Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

när skall man ringa efter ambulans

Kom att tänka på ett av de där ambulansprogrammen som var på tv (SOS?). Där verkade som att var och varannan utåkning för ambulansen vara något som det absolut inte behövdes ambulans för. Som t.ex. när de fick samtal om att en man hade en pulserande böld på halsen. Till att börja med kan man ju undra varför man behöver ambulans när man är fullt rörlig och hälsotillståndet i övrigt är bra, men när de kom fram visade det sig vara en fästing! Skämtar inte, han hade en fästing på halsen och frugan ringde efter ambulans och sa att det var en pulserande böld

Men att ringa efter ambulans när någon har brutit ett ben så pass att benen kommit ur rätt läge kan jag förstå. Jag hade inte vågat ge mig på att försöka flytta på en person vars ben är av och pekar åt fel håll. Bruten arm hade jag nog inte ringt en ambulans för däremot, men även där kan det ju finnas omständigheter som gör att man inte kan köra bil eller ens få tag på en taxi.

Själv skar jag mig väldigt illa i handen för ett år sedan. Ett av fingrarna var nästan av och blodet forsade. Min sambo körde mig till akuten. Nu fanns han där och kunde köra, men jag hade varken satt mig att köra själv eller försökt få tag på en taxi i det läget om jag hade varit själv hemma. Jag var helt nerblodad och chockad så buss hade nog heller inte varit någon bra idé. Så hade jag varit själv hemma hade jag nog ringt efter en ambulans.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans