Scrubs81 skrev 2013-08-30 11:25:22 följande:
Kan du vara snäll och mer exact beskriva vad det är som gör att du får svårt att tro på mig?
Jag önskar jag kunnat ta med er ut på några pass allihopa. Så ni fattar grejen! Ringer man SOS och talar om vad man har för besvär för att få råd om man kan åka ambulans eller inte, då har man ju ringt för att få råd och SOS är ingen rådgivning: SOS ska fördela ambulanser och sätta prioritet på de ambulanser som skickas ut. Prio 1 livshotande (misstänkta infarkter, medvetslös, trafikolyckor etc), prio 2 akut (brutna ben, ont i magen etc) och prio 3, inget vårdbehov men av nån aledning kan man ändå inte åka vanlig bil.
Vad säger folk till SOS? Och varför skickar SOS ut bil? Jag vet ju bara att det som står på utlarmningen sällan stämmer med det vi möter när vi kommer fram. SOS skickar ut, för jaaa, dom säger så, index säger ungefär så, och om jag då nekar, då sitter vi där med problemet, arga folk som går till tidningarna osv. Hotade blir dom också
Vad jag menar är!!! Ta egenansvar! Ring 112 när ni verkligen inte fixar att lösa situationen! När ni inser att det här är verkligen akut och ambulansens personal måste sätta in åtgärder på vägen! I vilka situationer är det verkligen tveksamt? Om en person/barn har en misstänkt fraktur på armen men är uppe och går, varför måste man åka ambulans då?
För det första så upplever jag dig som fördömande och osympatisk. Det är ett mycket oattraktivt drag hos alla människor, men faktiskt ännu mer hos de personer som jobbar med att hjälpa andra människor.
Det gör att jag har svårt att tro att du faktiskt jobbar så - eller kanske det är så att jag HOPPAS att du inte gör det.
Du verkar inte ha någon som helst förståelse för att människor, i en situation som de upplever som skrämmande och där de känner sig osäkra och okunniga, istället väljer att söka hjälp hos kunniga och utbildade personer.
Personligen har jag åkt ambulans en enda gång i mitt liv. Jag hade kört omkull med min cykel och min fotled var bruten. Jag låg i snön i diket på en liten landsväg. I 30 min låg jag där, men jag ville inte ringa SOS. Försökte att få tag i min man, min mamma eller någon av mina systrar men fick inte svar. Efter 30 min kom det en bil. Jag hade tur för bilen kördes av en utbildad sjuksköterka. Och du - hör och häpna! HON ringde efter ambulans!