• Dr Mupp

Småbarn har bikini, skolbarnen baddräkt

Det är ganska intressant att ha barn i simskolan. Eftersom vi har barn på så olika nivåer så hinner vi se många simgrupper. Nått som jag tycker är märkligt är att småbarnen 4-5 år har bikini och de stora barnen 8+ har baddräkt. 

Och det spelar ingen roll vilken nivå på simskolegruppen det är, mönstret går igen hela tiden. De små flickorna har bikini, de stora har baddräkt. Vem är det som bestämmer att småflickorna ska ha bikini, för jag utgår att skolbarnen själva bestämmer att de vill ha baddräkt.  

Andra saker man kan konstatera är att invandrarna lyser med sin frånvaro. 20% invandrare borde innebära fler invandrare på simskolan, men det är nästan inga alls och att nästan alla barn i simskolan är normalvikiga (så ser det dock inte ut om man går till stranden). 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Småbarn har bikini, skolbarnen baddräkt
  • puss

Troligtvis är det föräldrarna som bestämmer om både bikini och baddräkt.

Och ja, invandrare, barnen heter väl Häppelainen, Bunkefjöl och Smith och Düsseldüffen utan att det syns.

• viseversa

Mina barn har aldrig haft bikini. När dom var riktigt små badade dom nakna(dock ej i badhus) efter det hade dom bara badbyxor på sig. Nu vill båda ha baddräkt. Tycker inte bikini hör hemma på barn som uppenbarligen inte har bröst att dölja. Ser töntigt ut enligt mig. Dom ska börja på simskola nästa månad. Man måste ha fyllt 5 år och min näst äldsta gör det i dag så nu kan jag anmäla dom båda till simskola. Dock börjar det först i oktober tyvärr. 

Instagram...LOVALOVISA
  • kaffeamanda

Min dotter har tvådelad baddräkt, mest för att hon är jättesmal och kan då använda den tvådelade som är två storlekar mindre än hennes normala storlek. Skulle hon ha baddräkt så hade den nästan fladdrat på henne.

• Vinterankan

Jag skulle gissa att de helt enkelt väljer att ha det så. Dn baddräkt är mer praktisk när man håller på och leker då den sitter fast bättre och i skolåldern har man insett det. Som småbarn vill man ha som mamma har och eftersom mamma ofta har bikini så vill barnen ha det. Min 4-åring som har baddräkt har tjatat hela sommaren om att hon vill ha en bikini istället och jag har lovat henne att hon ska få det nästa år eftersom att hon så gärna vill ha det.

• kaffeamanda

Sen kan jag tänka mig att det är för att inte behöva köpa nytt så ofta. En baddräkt som är lagom när man köper den till en fyraåring är troligen för liten efter ett halvår, en bikini kanske man kan använda ett år eftersom ungar (mina i alla fall) först växer på längden och sen kommer igen på bredden.

• sextiotalist

Tror det är en trendsättning.
    När jag växte upp, så var det inget sexualiserande eller konstigt med bikini (som de såg ut då) på barn, sedan kom topplesseran, efter topplesseran så har bikini blivit något sexualiserat, som man absolut inte kan sätt på små barn.

Nu har bikinin kommit tillbaka och köps troligen av föräldrar som är födda efter topplesseran. Mina jämnåriga väninnor har (jodå vi har pratat om det) inte haft problem med bikini på småflickor, men de som är 10-15 år yngre har haft det.

Numera tycker jag det är vansinnigt att ha barnen i solen med bar hud. Sätt på barnet en t-shirt och byxor (så de slipper sand i underlivet) så är barnet skyddat mot sol.

Jag hade bikini och baddräkt som liten, sedan var det bara baddräkt som gällde, och sedan bikini. Nu är det baddräkt igen, för jag tycker inte de där trekantsbikinina är snygga på gamla tanter som mig Flört         

• Fridayyy
    Ramborg skrev 2013-08-25 08:53:57 följande:
    Använder man överdelen på bikinis till barn?

Jag köpte bikini till barnen, mest för underdelen som du säger. Lätt för dem att ta på...en blöt baddräkt är inte lätt att ta på sig själv för barn.
  • Dr Mupp
    puss skrev 2013-08-25 08:31:33 följande:
    Troligtvis är det föräldrarna som bestämmer om både bikini och baddräkt.
    Och ja, invandrare, barnen heter väl Häppelainen, Bunkefjöl och Smith och Düsseldüffen utan att det syns.
    Jo Albin, Markus, Frida, Tova, Edvin och Majken är nog egentligen invandrarbarn.(japp det är barnen i dotterns grupp)
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Ramborg skrev 2013-08-25 08:53:57 följande:
    Använder man överdelen på bikinis till barn?
    Japp, jag har i varje fall aldrig sett nån som bara använt underdelen.
Svar på tråden Småbarn har bikini, skolbarnen baddräkt