Inlägg från: Chianti |Visa alla inlägg
  • Chianti

när skall man ringa efter ambulans

Men det är ju inte den som ringer som bestämmer om ambulansen ska hämta eller inte, så det är bara att ringa om man är osäker så får man besked. Det är alltid bättre att en utbildad operatör avgör än att man själv gör det om man är orolig.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:58:05 följande:
    Svammla på du, till skillnad mot dig vet jag vad jag pratar om!!!!

Man ringer 112 när det är AKUT inte för att nån annan ska ta beslut åt en som en ska fatta själv!!! Man ringer 112 för att man MÅSTE HA en ambulans, för att man absolut inte kan åka till akuten på annat sätt, för att man har ett akut vårdbehov av välutbildad personal på plats och under transporten!!!!! Kan man åka annat sätt gör man det och är man normalsmart så fattar man det!
    Ujujuj, jobbigt att jag berättade om den där andra tråden va?

Nu funkar det inte så att ambulansen bara kommer som en taxi för att man ringer. SOS gör en egen bedömning utifrån de uppgifter de får.
    Normalsmart? Det har inget med intelligens att göra att kreti och pleti till exempel inte vet om en hjärtinfarkt tex behöver vård under färd eller om personen kan åka taxi. En som slagit i huvudet och verkar oredig, ett epilepsianfall, en stroke, ett krampanfall, det finns massor av fall där folk i gemen inte vet. Då ringer man 112 om man tycker det verkar akut. De kommer i sin tur avgöra om de ska skicka ambulans.
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:11:25 följande:
    Nu är det så att ambulansen kommer som taxi om man ringer 112 och berättar det som hänt och verkligen berättar....nu är du ju verkligen osmart med de inlägg du räknar upp: kanske ska hospitera en dag på ambulansen/taxin så du fattar vad jag menar! Att folk ringer om skoskav, hjärtklappning sen några dagar, ont i ryggen sen tre veckor och fredag kväll kl 18.59 behöver vi visst till doktorn, förstoppning, feber sen igår, lite magsjuka, baksmälla, fulla folk osv osv osv....som sagt, du läser inte mina inlägg utan raljerar bara. dessutom bryter du mot FLs regler!
    Jag fattar precis vad du menar.
    Inget av det du räknar upp är exempel på fall då man behöver vara osäker på om ambulans behövs. Alltså är det inte det jag pratat om överhuvudtaget, så man kan ju undra vem av oss det är som inte läser?

• Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:22:35 följande:
    Vad pratar du om då? För du har inte lämnat några konkreta exempel på situationer då det kan var svårt att veta enligt dig. Är man så dum så man inte fattar att medvetslösa personer behöver åka ambulans. Sen förstår jag det är svårt att förstå då du räknar upp både ep och kramper...du kanske inte vet att EP är kramper? Om DU läser åter så är det saker jag redan räknat upp som är akuta och behöver en ambulans. Kom nu med förslag på sånt du menar på är svårt att veta är du snäll! Och håll dig till reglerna.
    Jag har redan skrivit att folk i gemen inte alltid vet vad som är akut och då ringer man 112 så får man veta det.
    Och vill du veta vilka fall som kan vara svårt att veta så läs igen, finns säkert tusen andra fall, men där hade du lite förslag. Är man osäker så ska man ringa, och det behöver jag inte sitta och räkna upp olika fall för. Osäker och du tror att det är akut och eller att vård behövs under färd, ring.
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 23:30:07 följande:
    Ja folk är så osäkra och oroliga idag och vill ju inte ens försöka att ta sig till sjukhus själva, utan vill bara ha råd och stöd i livet! TESTA!!!!! Är man osäker så kan man väl försöka? Högst troligt är inte patienten akut sjuk eftersom man är osäker! Vad vill man att ambulansen ska göra, mer än att hålla handen?
    Ge mig exempel på tillfällen då man är osäker! Inser man att man absolut inte reder ut situationen själv, så ringer man 112.
    FÖ ignoerar jag ditt inlägg och anmäler det för pajkastnin och provokation och personligt påhopp!
    Du har redan fått exempel. och hade du jobbat på ambulansen så hade du vid det här laget vetat att även de som ringer i de fall ambulans är nödvändig egentligen ofta är osäkra på om de skulle ringa eller inte.
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:06:08 följande:
    Som sagt, håll dig till reglerna!

