Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

när skall man ringa efter ambulans

Jag ringer ambulans när det är fara för mitt liv, vilket oftast är när jag får en mycket kraftig allergisk reaktion som inte går över av mina egna akutmediciner.
    Jag ringer även ambulans när det är fara för andras liv, senast i fredags när jag kom fram till en olycka som skett i en rondell.
    Däremot så ringer jag sos alarm när jag behövt ta min anapenspruta, vilket man SKA göra enligt läkaren ansvisningar och en enligt instruktionen på förpackningen till sprutan.

• Mineralvatten

Just ja och så har jag även ringt ambulans när jag fick en krafitg inflamation i bröstmuskeln så jag föll ihop, hade panik och det strålade ut i vänster arm, så både jag och sos alarm trodde det var en hjärtinfarkt på g.

• Mineralvatten

Min mamma ringde ambulans när jag var 16 och hade blivit biten av min råtta (som höll på att dö så han var väl halft i koma och reagerade instinkt). jag såg ut som en groda och kunde inte andas med näsan för läpparna hade svullnat upp ovanför näsborrarna....så jag väste efter luft genom munnen. när ambulanskillarna kom så reageade jag inte ens när jag fick spruta, jag som annars är sjukt spruträdd, DÅ fick min stackars mamma panik! Men när vi skulle över ringvägen upp till sös så stannade inga bilar först, trots att ambulansen stod med blåljus och sirener. så tillslut efter att ha sått stilla i någon minut så satte ambulanskillen gasen i botten, en bil fick tvätnita och han såg skitarg ut (föraren alltså), detta var på sommaren så han hade fönstret nedvervat, så ambulanskillen sticker ut huvudet genom rutan och vrålar att de har en liten tjej här som håller på att dö ditt jävla as. föraren i den andra bilen såg tydligen ut som han dött, för han var helt likblek...hm...  Väl inne på sös så tog ett helt team emot oss och jag kvicknade till efter att ha fått ännu mer medicin, men ja jag kunde ha dött den kvällen. bara 16 år gammal!. sen när jag kvicknade till så kom ambulanskillarna och skulle se hur det var med mig. det var ju gulligt. Jag ligger i en ful nallepyjamas (detta var mitt i natten), i ruffsigt hår. jag är 16 år och väldigt välutvecklad. In kommer två skitsnygga brunbrända typ 25 åriga, vältränade hunkar i ambulansuniform....snacka om att skämmas så jag började stortjuta men mamma skrattade lite och sa ja alltså hon ligger i en pyjamas med nallar på och in kommer ni som är vältränade, och nog ganska snygga och så haha. ajdå förlåt sa dom, men du är ju jättesöt. (ja ellerhur, helt mossiga igenkloggade ögon osv. å vad söt jag kände mig!).

• Mineralvatten
    Jaja88 skrev 2013-08-26 10:42:41 följande:
    Jag vaknade en natt och hade svårt att andas och ont i bröstet. Ringde 1177 och det blev värre så jag slängde telefonen till sambon men då hade 1177 redan tillkallat ambulans!
    Det tog 45 minuter innan ambulansen kom, och de är anmälda för det. Jag var dessutom gravid och där och då trodde jag att jag skulle dö :/

Jag ringde 1177 en till gång när sambon inte kunde lyfta armarna eller ställa sig upp, hon tillkallade ambulans även då!

Men jag har inte ringt själv utan frågat först. Skulle inte ringa efter ambulans i onödan!
    varför har du anmält den för att de tog 45 min att komma??? det finns inte ambulanser i överflöd och de kanske var ute på en olycka eller liknande. den första ambulansen som kommer till en olycka agerar ju dessutom sambandscentral och kör alltså inte in folk till sjukhus.
  • Mineralvatten
    Wittra skrev 2013-08-26 09:57:03 följande:
    Vad är det förresten för enfaldiga människor som tror att getingstick inte behöver vara fog för att ringa efter ambulans? Getingstick är vida känt för att vara livsfarliga om man är allergisk,  det trodde jag faktiskt alla visste? 
    det är inte synonymt för getingstick, det gäller alla allergener som en allergisk utsätts för. dock så har folk någon form av förkärlek för att tro att det är just nötter och olika stick som är farligast men så är alltså inte fallet.
  • Mineralvatten

jag fick åka sjuktransport en gång när jag hade en allergisk reaktion a la grande, det var en vän som ringde. detta var mitt i sthlm och de hade tydligen inga ambulanser lediga. bullshit! för när vi kom in med taxin så stod det 4 ambulanser parkerade utanför sjukhuset, och det tog taxichaffisen ca 3-5 min att köra. ja han trotsade trafikreglerna då och körde för fort men vet ni varför? jo för att han hade en person i baksätet som höll på att dö! detta var innan jag fick mina anapensprutor utskrivna. kan ju säga som så att den läkaren som tåg emot oss, ringde sedan till larmcentralen och skällde ut dom a la grande! rätt åt dom!

• Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:54:44 följande:

Och under de minuter det tog att köra in så hade samtliga fyra ambulanser landat på akuten och höll på att rapportera över patienter eller komplettera ambulansen...eller vill du att de ska komma utan Adrenalin?

nejdu de satt och drack kaffe och snackade med syrrorna.
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:57:17 följande:

Ok, och det såg du? Högst troligt var de inte lediga när du ringde, sen hann de bli lediga men då satt du redan i en taxi på väg och med så kort väg till sjukhus hade det bara fördröjt tiden tills du fick medicin om ambulans skulle ha larmats ut.
    men du om t o m en läkare på akuten sätter sig och ringer och skäller ut sos alarm...då är det ganska så allvarligt. och när jag låg på övervak så hörde jag dem småprata och då sa ambulanskillarna att det var helt sjukt att de inte hade blivit utlarmade. de var helt paffa och stumma nästan, för de hade varit lediga i flera timmar. så nej det var sos operatören som inte tog detta på allvar.
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 14:32:45 följande:

Men SOS sa ju att det inte fanns några ambulanser

Nä du, det låter som din historia påverkas lite, faktiskt. Men jag antar att det finns en anmälan upprättad iom att du vet att det var så illa. (bara det att du säger att fyra ambulanser varit lediga i flera timmar i Stockholms innerstad, det räcker med en, gör ju att din historia haltar mycket
    jag har inte gjort någon anmälan om det är vad du frågar? för att jag ansåg att läkaren gjorde det i mitt ställe när han skällde ut dem.

öh jag har ofta sätt flertalet ambulanser lediga när jag behövt uppsöka akuten, 4 st är inte ovanligt att jag har sett.
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 14:39:20 följande:

Att skälla ut nån är inte att anmäla! En anmälan måste vara skriftlig för att den ska ta rätt väg genom systemet. Så att fler systemfel undviks! Så med det du berättar är jag helt enkelt säker på att där och då, när du ringde fanns ingen ambulans att skicka, för dom hade patienter i bilen.

När ambulanser står på akuten har dom lämnat av patienter, det kan ta tid, ibland får man dessutom ny körning för att man ska köra en pat från akuten och vidare. Då står ambulansen där ett tag. Sen har vi ju rätt att äta och kissa vi med, och är man skittrött, ja då tar man chansen att vila lite innan nästa larm! Men som sagt, det gör man helst på stationen, därför har man jobb när man står på akuten!  
    riiiight.
    vi säger så du! min bror är läkare och jobbar OFTA på akuten och gjorde det även under sin AT han är av en helt annan åsikt än den du ger.
  • Mineralvatten
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 14:43:08 följande:

Oj då, har du en bror också
    ? ja vi är 5 syskon så jag har 3 bröder.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans