Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:02:57 följande:
Precis, transport till akutpsyk och det går via taxi eller att anhörig kör!
Inom den kommunala sjukvården fattas det folk (nu pratar vi alltså utifrån där jag jobbar), sjuksköterskorna får släcka bränder, inte jobba förebyggande. Folk åker in och ut på sjukhus och ingen vill ta ansvaret för de gamla. En fast läkare som sköterskan snabbt kan få kontakt med. Brytpunktssamtal genomförs aldrig har jag förstått. Underbemanning leder till minsta motståndets lag och då är en ambulans lätt att ringa. Mycket oerfarna sjuksköterskor som leder till fler pat till sjukhus. det jag kommer på nu...är lite trött efter alldeles för många arbetspass på raken med alldeles för få sjuka patienter, däremot en massa transporter....det sliter..
Blev så upprörd över problemet kring akuta psyktillstånd att jag glömde kommentera det andra
Håller med, vissa saker är katastrof i den kommunala sjukvården. Flera av mina kollegor tycker inte ens att kommunen borde få driva sjukvård eftersom att det funkar så dåligt många ggr. Det beror nästan uteslutande på bristande resurser att problemet är så stort som det är.
Detta med brytpunktssamtal hade underlättat enormt. Pga av att man ännu ej tagit ställning till hur man ska göra om någon blir väldigt dålig gör att man ibland tvingas skicka in personer till sjukhuset som man egentligen absolut inte vill skicka in. Har man då haft brytpunktssamtalet blir det väldigt mycket lättare att ta korrekta etiska beslut. Detta är ett jätteproblem. Jag har dock jobbat i en kommun där man hade som rutin att på ett ganska tidigt stadium kolla med vårdtagaren själv samt anhöriga hur de såg på detta med 0-HLR, skicka in till sjukhus osv och det underlättar jobbet enormt för oss alla.
Rutinen i de flesta kommuner verkar vara att ta brytpunktssamtalaet en eller ett par veckor innan personen ifråga avlider. Det borde ha tagits ett år tidigare för att man ska veta hur man ska agera när någon blir kraftigt försämrad. Att det aldrig sker stämmer dock inte men det sker ofta på tok försent.
Håller även med om problem med oerfaren personal fast det är också ganska vanligt att erfaren personal skrämda av att göra fel skickar in personer man kanske inte alls borde ha skickat in så det handlar inte bara om erfarenhet men visst är det ett problem. Inom kommunal hemsjukvård jobbar ssk så pass självständigt att man måste veta vad man sysslar med och det är inte lätt att gånger.
Dags att sova för dig då kanske