Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

när skall man ringa efter ambulans

Hmm , men är det inte fråga om en missuppfattning här?
    Man ringer, eller sk alltid ringa larmnummret 112 om man är osäker på vad man ska göra, vilken typ av transport eller hjälp som behövs.
    Sen utifrån våra uppgifter så skickar SOS Alarm ut de resurser som behövs, eller hänvisar till annat än deras egna..

I vart fall så ringer jag 112 av den anledningen, å det har funkat bra varje gång, d.v.s dom har tagit/frågat efter de uppgifter dom har behövt, aldrig har jag behövt beställa nån Polis, ambulans eller brandbil, dom har bara agerat utifrån det dom anser varit det rätta.   

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:08:02 följande:

Så fixar man sig en sjukresa

Tyvärr är det en hel drös med människor som ringer ambulans för helt uppenbara saker där man inte behöver åka ambulans! Som allt det jag tidigare lagt fram i tråden.  

Fast det finns många ggr du inte är kapabel att bedöma om det är en nödsituation, så det är vad nån tror vara en nödsituation som ska gälla.
    För inte fan vill nån av oss som patient att det ska öppnas nån "vem vet mest" frågestundd när vi är drabbade.., å jag tror inte heller nån vill medverka till dödsfall eller förvärrande av skada, p.g.a att det velats om ev riktighet att larma via SOS Alarm.. 

Så ring för fan en gång för mycket än för lite, åtminstone om jag är patient   
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:27:15 följande:

35% för runt 7 år sen, visar studier! Hade jag inte velat vara anonym med vart jag jobbar hade jag lagt upp senaste statistiken på antalet körningar och vilken prioritet de har in till sjukhus! Det bara ökar och ökar med körningar och antalet prio 3 är de som ökar mest in till sjukhus (lägsta prio, inget vårdbehov).

Så länge det inte är 100% tycker jag inte det gör nåt..
    Mer intressant är hur många som skulle ha varit hjälpta av ambulanstransport, men inte fick det.., allt över 1 person är för mycket.. 

Vad jag förvånas över är att folk ens kommer på tanken att ifrågasätta andras beslut om tillkallande av akut hjälp, ja jag begriper åxå att det finns ett missbruk, precis som med allt annat, men det får vi leva med.

Värre är att vi i Sverige är så otroligt dåligt utrustade med helikopter-ambulanser, å det i ett land som till största delen är oframkomligt för annat än terängåendefordon å helikopter.., det är inget annat än en vårdskandal.. 

Fast ni har förstås inte upplevt känsla av att vara maktlös vid en olycksplats, å kan antagligen inte förstå..       
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:40:51 följande:

Nope...112 är ingen växel och rådgivning, men är det akut, se nedan, så agerar dom som du beskriver.
    Läs gärna här: sosalarm.se/112/Om-112/Att-larma-112/Nar-ska-...

När ska du ringa 112?
    Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödsituationer där det föreligger fara för liv, egendom och miljö. Är det inte en akut fara ska man inte ringa 112.  .

Om du är i en situation som inte behöver akut hjälp kan du ringa något av dess nummer:

112 Nödnummer vid fara för liv, egendom eller miljö 1177 Sjukvårdsrådgivning 114 14 Polisens nummer vid icke akuta händelser 113 13 Informationsnummer vid allvarliga olyckor och kriser Vad är en akut nödsituation?

Med sunt förnuft kan du ofta avgöra om du ska ringa 112 eller inte. Men för att reda ut begreppet akut nödsituation så kännetecknas den av att fara föreligger för liv, egendom eller miljö och där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.

Här är några exempel på situationer när du ska ringa 112: Du ser bilar krocka. Du ser en båt med människor sjunka. Du ser rök och/eller lågor slå ut genom ett fönster på en byggnad. Du påträffar en medvetslös person. Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet. Du ser människor som slåss vilt. Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.
    Du missuppfattar, du ringer, men dom fattar besluten..., vad som är nöd får aldrig bli nåt att fundera kring.., det kan kosta både liv å föstörd egendom..
    Så ring hellre en gång för mycket än en gång för litet.. 
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:03:28 följande:

Precis, när det verkligen är NÖD, då vet man det, man funderar inte. Funderar man, så är det högst troligt INTE nöd!

Var glad att du inte hamnat i en sån situation, det är fan långt värre än när folk ligger å dör runt i kring dig..., iaf jag stänger av å agerar rätt, konstigt nog.
  • giftfri

Om ni röstar fram Alliansen vid nästa val så löser dom det här.., privatiserar å lägger över det på Taxi-bolagen som kommer att driva det med vinstsyfte.
    Så då blir det först framkörningsvagift å sen betalning efter vad ambumetern visar.., självklart blir det dyrare på helger å nättter, men kvinnor i nöd på krogen kan få åka billigare..

Fördelen med det här systemet är uppenbar.. 
    Alliansen har ju förvägrat alla läkare å personal med kunskap om vård tillträde till våra sjukhus å vårdinrättningar, å istället placerat dessa välutbildade människor hos Taxibolagen.., nu får vi veta varför.
    Det var av omtanke för oss medborgare.., att vi skulle få god omvårdnad när Taxi tagit över ambulansentransporterna.
    Å nånting måste ju skatteavdragen finansieras med..

• giftfri
    stormfågel skrev 2013-08-27 10:50:53 följande:
    Fast får man inte hjälp av ledningscentralen att avgöra om en ambulans behövs? Det är väl inte man själv som avgör om ambulans kommer?

Det får du, det är ändå alltid dom som avgör vilka resurser som ska skickas ut, så ring du SOS Alarm när du anser att det är NÖDvändigt
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-27 23:12:56 följande:
    Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.

Hur avgör du omfattningarna av inre skador, där fick du i kortversion 100-tals exempel på tillstånd som jag alltid är osäkra på.., finns heller idag inte en enda läkare som inte skulle hålla med mig om det..
    Så.., ett enkelt komiskt fall på ett bananskal kan vara dödligt p.g.a osynliga inre skador..

Slutsats:  Ring alltid SOS Alarm om du anser det är NÖDvändigt.
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-28 22:19:09 följande:
    Hur påverkad är patienten. Symtomen är avgörande anser jag. Har du ett allvarligt trauma, då har du också symtom som kräver akut sjukvård på väg till sjukhus.

RIng amb pgaulans om du har behov av SJUKVÅRD under transporten till sjukhus, dvs, dropp, syrgas, smärtlindring, kramplösande, . Är man tillsynes opåverkad så ringer man taxi och vet ni, det finns mobiler om man blir sämre under vägen, vinst= man är närmare sjukhus när man ev ev blir dålig på vägen!

Helt fel, en pat med svåra inre skador kan verka helt opåverkad, så jag hoppas du aldrig kommer i kontakt med en människa som råkat ut för en olycka. 
    Varför jag nämner fallskador är för att det är den vanligast olyckan som leder till dödsfall.., å inre skador kan inte ens den mest erfarna läkaren avgöra omfattningen av, vid långt ifrån alla gånnger.

Lite lustigt att just fallolyckorna är en "nyhet" som det både skrivs å pratas om på nyhetskanalerna idag.. (2013-08-29)
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 11:55:09 följande:

Så alla som snubblat och farit i backen skall åka ambulans? Ja det är ju det du skriver, intressant!
    Det enda jag snabbt kan se om fall, ja det var från sex meter Har du ramlat över 3 m räknas det som trauma.. 

Ja alla som du inte kan utesluta från att ha allvarliga skador å som kan behöva ha kvalificerad omvårdnad ska ha ambulanstransport om dom vill. 
    Men kan du ta på ditt samvete att ditt agerande att vägra tillkalla ambulans leder till en människas död, så är det inget vi andra kan göra nåt åt.
    Vi kan bara hoppas att du inte är den person vi möter på en olyckplats..
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 12:22:44 följande:

Men du säger ju att INGEN kan utesluta nåt om nån snubblat och fallit i backen. MAO ska enl dig alla åka ambulans till sjukus! Hör du inte själv hur orimligt det låter! Vad är skillnaden på att sätta en helt opåverkad människa i taxi om dom vill träffa en doktor?

Ja det låter absolut konstigt, men så ser det ut i verkligheten.
    Ja alla som vill ska få åka ambulans, å det enda orimliga i det, är att det i Sverige så finns inte ens några ambulanser att tillgå inom imligt avstånd, varken för behövande eller simulanter.. 

Jag har både en civil å en militär sjukvårds/sjuktransportutbildning, så jag vet rätt bra vad jag talar om..
    Å jag vågar påstå att Sverige är inget föredöme vad gäller akuta sjuktransporter, åtminstone inte inom det dagliga civila området.
    Militärt å inom katastrofomrodena har vi faktiskt lärt oss en hel del å kan påstås var rätt duktiga även om det finns massor att förbättra även där.

Så är det nåt vi i Sverige MÅSTE förbättra så är det just på akuta sjuktransporter.
    Vi behöver många fler ambulanser, med tillgång till läkare, " 24/7 patrullerande akutbilar i storstäderna" alltså bilar/personal som kan vara först på plats vid en olycka, dom räddar säkert fler liv än nån annan vid en olycka å finns i dag i ett flertal länder.

Helikoptrar! Vi har inte ens ambulanshelikoptrar med läkare som täcker hela Sverige att sätta in utan varsel! Helikopterplattorna vid sjukhusen står idag tomma, då helikoptrarna dragits in!
    Fan vet om inte det är unikt i hela Världen att ha gjort så.?

Så vad gäller sjuktransporter får Sverige i dag ett kraftigt underbetyg av mig.., dags att rusta upp! 
    Alliansen kan ta pengarna från det 5:e skatteavdraget å lägga det på sjukvården, istället för inköp av valfläsk..   
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 15:00:34 följande:
    Din verklighet dårå, inte min! Och ambulanser finns inte inom rimligt avstånd, för de är upptagna med att leka taxi åt mindre behövande!

Vad menar du att läkare bidrar med prehospitalt? Egentligen....vi behöver inte fler ambulanser, vi behöver en befolkning som fattar när de ska användas! MEN, en nyfiken fråga, vem ska bemanna alla dessa fler ambulanser som ska nyttjas som taxi? Vem vill?

Det intressanta är att helikoptern jag kan nyttja, nyttjas 20% av dygnets timmar, mer på sommaren, mkt sällan på vintern...för den kan inte flyga då, det är ju lite dimma...

Sen, är vi helt överens om att det behövs mer pengar till sjukvården, men då ska det vara på rätt nivå! Som sagt, fler ambulanser behövs inte (kanske med undantag i vissa glesbefolkade områden) men får ambulanserna pyssla med det de är AVSEDDA för, då räcker dom med råge!     

Du missar helt poängen, det att alla har/ska ha rätt till akutsjukvård när dom anser att det behövs.
    Det är inte du som ska göra den bedömningen, utan pat om denne kan.., i annat fall så är ju abulanstransport det enda alternativet å kan inte ifrågasättas.

Ett visst missbruk kommer alltid att finnas när vi som i Sverige har en service som fritt kan användas av alla, det är något vi får leva med.
    Noll missbruk kommer vi aldrig ner till, det vi har eller ett betalsystem där pengarna avgör vilken typ av vård/service vi kan få nyttja är de alternativ som finns.
    Jag vill ha det enkelt = ambulanstransport för de som vill eller måste ha det., därför att det är det enda alternativet som inte lämnar öppet för ett felaktigt beslut som kan leda till förvärrande av skada, eller i värsta fall, ett helt onödigt dödsfall 
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 15:30:19 följande:

NEJ! Det ska dom inte, ALLA har rätt till akutsjukvård när de HAR ETT BEHOV av det! Och det, det är stor skillnad många gånger!
    Jo, jag gör bedömningen, för har patienten väl fått en ambulans, då är jag den elaka sjuksköterskan som tar alla vitala parameterar, anamnes, gör en undersökning och därefter triagerar patienten till rätt vårdnivå! Vilket kan betyda stanna hemma, åka till vårdcentralen eller jourcentralen, alt akuten. Gissa vart många hamnar...
    En viss överprioritering av patienter skall finnas. Det finns självklart fall där man måste ta det säkra före det osäkra! Men det är ändå inte en rättighet att få åka ambulans för att man vill, det är behovet som styr, och folk måste acceptera att det är inget behov av att åka ambulans i många fall, även om man anser man vill till doktorn!  

Frågan kvarstår, vem ska bemanna alla dessa ambulanser du vill ska rulla runt, och vad har läkarna i ambulanserna att göra, egentligen?     

Jag ber att ingen ska behöva möta dig vid sjukdom eller olycka, maken till empatilös människa har jag sällan mött.
    Sjukvårdkunninga ska jobba med sjukvård, så varför ens frågan du ställer, svaret är ju så uppenbart för alla att du nog är den enda personen i hela Världen som inte vet det..

• giftfri

Så här uselt ställt är det numera med akuttransporter i Sverige, å då är det här inte ens frågan om glesbyggd, ändå är det 6 mil till närmaste heltidsambulans med personal!! 

Hela Sverige ska leva sägs det.., vilket jävla skämt.. 

http://st.nu/medelpad/nordvastra/1.6263583-bilforare-kraschade-in-i-trad

• giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 14:42:30 följande:
    6 mil är väl inget idagsläget...väldigt väldgit ofta är stora områden tomma och närmsta ambulans finns 12 mil bort...och då pratar vi om mkt tätbefolkade områden, blandat med ren landsbyggd!

Det är ju det jag menar.., 6 mil i ett glesbefolkat land som Sverige är rena närområdet, ändå fungerar inte ens basbehovet vad gäller den allra enklaste av service..

Å då ska vi komma ihåg att det bara för några årtionden fanns både ambulans å brandkår i så gott som varenda litet samhälle.., nu finns ingenting, ändå betalar vi alla skatt för att få samma basbehov av service.

Inte konstigt att det kokar i svensk glesbygd å mindre samhällen, så pass att makthavarna i Västerbotten nu är livrädda för vad som håller på att hända ute i stugorna, å tar till nåt så unikt som en folkomröstning om vården..   
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 14:59:12 följande:
    Basbehovet av så avancerad service som ambulanssjukvård fungerar inte i tätbebyggda områden heller....

Sant, tyvärr sant, å värre lär det bli, nu när inget får kosta nåt längre..
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-09-12 15:13:11 följande:
    Du anar inte vad det får kosta...jag blir mörkrädd av hur landstingen kastar pengar omkring sig. Du vet, håll lönerna nere men låt gärna personalen arbeta kval övertid i all oändlighet.
    upphandlingar som gör saker 20 gånger dyrare....

Men också att vi skattebetalare inte tar nåt egenansvar utan bara kräver sjukvård här och nu!!!! För minsta skråma. DET är en stor bidragande orsak, faktiskt!

Ingen kostnad är för hög för en bra skola, en god omvårdnad å världens bästa sjukvård.
    Alltså det vi hade på 70-talet, innan politiker å makthavarre började med att skrota välfärden, till den lågvattennivå vi har idag..
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans