Åsa skrev 2013-08-26 11:06:24 följande:
Nej, jag menar inte att en person som saknar medel är mindre i behov av vård (hoppas att du inte gör halmdockargument av detta). Jag ser dock ett problem (därmed inte sagt att jag har någon lösning klar på detta) i när sjukvårdens _akut_resurser används pga ren pengabrist hos enskild patient, som det handlar om hos en känd migränpatient. (I motsats till fall där det antingen är oklara symptom eller där personens brist på kunskap gör att ett ickeakut tillstånd uppfattas som akut.) Ambulansresurserna är inte i någon högre mån avpassade efter att hämta ickeakut sjuka inom ramen för akutverksamheten. Och även om personen med bröstsmärtor listas högre i prio så kan det ta en stund extra att hämta honom om ambulansen är ute i tjotahejti för att hämta en annan patient, kanske rentav redan har denn* i bilen; mig veterligt lastar man inte av patienter som väl hämtats ens när behovet kan antas vara högre på annat håll.
Sjukvården har många problem och jag tror inte att sk onödiga uttryckningar hör till de största. Där handlar det mer om dålig styrning och felsatsade resurser på annat vis.
Jag har nog aldrig träffat på en känd migränpatient som kommer för en normalt migränanfall (om man nu ska ta just migränexemplet; det finns ju andra åkommor av liknande sort) utan de kommer när de provat allt och det inte ger med sig, varför de blir rädda och undrar om det är något annat fel alt. inte står ut efter två-tre dagars förfärligt illabefinnande (vilket jag har full förståelse för). För det mesta är det en engångshändelse eftersom de, när de vårdas, sedan får ny medicin och strategi för att parera smärtan. Och då behöver de inte komma akut mer. Det blir en vinst för alla; för patienten som slipper en massa smärta och kanske inte behöver sjukskriva sig så mycket och för oss som har lyckats hjälpa en patient så att hen inte konsumerar massor av vård i framtiden. Som exempel. Däremot finns det andra grupper med kända åkommor som ofta kommer och som är betydligt mer kostsamma på alla sätt och vis (om man nu väljer att se det ur ekonomisk och resurskrävande synvinkel).
Jag tänkte nästan att det sista stycket skulle komma; hade för avsikt att beröra ämnet i förra inlägget men lät bli

. Som jag ser det är det svårt att låta bli att rycka ut på mindre farliga tillstånd ifall det larmas om något värre under tiden. Det innebär i praktiken att en ambulans aldrig kan åka på något larm för det kan ju alltid komma något värre medan man är på annat uppdrag. Min gissning är dock (eller förhoppning, snarare) att man har en viss beredskap för detta. Annars får man väl helt enkelt förbjuda människor att ringa ambulans så länge de inte är döende.
Det är trots allt så här det ser ut över hela linjen. På en avdelning har man exakt samma situation där sängplatser tas upp av patienter som är mer eller mindre sjuka. Alla är ju inte precis lika sjuka och alla behöver inte heller vara på livets rand för att ligga där. Åtminstone 1/3 upptas av färdigbehandlade patienter som väntar på kommunplats, till exempel. Ska man börja titta på vilka resurser som finns inom ramen för hela akutvården så är vi inte avpassade för att fungera som förvaring i väntan på att bostadssituationen ska lösa sig för patienten. Så då får vi börja sålla där med.
Min poäng är väl att även om det naturligtvis är mer eller mindre viktigt ur liv och död-synvinkel så betyder ju inte det att det handlar om onödig vård eller något som ska avvisas. Och inte heller att privatekonomin eller sociala nätverket ska avgöra huruvida du kan ta dig till sjukhus eller inte. Inte om vi vill fortsätta ha en god och säker vård för alla. Alternativet är ju att privatisera eller bygga ut privatförsäkringarna mer så att vi får ökade klyftor och så att den som har råd får den vård de behöver. Medan de andra får ta det som blir över.