Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

när skall man ringa efter ambulans

Om man har ett vårdbehov under transporten till sjukhuset ringer man ambulans (inte någon som snyter näsan åt en alltså). Om det är fara för liv ringer man ambulans. Typ.

Jag har ringt ambulans en gång, då en nära anhörig fick kramper där synen försvann och kramperna inte gav med sig inom några minuter. Personligen har jag åkt ambulans ett par gånger, en gång var bara transport från ett sjukhus till ett annat, en gång vid kraftig huvudvärk under graviditet (1177 kopplade till sos som hävdade att ambulans behövdes, men jag hade antagligen kunnat ta taxi till sjukhuset) och någon gång till.

• Aileen Allannah
    Majsan70 skrev 2013-08-25 20:59:41 följande:
    Jag ringer 112 när jag anser att det behövs. Anser de sen att ambulans behövs så gör det förmodligen det oxå. Och nej det behöver verkligen inte vara fara för livet. Jo ett brutet ben är skäl nog att ringa ambulans vissa gånger och likaså en bruten arm.

Som tur är så är det inte besserwissrarna här på FL som bestämmer.
    Visst kan man ringa, det är fritt för vem som helst. Men man kanske ska fundera över om det verkligen inte finns något annat sätt att ta sig till sjukhus innan man ringer och propsar på ambulans. En bruten arm klarar man att åka taxi med, i de flesta fall.
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:13:46 följande:
    Så, då ska den största besserwissern av alla här på FL tala om hur det verkligen ligger till!!!! Direkt ur verkligheten!

Väldigt många människor ringer 112 för allt från skoskav till hjärtstopp (märk nu att jag jobbar med det här, Jag pratar ofta med SOS operatörerna, jag har info direkt).
    Sköterskor och operatörer på 112 har alltså ganska kort tid på sig att bedömma samtalet och avgöra om det krävs ambulans eller inte. (förstår att de ibland tar mer tid på sig, ibland kort tid) Till sin hjälp har de ett index, som de ska följa. Detta index är stelbent.

När ambulans larmas ut får vi en kort, ofta mkt kort, information, skriftiligt, om vad det är för problem patienten har. Efter 9 år har jag lärt mig att det som står där, mkt sällan stämmer med det som vi sen möter.

Så trots allt handlar det mkt i grund och botten om den som ringer. Varför vill man ha en ambulans? Hur kom man på iden att ringa 112?

Jag har jobbat 9 år och under den här tiden har en sorts förändring skett. Vi ha mkt mer körningar och jag upplever  att andelen svårt sjuka inte har ökat. Mao har andelen onödiga körningar gjort det.

Så vad är nödvändig körning?

BEHÖVER DU VÅRD under transporten in till sjukhus? Detta kan såklart vara beroende på hur långt du har till sjukhus. Det är skillnad på fem minuter (då tar man sig dit snabbare själv) eller 1,5 timma.

Men förslag på sådant jag anser kräver ambulanstransport!

Akut insättande bröstsmärtor (har dom hållt på i två dar och inte blivit sämre...nja)
    Akut insättande krafig huvudvärk
    Akut insättande krafitga andningssvårighter
    Medvetandesänkning
    Patient som hastigt blivit sjuk eller blir sämre och är rejält allmänpåverkad, blek,kladdig, medvetandepåverkad, snabb alt långsam andning, mkt snabb alt mkt långsam puls. Ja, nån som helt uppenbart är mkt dålig. Och det kan bero på blödning, sepsis, anafylaxi, svår buksmärta, högt/lågt blodsocker.
    Misstanke om stroke
    Trauman där man kan misstänka att personen fått skador på nacke eller rygg alt uppenbart har brutit några större ben, eller att smärtan är så svår att man inte kan röra personen i fråga.

Vill du ha en ambulans NÄR DU VERKLIGEN BEHÖVER? Ring då när det verkligen är nödvändigt!!!! Och även om man får råd från sjukvårdspersonal per telefon, är det verkligen inget som säger att man måste göra så, om man inte själv anser att det verkligen är AKUT!!!!
    Okomplicerade armbrott? Inga öppna sår, utan en relativt simpel fraktur? Taxi eller ambulans?
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:23:21 följande:
    I min värld taxi! (och ja, det har jag själv kört i egen bil)
    Även om det gäller ett barn? Är det skillnad då?
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-25 22:27:37 följande:
    Nej! Alvedon brukar dessutom ha god effekt på ett barn. Gör en enkel fixering och trissa inte upp allt genom att en ambulans med okända ska komma och göra barnet mer oroligt. Räcker med alla andra de ska träffa.
    Fint. Jag tänker dels för egen del, och dels för jobbets. För egen del så tror jag att mina ungar är tryggare i sin egen bilstol i vår bil, med mamma och pappa som sitter bredvid än i ambulansen. Dessutom tar det tre minuter för oss att köra till akuten. Frågan dök upp på jobbet när ett barn trillade från en klätterställning och fick en misstänkt fraktur på armen. Då började kollegorna prata om att ringa ambulans för att få iväg ungen till sjukhus, men föräldrarna var hemma och kunde komma väldigt fort. Men spontant så tänker jag att det även där går fortare om jag som personal kan köra barnet till sjukhuset (en resa på tio minuter) och möta upp föräldrarna där än att det ska bli en stor apparat med ambulans och stressade ungar. Naturligtvis med föräldrarnas tillstånd.
  • Aileen Allannah
    MammaPlutt skrev 2013-08-25 22:39:36 följande:
    Öh, när man har brutit benet ska man ABSOLUT ringa efter ambulans. En själv vet ju inte vad som kan ha hänt(inre blödningar, risk för att inte kunna fixa benet, otrolig smärta).
    Va? Man dör inte av att ha ont, och kan man göra en enkel fixering hemma och ta ett par alvedon så kan man nog klara sig i taxi till sjukhuset.
  • Aileen Allannah
    Chianti skrev 2013-08-26 00:29:27 följande:
    Nu tog du sådär uppenbara exempel igen, antingen jättestark smärta och synligt påverkan på patient ELLER svag smärta sen flera dagar. Det ena exemplet är svart, det andra är vitt. Kan du inte förstå att det finns gråzoner? Men hur ska onkel Gunnar kunna veta om hans smärta är svår eller inte? Är det svår smärta om man har jävligt ont men inte svimmat?  Och hur ska han kunna veta vad de kan göra i ambulansen eller inte? Det vet han nte, alltså ska han ringa så får SOS bedöma.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

Jag ringde 112 när mitt äldsta barn plötsligt fick en allergisk reaktion, svullnade upp och blev flammig, oklart av vad. Det var 20 minuters kö till 1177 och jag visste verkligen inte om vi behövde ambulans eller inte. Jag fick ett trevligt bemötande och det visade sig att vi inte behövde ambulans, men det känns som en såndär gråzon?
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:42:06 följande:
    Var ringde du eg? Bara 1177. Om du satt och väntade i 20 min och var lugn unde rden tiden och ditt barn inte blev sämre. Tycker du sjäv att det låter rimligt med ambulans då?

Först 1177, direkt, och fick beskedet att de skulle ta emot samtalet om ungefär tjugo minuter, och så lång tid hade jag inte, trodde jag. Jag lade på, och ringde 112 i stället. Under samtalet slutade ungen svullna, och lugnade sig, så vi kunde ju lägga på och jag ringde och bokade tid för allergiutredning i stället. Men självklart satt jag inte och väntade i tjugo minuter för att sen ringa 112.
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-27 23:12:56 följande:
    Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.
    Vid en allergisk reaktion hos mitt äldsta barn, som aldrig visat tecken på allergi tidigare. När han svullnade upp, blev knallröd och gallskrek så ringde jag 112 eftersom jag inte visste om det var akut eller inte, och för att det var lång väntetid hos 1177.
  • Aileen Allannah
    hansine skrev 2013-08-28 22:53:15 följande:
    Om det är fara för skador senare i livet. om ingen kan ta hand om den som är skad eller sjuk, om den det gäller inte är kontaktbar men troligen inte kommer att dö, om den det gäller kommer att dö på sjukhus om några dagar av sin svåra cancer så låter man alltså bli att ringa ambulans? eller?
    Hur fick du mitt inlägg till det?
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 11:25:22 följande:
    Kan du vara snäll och mer exact beskriva vad det är som gör att du får svårt att tro på mig? Jag önskar jag kunnat ta med er ut på några pass allihopa. Så ni fattar grejen! Ringer man SOS och talar om vad man har för besvär för att få råd om man kan åka ambulans eller inte, då har man ju ringt för att få råd och SOS är ingen rådgivning: SOS ska fördela ambulanser och sätta prioritet på de ambulanser som skickas ut. Prio 1 livshotande (misstänkta infarkter, medvetslös, trafikolyckor etc), prio 2 akut (brutna ben, ont i magen etc) och prio 3, inget vårdbehov men av nån aledning kan man ändå inte åka vanlig bil. Vad säger folk till SOS? Och varför skickar SOS ut bil? Jag vet ju bara att det som står på utlarmningen sällan stämmer med det vi möter när vi kommer fram. SOS skickar ut, för jaaa, dom säger så, index säger ungefär så, och om jag då nekar, då sitter vi där med problemet, arga folk som går till tidningarna osv. Hotade blir dom också Vad jag menar är!!! Ta egenansvar! Ring 112 när ni verkligen inte fixar att lösa situationen! När ni inser att det här är verkligen akut och ambulansens personal måste sätta in åtgärder på vägen! I vilka situationer är det verkligen tveksamt? Om en person/barn  har en misstänkt fraktur på armen men är uppe och går, varför måste man åka ambulans då?

Men allvarligt talat, om man misstänker att en person kommer behöva vård under transporten till sjukhuset, men inte är säker, ska man då vänta på att komma fram till 1177 och eventuellt riskera någons liv för att man inte får ringa 112 för rådgivning? Folk har i tråden lämnat flera exempel på när de varit osäkra och ringt 112, om det är allvarligt så får man hjälp snabbt, är det inte det så avslutar man samtalet och ringer 1177 i stället.
  • Aileen Allannah

Scrubs - jag har två gånger skrivit om en upplevelse där jag ringde 112 för råd, eftersom det var för lång kö till 1177. Jag kunde inte avgöra om det var akut eller inte, men det kunde SOS göra.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans