barnet då grät och hon tyckte att det var jobbigt så kunde hon gå in till grannen ett tag. Men hon klarade inte av att göra så utan ammade i hemlighet och skämdes över det. Hon känner fortfarande att hon var svag på något sätt som inte kunde följa dåtidens råd, trots att det hon gjorde var helt rätt.
Själv har jag en nu ettårig dotter och hon ammar fortfarande minst var tredje timma (och äter vanlig mat också). De första veckorna väckte vi henne under natten för att mata minst var fjärde timma (det var det de sa till oss att göra här i England), men från ca 8 veckors ålder så sov hon oftast hela natten; först i egen korg vid vår säng och sedan i spjälsäng i eget rum. MEN för drygt en månad sedan så var vi hemma i Sverige och inspirerades till att samsova. Sedan dess har hon börjat äta ett par gånger per natt. Men jag måste säga att det här känns så mycket bättre än hur det var innan. Vi är gladare och närmre som familj, jag stressar inte över tanken på att måsta sitta uppe en timme om hon vaknar, och jag oroar mig inte för min mjölkproduktion längre trots att jag helpumpar varje dag.
Angående sovtider så lägger vi henne i egen säng runt 7-tiden (och hon somnar då oftast runt 8). När hon var nyfödd somnade hon runt 9-10 och sedan skiftade det liksom automatiskt. Hon vaknar igen vid 2-3 och vill amma, då flyttar vi över henne i vår säng och sedan sover hon där (med ett par korta amningstillfällen som knappt märks) tills 6 på morgonen. Min högst personliga åsikt är att olika personer har olika rytm, så att lägga barnet "sent" är ingen fara om det är det som funkar. Dock har jag läst någonstans att det viktiga är att man lägger vid samma tid varje kväll.