Ge konkreta exempel på sånt du tror folk kan känna sig osäkra på så ska jag tala om hur det är i verkligheten! Och hade du läst, så påtalar jag att folk SKA TA STÖRRE ANSVAR FÖR SITT EGET LIV och inte ringa för saker som de inte behöver hjälp med, om de bara försöker anstränga sig lite! Men det är farligt att anstränga sig och ta eget ansvar, uppenbarligen. Om folk ringde när de inte löser det, efter att ha försökt, så hade 112 haft betydligt bättre förutsättninar att verkligen prioritera rätt och ha ambualnser i beredskap när det verkligen behövs!
    Men nu har du ju fått konkreta exempel flera gånger. Hur ska man veta om man behöver ambulans vid smärta i hjärttrakten till exempel?
    OBS att jag inte frågar OM man behöver ambulans då, jag undrar hur man ska veta utan att fråga nån sjukvårdskunnig.

Vilka regler håller jag mig inte till? Det är väl inte mot reglerna att hänvisa till en annan tråd?
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:19:26 följande:
    Smärta i hjärttrakten....som jag skrivit tidigare, svår smärta på påverkad patient! AKUT. Smärta sen några dagar..mindre akut och är väl bra att åka till dr och kolla men finns det behov ambulans på vägen? Vad vill man att ambulansen ska göra för denna smärta som pågått i några dagar?

Andra saker nonchalerar jag och låter FL ta hand om....
    Nu tog du sådär uppenbara exempel igen, antingen jättestark smärta och synligt påverkan på patient ELLER svag smärta sen flera dagar. Det ena exemplet är svart, det andra är vitt. Kan du inte förstå att det finns gråzoner?

Men hur ska onkel Gunnar kunna veta om hans smärta är svår eller inte? Är det svår smärta om man har jävligt ont men inte svimmat?  Och hur ska han kunna veta vad de kan göra i ambulansen eller inte? Det vet han nte, alltså ska han ringa så får SOS bedöma.

• Chianti
    Aileen Allannah skrev 2013-08-26 00:39:35 följande:

Jag ringde 112 när mitt äldsta barn plötsligt fick en allergisk reaktion, svullnade upp och blev flammig, oklart av vad. Det var 20 minuters kö till 1177 och jag visste verkligen inte om vi behövde ambulans eller inte. Jag fick ett trevligt bemötande och det visade sig att vi inte behövde ambulans, men det känns som en såndär gråzon?
    Ja exakt en sån, men Scrubs hävdar ju att såna inte finns, så antagligen inte. Skrattande
  • Chianti
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:48:52 följande:
    Vem vet det? Och behandling under transport....sitter man och kan vänta i 20 min så lär det vara lugnt med behandling också. Kan få lite kortison och antihistamin på akuten/Vårdcentralen/jourcentralen

Jag är helt säker på att SOS vet om man brukar behandla hjärtinfarkter eller inte under ambulansfärd. Men de flesta pat med hjärtsmärtor vet det def inte.
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:48:52 följande:
    Se my ponint of view. Anser man att man behöver råd för att veta, då är det mkt liten risk att man VERKLIGEN behöver åka ambulans. Man kommer att göra det, för rådet blir sånt, eftersom den som råder sitter i en telefon och inte kan vara säker den heller. Men efteråt tycker man många gånger att det var nog lite löjligt trots allt, och här ligger vi på en brits på akuten och får ändå vänta och vänta alt så blev vi körda till Vårdcentralen, så akut var det visst inte....kunde ju tatt bilen själv för nu blir det ju besvärligt att komma hem....

Din slutsats att den som behöver fråga är en pat som inte behöver vård är bara dum. Och vad man kan konstatera i efterhand säger inget om vad man vet i det akuta skedet.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans