• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • rosyposy

Det beror väl på hur benbrottet ser ut, sticker det ut benpipor och personen är väldigt smärtpåverkad skulle jag inte ge mig på att flytta och transportera personen själv.

Jag ringer ambulans om en person inte kan andas, blöder sjukt mycket eller har jätteont (och då menar jag JÄTTEont) i mage eller bröst.

• hellokill3r

I det här huset ringdes efter ambulans när min lilla bebis hittades livlös och utan andning.
    Vårdcentralen ringde ambulans när jag kom in med kraftiga magsmärtor som sedan visade sig vara en njursten.

• Severus

När man misstänker att man kan få en stroke(på g alltså)
    Då är det legitimt

• Scrubs81

Återkommer med det korrekta svaret

• YummyMami

Hihi, har ringt efter ambulans en gång i mitt liv. Dottern hade bitit sig i munnen och jag trodde hon hade bitit av tungan. Sååå mycket blod! Totalt panikslagen var jag. De kom, de tittade i munnen och de åkte. Väldigt pinsamt. Haha!

De borde sluta ta med sig dem vilka inte behöver ambulans så att folk slutar ringa för inget.

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Themis

Kan man ringa samtalet själv behöver man i regel inte ambulans, om jag ska vara lite dum.

Men faktiskt, jag tror många ringer för lättvindigt.

Jag har ännu aldrig tillkallat ambulans i mitt liv.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • lövet2

Jag har varit lite för dålig på att ringa ambulans, men jag börjar lära mig. Stora blödningar, medvetslösa människor, bilolyckor, svåra astmaanfall, stroke t ex. I vissa fall anser jag också att ett benbrott är orsak till att ringa ambulans. Sonen, då 7 år, fick åka taxi med sitt benbrott, men i efterhand inser jag att det var fel. Han var på väg in i chock innan vi var framme och plågades alldeles för mycket i och med mitt beslut om att ringa taxi.

• GrodanHopp

Ett benbrott kan göra fruktansvärt ont och behöva smärtlindras, dvs ambulans behövs.

Men ja, ofta rings det i onödan...

• Annakth

Det där är jättesvårt tycker jag! Jag åkte själv in till akuten en gång och läkaren tog inte ens i mig utan gav mig morfin och skickade mig med ambulans till akademiska i Uppsala och där fick jag övernatta :-/ jag kan nog tyckas lite hård när folk gör sig illa tror jag...

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans