Inlägg från: MrsPenn |Visa alla inlägg
  • MrsPenn

när skall man ringa efter ambulans

Bryter man en lem kan _visst_ ambulansfärd vara befogat. Jag jobbar ofta helt ensam, långt ifrån vänner och bekanta. Jag har inget val annat än ambulans ifall jag gud förbjude skulle bryta en arm eller ett ben.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn

Sen finns det ju sjukvårdstransport också, som inte är akut, som bl a gamlingar som mår dåligt får åka ibland. Det är ju upp till operatören att avgöra. Tyvärr finns ju något enstaka rötägg i kåren , t ex den som bär unge Emils död på sitt samvete. Ni vet, han som inte kunde andas och op. sa att han var full? Emil blev bara vad var det, 25år?

• MrsPenn
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:14:24 följande:

Långt från taxi också om du får ett okomplicerat armbrott?
    Om ingen kan köra mig så ja.
  • MrsPenn
    MrsPenn skrev 2013-08-26 13:16:18 följande:
    Om ingen kan köra mig så ja.
    och jag tänker inte fixera MITT EGET BENBROTT OCH HOPPAS ATT DET LÄKER RÄTT, pucko.
  • MrsPenn
    Severus skrev 2013-08-26 12:44:26 följande:
    Man är allt bra pantad om man använder 112 som ett 1177-nummer.....
    De på 1177 kan i sin tur koppla över om de anser det vara riktigt akut.
    112 är ingen vårdupplysning
    Säkert något aparsle som tycker det
    Det finns väl ingen i tråden som tycker det?? Onödigt inlägg.
  • MrsPenn
    Severus skrev 2013-08-26 13:25:15 följande:
    Min man fick förresten köra en bårtransport till akuten. Mannen påstod att han inte kunde gå. De möttes upp av en sköterska som frågade VAD som gjorde ont. Mannen tjöt efter en säng att rullas in på. Sen sa han "hemorrojder"...
    Sköterskan "då kan du gå!!"
    Och det fick han göra.
    Men han kunde ju inte gå?
  • MrsPenn
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:22:21 följande:

Du har alltså ingen taxi på 10 mils avstånd där du jobbar?
    Hur ska jag ta mig in i en taxi medan jag ligger på marken med en arm bruten?
  • MrsPenn
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 13:38:14 följande:

Jag antar att dina ben och rygg inte är brutna, och inte den andra armen heller....
    Så jag ska upp och röra mig även om det kan göra att min arm kommer bli åverkad?
  • MrsPenn
    cosinus skrev 2013-08-26 22:00:35 följande:
    Har ringt ambulans 2 ggr p g a falsk krupp hos sonen.

Det var efter det att läkarna på akuten spänt ögonen i oss och sagt åt oss att ge f-n i att köra själv med ett så dåligt barn.

Fick förklara för 112 första gången att det var på läkarorder vi ringde och då kom det en ambulans. Andra gången var sonen i samma rum så de hörde hans kämpande för luft i bakgrunden så då behövde vi inte argumentera och de kom med blåljus. Det kändes dock lite onödigt men det kunde ju inte jag veta att de skulle dra den på den prio-nivån.

För uppenbara benbrott som ser ut att ligga fel skulle jag ringa ambulans, likaså om någon behöver smärtlindring för att ö h t kunna flyttas.
    självklart! bra!
  • MrsPenn

Fast det är det ingen som gör. En släkting till mig brakade en gång igenom en glasdörr, inte ens då ringdes ambulans, utan man tog fullt med handdukar i bilen och drog iväg till akuten. En liten flicka dog igår... Just av att ha brakat igenom en glasdörr. Undar om de ringde ambulans... Min släkting fick fula skärsår och behövde många stygn, men åtminstone tog glaset inte i vitala kärl eller aorta.

Helly skrev 2013-08-27 09:52:31 följande:
    Jag har aldrig ringt efter ambulans. Jag skulle bara göra det om det gällde en mycket allvarlig skada, t.ex. en skallskada, eller om det var ett verkligt nödläge som jag inte klarade av att lappa ihop själv tillräckligt bra för att kunna åka till sjukhuset för egen maskin. Jag blir svårt störd av dessa hönsmorsor som ringer ambulans för ett blåmärke eller ett litet skärsår.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans