Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

när skall man ringa efter ambulans

Jag ringde ambulans när mitt vatten gick. Bebisen låg högt i magen, vilket innebär att det finns risk förnavelsträngsprolaps. Dessutom var jag inte fullgången utan fyra veckor prematur.

Jag försökte först få tag i förlossningen men gav upp när jag började känna sammandragningar (6-7 minuter). Hade vi inte haft 15 mil till närmaste förlossning och 30 till närmaste neonatal hade jag tagit mig dig själv.

Jag fick mellanlanda på det första stället för UL och värkhämmande, sedan skickades jag vidare till NUS med ännu en ambulans och i sällskap av två barnmorskor. Var förresten beordrad sängläge.

• k girl
    LillaVanilla skrev 2013-08-27 00:21:41 följande:

Jag har ringt 112 och fått ambulans vid två tillfällen. Båda gångerna har min man, som har diabetes, blivit medvetslös och krampat pga lågt blodsocker. Då har ambulans kommit och gett dropp. En gång tog de honom till sjukhuset, andra gången fick han stanna hemma.

Hur kommer det sig att du inte gett honom något själv? Min man har blivit medvetslös med kramper fyra gånger under våra åtta år tillsammans. Första gången det hände var vi i en fiskestuga i tjottahejti som bara nåddes per båt, vi hade varit tillsammans ett par månader. Samtliga gånger har jag vaknat av att han krampar bredvid mig i sängen. Jag har inte ringt ambulans någon gång, utan fått i honom socker (skulle inte vilja invänta ambulans om han gått så lågt heller, men vi har utryckningstid på 20 minuter). Honung, och russin och juice när de piggnar lite och återfår lite funktioner, är himla fiffigt.
  • k girl
    LillaVanilla skrev 2013-08-27 10:05:45 följande:

K-girl, ena gången var han på väg i koma trots honung. (Kombinationer under dagen som inte var så lyckosamma...) Vi fick inte kontakt med honom. Då hamnade han på akuten över natten... de förstod inte heller vad som hänt. Troligen har han tagit fel insulin... Långtids istället för korttids eller nåt...
    Andra gången var som du mitt i natten med kramper. Vi hade en 1-åring då. Fick inte i honom något och sen började han fara runt. Då var det omöjligt att få i honom något. Ringde för rådgivning, men då kom de och hjälpte mig. Sen tror jag att jag idag klarat det bättre, då jag lärt mig mer hur man gör.

Ah, jag förstår. :) Det är himla läskigt när det händer. Nu är det tack och lov länge sedan det hände här.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans