Scrubs81 skrev 2013-08-29 18:23:15 följande:
För att alla armbrott inte är lika. Och ställ dig den enkla frågan, blir barnet gladare av att utsättas för en ambulanstransport? Min upplevelse är att många barn blir rädda och man får ägna en stor del av transporten åt att få dom mindre rädda. Man sätter sällan fast armen på barn, iom att dom gärna skriker bara dom ser vår utrustning...ibland får mamma sitta på stolen där jag ska sitta, och jag bakom huvudet, bara för att det är en så jobbig situation för barnet. Vilket behov av vård finns det då?
Många kommer gående in på akuten med sina radius frakturer, vilket behov har de av ambulans? Och om du inte redan vet, man får inte förtur på akuten, inte nån, bara för att man kommer i ambulans...
Jag antar att barnet blir garanterat gladare av att bli behandlad av utbildad personal samt få smärtstillande vid kontakt.
Jag vet själv inte hur man ska göra vid benbrott, har i regel inte verktyg med mig så jag kan fästa armen, brukar heller inte ha smärtstillande droger i bakfickan.
Självklart kan dom bli skrämda av situationen, inte varje dag man får ambulans skickat men det är garanterat bättre lösning är att frakta dom i svår smärta till akuten.
Sen att det finns folk som gör det förändrar ingenting.