• Anonym (Oskyddat? :O)

Vanligt att ha sex med ONS utan skydd?

Hej!

Jag undrar hur vanligt det är att killar väljer att ligga med sina ONS/ragg/krogragg m.m utan skydd?
    Själv är jag tjej och nybliven singel och träffade ett s.k ons sa innan att jag inte äter p-piller men han valde ändå att ha samlag utan kondom. Jag har nu varit med tre olika män, gemensamt är att ingen utav dessa använt kondom.
    Så min fråga är då följande:
    Hur vanligt är det att killar inte använder kondom? Både kvinnor och män får gärna svara.

Jag vill inte att denna tråd skall bli en tråd där moralfolket kommer och säger till om könssjukdomar m.m
    Utan svara istället på min fråga!
    Respektera detta.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Vanligt att ha sex med ONS utan skydd?
  • Frontline

Varför kräver du inte själv för att killen ska ha kådis för?
    Bara att säga ska vi knulla tar du på dig en kådis annars blir det inget...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ayyla

Enligt min erfarenhet, har inte varit singel på 6 år, men var singel ett antal år innan dess, så är killar värdelösa på att bry sig om kondom. En enda gång har jag varit med om att killen har tagit på en kondom frivilligt. I övriga fall är det jag som har fått be om detta. Tycker det är förjävligt att dom inte bryr sig mer om risk för könssjukdomar och graviditet. Sen kommer dom hit till fl och beklagar sig över att tjejen dom gjort på smällen har fört dom bakom ljuset och nu inte vill göra abort... Så ja, vanligt utefter vad jag har upplevt iaf. :)

• Lasis

Jag har inte varit singel på väldigt många år, men när jag var det så var jag noga med att de som jag träffade inte skulle bli gravida.

Jag anser att en man som inte klarar av att genomföra ett avbrutet samlag utan risk för graviditet oftast är lite lätt efterbliven. Jag är medveten om att det rinner lite på vissa män, men jag tror att den stora boven i dramat är att många efterblivna män pumpar och pumpar in i det sista för att sedan försöka dra ut den och komma direkt.

När jag var singel så utgick jag från att kvinnor ljög om huruvida de åt p-piller eller inte. Jag gjorde alltid en egen smygkontroll i badrumsskåp och liknande för att själv konstatera om så var fallet.

Beträffande könssjukdomar så har jag aldrig brytt mig. Jag ser inte dessa som mer allvarliga än andra sjukdomar och det är inte många som skulle skydda sig mot de sistnämnda. Jag anser att kondom begränsar livet för mycket för att användas som skydd mot sjukdomar. Det är lite som att inte våga gå utanför dörren av rädsla för att drabbas av någon "vanlig" infektionssjukdom.

• Amii
    Lasis skrev 2013-08-25 09:11:38 följande:
    Beträffande könssjukdomar så har jag aldrig brytt mig. Jag ser inte dessa som mer allvarliga än andra sjukdomar och det är inte många som skulle skydda sig mot de sistnämnda. Jag anser att kondom begränsar livet för mycket för att användas som skydd mot sjukdomar. Det är lite som att inte våga gå utanför dörren av rädsla för att drabbas av någon "vanlig" infektionssjukdom.

Förlåt TS, måste bara fråga Lasis om detta. Tycker du verkligen HIV är att jämföra med maginfluensa, förkylningar etc?
  • Lasis
    Amii skrev 2013-08-25 09:24:15 följande:

Förlåt TS, måste bara fråga Lasis om detta. Tycker du verkligen HIV är att jämföra med maginfluensa, förkylningar etc?
    Nej, men hur stor är sannolikheten för att ett normalt samlag skall leda till HIV-infektion? Sannolikheten att en man smittas vid ett oskyddat samlag med en HIV-smittad kvinna är runt 1 på 1000. Med tanke på hur ovanligt HIV är bland stora grupper i samhället så är det närmast löjligt att använda kondom av den anledningen.

Det är ungefär som om risken för graviditet var en på miljonen vid ett normalt samlag. Hur många tror du hade ätit p-piller då?

En motfråga: Tror du att maginfluensa och förkylningar är det värsta infektioner som kan drabba dig när du går utanför dörren?
  • Tveksamt
    Amii skrev 2013-08-25 09:24:15 följande:

Eller för den delen typ kondylom eller herpes som inte går att bota utan enbart ligger latent i kroppen när man inte har ett utbrott...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Lasis
    Tveksamt skrev 2013-08-25 09:32:32 följande:

Eller för den delen typ kondylom eller herpes som inte går att bota utan enbart ligger latent i kroppen när man inte har ett utbrott...
    Nu skyddar kondom i och för sig inte mot kondylom. För övrigt så har större delen av befolkningen redan de infektionerna även om de sällan ger symptom.
  • Amii
    Lasis skrev 2013-08-25 09:29:49 följande:
    Nej, men hur stor är sannolikheten för att ett normalt samlag skall leda till HIV-infektion? Sannolikheten att en man smittas vid ett oskyddat samlag med en HIV-smittad kvinna är runt 1 på 1000. Med tanke på hur ovanligt HIV är bland stora grupper i samhället så är det närmast löjligt att använda kondom av den anledningen.

Det är ungefär som om risken för graviditet var en på miljonen vid ett normalt samlag. Hur många tror du hade ätit p-piller då?

En motfråga: Tror du att maginfluensa och förkylningar är det värsta infektioner som kan drabba dig när du går utanför dörren?

Ok, nej jag tror inte de är de värsta infektionssjukdomarna man kan drabbas av, tog dem bara som exempel eftersom du hänvisade till en "vanlig" infektionssjukdom.
  • Lasis
    Amii skrev 2013-08-25 09:37:46 följande:

Ok, nej jag tror inte de är de värsta infektionssjukdomarna man kan drabbas av, tog dem bara som exempel eftersom du hänvisade till en "vanlig" infektionssjukdom.
    Med vanlig menade jag en sjukdom som inte primärt överförs via sexuella kontakter.

Jag tror att anledningen till att människor generellt sett är mer rädda för sexuellt överförbara sjukdomar är att det är mer tabubelagt och skamfyllt att drabbas av dem än att drabbas av exempelvis förkylning. En människa som uppsöker sjukvården med en sexuellt överförbar sjukdom blir ofta ifrågasatt (smittspårning, m.m.) medan en människa som söker för andra sjukdomar inte blir det.

Det är ju inte så att sexuellt överförbara sjukdomar generellt sett är farligare.
  • Tveksamt
    Lasis skrev 2013-08-25 09:33:53 följande:
    Nu skyddar kondom i och för sig inte mot kondylom. För övrigt så har större delen av befolkningen redan de infektionerna även om de sällan ger symptom.

Det är helt sant att kondom ger ett klart begränsat skydd mot kondylom, och att många redan bär på ett herpesvirus, dock är det virus som ger vad som brukar kallas munherpes. Det som kallas könsherpes är ett annat virus som är betydligt mindre spritt. Anledningen till att så stor del av befolkningen bär på viruset för munherpes är att pussar är klart mer vanliga än sex, exempelvis kan man smittas redan som barn av sina föräldrar när man får en godnattpuss. Dock finns det ju ingen anledning att underlätta vidare smittspridning om man kan, eller hur?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Vanligt att ha sex med ONS utan skydd?