när skall man ringa efter ambulans
Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet har fått ett getingstick.
Eftersom jag är född på 50-talet lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
Det är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.
Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??
Jag har aldrig ringt efter ambulans och aldrig åkt ambulans.
Min man har aldrig ringt efter ambulans och aldrig åkt ambulans. Han blev rekommenderad ambulans av sjukvården vid ett tillfälle då han hade misstänkt hjärtinfarkt men vi tog egen bil de tre mil vi har till sjukhuset.
Mina två barn har aldrig åkt ambulans, fast de är allergiker och har astma.
Min mor har aldrig åkt ambulans.
Min far har åkt ambulans en gång men då var han redan död. Min mor ringde sjukvården och förklarade att hon inte fick kontakt med honom och då skickade de ambulans.
Min syster tror jag åkt ambulans en gång. Hon bodde ensam, hade blodförtunnande medicin och fick en kraftig näsblödning som hon inte kunde stoppa. Hon bor på landet och har flera mil till närmaste taxi och sjuktransport.
Så vi har inte utnyttjat den möjligheten.
Vi bor inte bra i förhållande till ambulansernas stationering heller. Det blir en halv timmes körning hit och en halv timme till sjukhuset. Dubbelt så lång tid som det tar att köra själv. Det blir ju bara en halvtimme om man tar egen bil.