Inlägg från: Mamisita |Visa alla inlägg
  • Mamisita

när skall man ringa efter ambulans

Svårt det där. Det är väl mer en avvägning beroende på situation, vart man befinner sig, är man själv, vem är det som behöver vård osv.

Vår son är nötallergiker, första gången han fick en anafylaktiskt chock så kördes han in till akuten av oss (då visste vi inte vad som orsakade anfallet men vi förstod att det var allvarligt men inte att det skulle bli så illa som det blev) och under bilfärden kontaktade vi sjukhuset som stod beredd att skicka en mötande ambulans. Nu hann vi in innan dess och fick vård men händer det igen så ringer jag nog ambulans på en gång då jag vet hur snabbt förloppet kan vara. Så det bero nog lite på vad man har för erfarenheter innan hur man gör bedömningen.

• Mamisita
    Medusan skrev 2013-09-04 22:20:20 följande:
    Jag tycker personligen att det är lite för mycket fokus på att det ska vara fara för liv för att man ska tillkalla ambulans. Akut och svår smärta och andra svåra tillstånd kan mycket väl också kräva ambulans även om det inte är någon fara för liv.

Ja det ger ju möjlighet till smärtlindring. Och är man dessutom själv vid en sådan situation och oförmögen att ta sig till sjukhus själv så skulle jag nog ringa.
  • Mamisita

Jag kan inte alls det här men kan man få någon annan typ av sjuktransport om man inte är i så "akut tillstånd" att man behöver en ambulans men ändå bör ta sig till sjukhus? Kör taxi medvetet sjuka personer (el vill de inte isf om de vet att personen är skadad ta turen)?

• Mamisita
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 23:12:48 följande:
    Taxi kör sjukresor! Så man kan absolut beställa taxi för att åka tillsjukhuset. Att ringa efter ambulans bara för att man inte kan ordna skjuts själv är absolut riktigt idiotiskt. Det finns även liggande sjuktransporter om man inte orkar sitta upp.

Så vem samordnar sjuktransporten? Tänkte mig ett scenario där du är i behov av sjukvård rätt så omgående men det är inte livshotande och du håller inte få att förgås av smärta. Men du kanske blöder el något som gör det mindre "välkommet" i en vanlig taxi (vet inte hur jag ska beskriva..). Vad är det bäst att man gör då (säg att du inte har möjlighet till egen bil)? Bra att lära sig om det finns alt man inte vet om
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans