Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

när skall man ringa efter ambulans

Det beror väl helt på? Benbrott och astmaanfall och även getingstick för den delen, kan vara helt berättigade orsaker till ambulanstransport. Och ibland kan det helt enkelt vara så att man är sjuk/har gjort sig illa och inte kan ta sig till sjukhus på annat vis. Tycker det är svårt att generalisera och utesluta vissa tillstånd förutom de helt uppenbara. Det måste ju vara ytterst få människor som ringer ambulans för en sticka i fingret eller ett skoskav.

Däremot så kan ju till exempel ett migränanfall som inte ger med sig vara en tillräcklig orsak även om man kan tycka som utomstående att det är lite tramsigt. När jag får migrän så är jag absolut olämplig bakom ratten och har man då ingen som kan köra, så.   

//Maggis
  • Maggis
    mpermper skrev 2013-08-26 10:06:48 följande:

Taxi?

Du utgår ifrån att alla har råd att lägga de pengarna på en taxi? Newflash: så är det inte.
    Personligen skulle jag kunna ta en om man ser till det rent ekonomiska men om man någon gång råkat ut för ett migränanfall så vet man också hur man mår då. Illamående, ljuskänslig och vill helst inte röra sig. Helst få något smärtlindrande också så inte huvudet känns som om det ska vränga in och ut på sig själv. I min värld (och jag är sjuksköterska och inte speciellt handfallen när det kommer till sjukdomar och olycksfall) så är ett riktigt redigt migränanfall som inte viker på de läkemedel man i vanliga fall får lindring av helt tillräckligt skäl för en ambulanstransport.

Vi har vid flera tillfällen tagit emot migränpatienter som kommit till akuten med ambulans. Jag har överhuvudtaget aldrig hört det ifrågasättas. 
    //Maggis
  • Maggis
    Wittra skrev 2013-08-26 09:57:03 följande:
    Vad är det förresten för enfaldiga människor som tror att getingstick inte behöver vara fog för att ringa efter ambulans? Getingstick är vida känt för att vara livsfarliga om man är allergisk,  det trodde jag faktiskt alla visste? 

Tydligen inte. Har en svärmor som tappar tryck och tuppar av om hon blir stucken. Visserligen har hon epipen men blir ändå mycket påverkad.
    //Maggis
  • Maggis
    Starkast skrev 2013-08-26 10:09:15 följande:

Precis!!!

Jag har tänkt på förut att jag tror inte på att dessa personer jobbar inom ambulansen. Det stämmer verkligen inte att de skulle ha så dålig kunskap.

Och OM någon skulle göra det så är det garanterat en person som sovit sig igenom studietiden och är på väldigt fel plats i yrkeslivet.

Nu sist så pratade jag faktiskt med ambulansföraren om just det här när min son åkte vidare till nästa sjukhus. det var rätt intressant! Han var så ilsken så han nästan satt och studsade över hur okunniga människor sitter och tycker. Han var tydlig, hellre ringer man en gång för mycket än en gång för lite! 112 bedömer läget. Samt omprioriterar om det behövs också. Han tyckte absolut inte det var onödigt att åka ambulans mellan sjukhusen för min son. Dels hade han fått mkt morfin och det behöver hållas koll på med kontroller. Dels om han behövde mer smärtlindring så hade det vart fruktansvärt för honom att inte kunna få det direkt. Sedan var det något mer jag inte minns.       

Precis så. Gärna ringa en gång för mycket än en gång för lite. Tänker lite på de blodsjuka vi har på min avdelning. I princip alla är väldigt immundämpade och blir jättesjuka om de får en infektion (som de får väldigt lätt). Därför har de också VIP-status; dvs de ringer direkt till oss för rådgivning om de får feber. Sedan får vi bedöma om de måste komma in eller inte och då kommer de direkt utan att gå via akuten. Där vill vi också att de hellre ringer en gång för mycket än tvärtom eftersom det kan sluta med förskräckelse om de inte får vård när de behöver.

Jag har lite svårt att förstå alla de som tycker att folk ska ta mer ansvar och att de inte gör det när de kontaktar sjukvården om de är osäkra. Som jag ser det så är det ju precis vad de gör när de kontaktar någon som är kunnig när de själva inte sitter inne med svaren. Jag kan förstå att man som sjukvårdspersonal kan tycka det är jobbigt med folk som ringer i "onödan" (jag har känt så själv ett antal gånger under mitt yrkesliv) . Men samtidigt så måste vi förstå att majoriteten inte ringer bara för att det är kul utan för att de är osäkra, oroliga, inte fått ordentligt med info från tidigare vårdgivare, kanske, osv.
    //Maggis
  • Maggis
    Åsa skrev 2013-08-26 10:33:37 följande:
    Jag håller inte rakt av med. Jag förstår den person som känner att man inte orkar ta sig dit på annat sätt men det är inte helt rimligt att kanske en infarktpatient får vänta för att migränpatienten inte har pengar till taxi.
    Att sjukvårdspersonalen inte ställer sig att tjafsa med patienten om att det åkts taxi i onödan är tämligen självklart.

Nej, det är inte helt rimligt och eftersom det görs en prioritering så är det lika orimligt att en infarktpatient skulle prioriteras under en migränpatient. Dessutom så är det väl ändå så att en person som saknar medel inte är mindre i behov av vård som någon som har råd. Ska man bli utan hjälp för att man inte har råd att ta sig till sjukhus, menar du? Vi ger inte vård baserat på om folk har råd eller inte i det här landet. Än.

Nu är det inte självklart att sjukvårdpersonal inte tjafsar med patienter om deras behov av vård. Sådant händer även om det är ovanligt. Men vi som personal pratar liksom med varandra och där kan det uttalas om någon tycker något är onödigt. Det har jag varit med men då i helt andra fall; aldrig med migränpatienter, som sagt. Majoriteten ambulanspersonal jag har träffat har förståelse för sjukdomsfall som folk här i tråden verkar döma ut som onödiga ambulansbehövande. Kanske för att de har erfarenheten med sig?

//Maggis
  • Maggis
    Starkast skrev 2013-08-26 10:42:31 följande:

Fast nu får ju ingen infarktpatient vänta för ett migränanfall. Det förstår du väl?
    Då omprioriteras det snabbt som attan. 

Ungefär så, ja.Skrattande
    //Maggis
  • Maggis
    Åsa skrev 2013-08-26 11:06:24 följande:
    Nej, jag menar inte att en person som saknar medel är mindre i behov av vård (hoppas att du inte gör halmdockargument av detta). Jag ser dock ett problem (därmed inte sagt att jag har någon lösning klar på detta) i när sjukvårdens _akut_resurser används pga ren pengabrist hos enskild patient, som det handlar om hos en känd migränpatient. (I motsats till fall där det antingen är oklara symptom eller där personens brist på kunskap gör att ett ickeakut tillstånd uppfattas som akut.) Ambulansresurserna är inte i någon högre mån avpassade efter att hämta ickeakut sjuka inom ramen för akutverksamheten. Och även om personen med bröstsmärtor listas högre i prio så kan det ta en stund extra att hämta honom om ambulansen är ute i tjotahejti för att hämta en annan patient, kanske rentav redan har denn* i bilen; mig veterligt lastar man inte av patienter som väl hämtats ens när behovet kan antas vara högre på annat håll.

Sjukvården har många problem och jag tror inte att sk onödiga uttryckningar hör till de största. Där handlar det mer om dålig styrning och felsatsade resurser på annat vis.

Jag har nog aldrig träffat på en känd migränpatient som kommer för en normalt migränanfall (om man nu ska ta just migränexemplet; det finns ju andra åkommor av liknande sort) utan de kommer när de provat allt och det inte ger med sig, varför de blir rädda och undrar om det är något annat fel alt. inte står ut efter två-tre dagars förfärligt illabefinnande (vilket jag har full förståelse för). För det mesta är det en engångshändelse eftersom de, när de vårdas, sedan får ny medicin och strategi för att parera smärtan. Och då behöver de inte komma akut mer. Det blir en vinst för alla; för patienten som slipper en massa smärta och kanske inte behöver sjukskriva sig så mycket och för oss som har lyckats hjälpa en patient så att hen inte konsumerar massor av vård i framtiden. Som exempel. Däremot finns det andra grupper med kända åkommor som ofta kommer och som är betydligt mer kostsamma på alla sätt och vis (om man nu väljer att se det ur ekonomisk och resurskrävande synvinkel). 

Jag tänkte nästan att det sista stycket skulle komma; hade för avsikt att beröra ämnet i förra inlägget men lät bliFlört. Som jag ser det är det svårt att låta bli att rycka ut på mindre farliga tillstånd ifall det larmas om något värre under tiden. Det innebär i praktiken att en ambulans aldrig kan åka på något larm för det kan ju alltid komma något värre medan man är på annat uppdrag. Min gissning är dock (eller förhoppning, snarare) att man har en viss beredskap för detta. Annars får man väl helt enkelt förbjuda människor att ringa ambulans så länge de inte är döende.

Det är trots allt så här det ser ut över hela linjen. På en avdelning har man exakt samma situation där sängplatser tas upp av patienter som är mer eller mindre sjuka. Alla är ju inte precis lika sjuka och alla behöver inte heller vara på livets rand för att ligga där. Åtminstone 1/3 upptas av färdigbehandlade patienter som väntar på kommunplats, till exempel. Ska man börja titta på vilka resurser som finns inom ramen för hela akutvården så är vi inte avpassade för att fungera som förvaring i väntan på att bostadssituationen ska lösa sig för patienten. Så då får vi börja sålla där med.

Min poäng är väl att även om det naturligtvis är mer eller mindre viktigt ur liv och död-synvinkel så betyder ju inte det att det handlar om onödig vård eller något som ska avvisas. Och inte heller att privatekonomin eller sociala nätverket ska avgöra huruvida du kan ta dig till sjukhus eller inte. Inte om vi vill fortsätta ha en god och säker vård för alla. Alternativet är ju att privatisera eller bygga ut privatförsäkringarna mer så att vi får ökade klyftor och så att den som har råd får den vård de behöver. Medan de andra får ta det som blir över.
    //Maggis
  • Maggis
    Desperado skrev 2013-08-26 11:49:47 följande:
    Numera ringer jag dem ALDRIG. Jag försökte då pappa fick en stroke, de kunde komma två timmar senare sade de. Mina bröder och jag åkte upp till sjukhuset själva, körde in på akutingången får en utskällning för att vi gjorde detta vilket jag struntade i. Kan de inte hantera detta för att folk okynnesringer så löser man det själv. Och ja pappa klarade sig, just för att vi kom upp så pass snabbt

Oj! Bra att ni tog tag i det själva. Här hade vi en situation där en kvinna kollapsade utanför sitt jobb och kördes in av två förbipasserande. Hade de inte gjort det utan väntat så hade hon inte klarat sig.

Å andra sidan kom det 2 ambulanser när min svärmor fick ett krampanfall så jag tycker man ska generalisera försiktigt även om en sådan upplevelse som ni var med om, sätter spår. Med tanke på hur fruktansvärt många ambulanstransporter som det blir på ett år så är det ändå väldigt många av dem som blir rätt. Även om det inte är till minsta tröst för de som råkar ut för de som blir fel. 
    //Maggis
  • Maggis
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:08:02 följande:

Så fixar man sig en sjukresa

Tyvärr är det en hel drös med människor som ringer ambulans för helt uppenbara saker där man inte behöver åka ambulans! Som allt det jag tidigare lagt fram i tråden.  

Ett kraftigt migränanfall med kräkningar, yrsel, ljuskänslighet är ingen onödig transport. För övrigt så utgår du ifrån att alla har koll på sätt att ta sig till sjukhus, vilket inte är fallet. För sjukresa krävs dessutom intyg vilket inte alla vårdinrättningar är så generösa med att skriva, av någon outgrundlig anledning. 
    //Maggis
  • Maggis
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:17:11 följande:

Här kostar en sjukresa precis lika mkt som ambulanstransport!

Jag har skickat migränanfall i helikopter  

Skillnaden är väl att sjukresan oftast ska betalas på plats med ambulanskostnaden kommer i efterhand. Jag kan ha fel där men jag tror det är så. Personligen så har jag träffat människor som inte haft en spänn att ta sig någonstans för innan deras (oftast sjukpenning eller liknande kommer) och då är allt för dyrt just då. Svårt att tro men så är det.

Har du skickat migränfall i helikopter? Ujuj... 
    //Maggis
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans