• Anonym (Oskyddat? :O)

Vanligt att ha sex med ONS utan skydd?

Hej!

Jag undrar hur vanligt det är att killar väljer att ligga med sina ONS/ragg/krogragg m.m utan skydd?
    Själv är jag tjej och nybliven singel och träffade ett s.k ons sa innan att jag inte äter p-piller men han valde ändå att ha samlag utan kondom. Jag har nu varit med tre olika män, gemensamt är att ingen utav dessa använt kondom.
    Så min fråga är då följande:
    Hur vanligt är det att killar inte använder kondom? Både kvinnor och män får gärna svara.

Jag vill inte att denna tråd skall bli en tråd där moralfolket kommer och säger till om könssjukdomar m.m
    Utan svara istället på min fråga!
    Respektera detta.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Vanligt att ha sex med ONS utan skydd?
  • Lasis
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-08-25 16:40:52 följande:
    Med Lem skrev 2013-08-25 16:26:42 följande:
    Nej, det där stämmer inte alls. För det första måste du kolla vilken population du tar de där 1000 personerna ur. Är det i Sverige eller utomlands? Är de unga eller gamla? Är de tagna ur någon riskgrupp (män som har sex med män, intravenösa missbrukare eller människor som har oskyddat sex utomlands)?

I Sverige har vi ungefär 6200 patienter med hiv-diagnos som vi vet om. Man tror inte att mörkertalet är så vansinnigt stort eftersom vi har bra partnerspårning i Sverige. Att då påstå att 1000 oskyddade samlag i Sverige skulle ge en 63% risk att smittas av hiv är ju då bara absurd.

Om man äter bromsmediciner får man oftast ner virusnivåerna till något som kallas ej mätbara nivåer. Det innebär att man I PRINCIP knappt smittar, vilket dock inte innebär att man får skippa kondomen. Vår smittskyddslag säger att hivsmittade personer måste använda kondom samt informera sexpartners om deras sjukdomsstatus innan samlaget. Det är en lag som många är kritiska till och som bland annat RFSL jobbar för att ändra eftersom det innebär att man ytterligare stigmatiserar hivsmittade. Det är säkrare att ha oskyddat sex med en hivsmittad person som äter bromsmediciner och har icke mätbara nivåer, än att ha oskyddat sex med en främling som inte vet om sin hivstatus eftersom den personen kan ha omedicinerad hiv.  
    Han menar att om en man ligger med en bekräftat HIV-smittad person 1000 gånger så är sannolikheten för att smittas runt 63 procent. Detta stämmer alldeles utmärkt eftersom att sannolikheten att smittas vid ett enskilt samlag med en HIV-smittat är runt en på tusen.

Sedan har du givetvis helt rätt i dina tankar kring urval och så vidare. Givetvis är risken att smittas av HIV väldigt mycket högre om du har sex med de grupper som du nämner.
  • Anonym (Isabelle)
    Lasis skrev 2013-08-25 16:45:51 följande:
    Han menar att om en man ligger med en bekräftat HIV-smittad person 1000 gånger så är sannolikheten för att smittas runt 63 procent. Detta stämmer alldeles utmärkt eftersom att sannolikheten att smittas vid ett enskilt samlag med en HIV-smittat är runt en på tusen.

Sedan har du givetvis helt rätt i dina tankar kring urval och så vidare. Givetvis är risken att smittas av HIV väldigt mycket högre om du har sex med de grupper som du nämner.
    Aha, för det var inte det personen skrev. Personen skrev om man ligger med partner(s) som man inte vet något om, det borde alltså betyda att man inte vet något person/personernas hivstatus? 

Dessutom så verkar det inte handla om EN hivsmittad person eftersom det står "partner(s)" och längre ner står det  "Om dom som har hiv av dom man knullar", vilket får mig att tänka att man ligger med flera partners och bara en del av dem har hiv.
  • HäckHäxan
    Med Lem skrev 2013-08-25 16:31:03 följande:
    Jag måste erkänna att det bästa med att vara äldre och trogen är att man kan strunta i allt vad könssjukdomar och graviditet heter och därmed ffg ha helt sköna samlag. Hatar kondom: ger t o m utslag.
    Kallas allergi, utslagen alltså. MItt ex hade det, vi fick köpa speciella kondomer, som var dyrare än vanliga. Som vi typ sket i till slut då.
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • HäckHäxan
    lollat skrev 2013-08-25 15:56:22 följande:
    Jag håller med, det är mitt ansvar, men jag glömde ju... Och hur kan en människa inte ha en kondom hemma hos sej? Nu hade hon iofs det, men ändå. Det är inte killens ansvar. Det är bådas.

Jag tycker det är väldigt oskönt att knulla med kondom, jag kommer aldrig, det är lite trist. För till slut börjar tjejen bli trött och så är det läggdags. Bara svälja att man inte kom och gosar en stund istället och hoppas att man kan pippa lite till på morgonen. Det ville hon.  
    Jag har ingen kondom hemma, har väldigt sällan haft kondomer hemma alls förutom i tonåren när jag samlade på kondomer ( som alla andra gick och snattade ur ) Men jag har aldrig köpt ett paket kondomer i hela mitt liv och jag är 33 år, jag fixar helt enkelt inte att köpa kondomer, har svårt att köpa bindor och tamponger också, känner mig helt sjukt utsatt när jag gör det. Vilket är helt stört, för jag fattar inte ens själv varför jag tycker det är så jobbigt och pinsamt. Men iaf jag har fått andra att handla åt mig.

Men jag håller med, det är bägges ansvar, båda måste få göra valet om de vill ta den risken eller ej..
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • Med Lem
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-08-25 16:54:22 följande:
    Aha, för det var inte det personen skrev. Personen skrev om man ligger med partner(s) som man inte vet något om, det borde alltså betyda att man inte vet något person/personernas hivstatus? 

Dessutom så verkar det inte handla om EN hivsmittad person eftersom det står "partner(s)" och längre ner står det  "Om dom som har hiv av dom man knullar", vilket får mig att tänka att man ligger med flera partners och bara en del av dem har hiv.

Det är rätt iakttaget.

63% är risken att smittas efter 1000 samlag med nån med omedicinerad hiv.

Jag tänkte krokigt, ursäkta.

Vad är sannolikheten för att ett godtyckligt ragg i sverige har omedicinerad hiv?

Ganska låg men bör vara runt 0,05%, eller vad? De flesta hivsmittade är i sexuellt aktiv ålder, tror jag.
  • lemonina

Jag får nästan alltid säga till om kondom. Oftast respekteras det att jag vill använda men det är väldigt sällan någon föreslår det före mig. Någon kille har vägrat använda kondom.

If you resolve to give up smoking, drinking and loving, you don't actually live longer; it just seems longer
  • Anonym (smurf)

Senast jag var singel så va jag med två olika killar från korgen och båda hade med kondom :) Den ena var polis :) Haha kanske inte har nått med saken och göra men tänkte att de kanske är ordningsamma :)

Min vän däremot blev pappa efter ett ons ;) så ja.. Men idag älskar han såklart sin 5 åriga dotter och kan inte tänka sig ett liv utan henne..

• Wench85

Jag hade en del ONS för 5-10 år sen och jag minns det som att 2/3 inte lyfte frågan om kondom eller argumenterade för att låta bli kondom.

• Anonym (Man)
    Med Lem skrev 2013-08-25 18:23:56 följande:
    Vad är sannolikheten för att ett godtyckligt ragg i sverige har omedicinerad hiv?

Ganska låg men bör vara runt 0,05%, eller vad? De flesta hivsmittade är i sexuellt aktiv ålder, tror jag.
    Och garanterat högre sannolikhet hos något krogragg som brukar ha sex utan kondom, den saken är säker. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vanligt att ha sex med ONS utan skydd?