Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

när skall man ringa efter ambulans

visst kan man åka ambulans för benbrott!
    Det är inte helt ovanligt att ambulans sjuksköterskorna behöver ge morfin för att förflytta personen som skadat sig och det är inget en privatperson eller sjukresa kan göra.
    Finns ett vårdbehov helt enkelt som ambulansen kan uppfylla så är det berättigat till ambulans.

• modsey
    Fatheya skrev 2013-08-27 19:06:09 följande:
    De gånger jag har ringt efter ambulans är när folk har ramlat ihop på gatan och slagit huvudet rejält. Blod överallt och okontaktbara, då känns det som ett läge att ringa efter ambulans.

Sen har sjukhuset ringt efter ambulans åt min numera avlidne make vid flera tillfällen. Men jag hoppas att det handlar om en annan slags ambulans än den som åker ut på akutfall vid de flesta tillfällena. Den bokades till vissa tidpunkter men de på sjukhuset sa att det var en ambulans.  
    det brukar vara samma ambulans. Har de akuta körningar så får man helt enkelt vänta med de icke akuta.
    En annan form är sjukresa, men de brukar inte vara ambulanser ( men i en del landsting kan det vara det med)
  • modsey
    Fatheya skrev 2013-08-27 20:11:54 följande:

Sjukresa har han fått åka väldigt många gånger så det var det inte. Men eftersom ambulansen kom i tid varje gång så borde det inte ha varit något akut samtidigt och vi bor nära sjukhuset så vi uppehöll dem inte länge tack och lov. 
    då har ert landsting det uppbyggt så helt enkelt och det är inget konstigt alls.
  • modsey
    live psy skrev 2013-08-29 18:29:58 följande:
    Jag antar att barnet blir garanterat gladare av att bli behandlad av utbildad personal samt få smärtstillande vid kontakt.
    Jag vet själv inte hur man ska göra vid benbrott, har i regel inte verktyg med mig så jag kan fästa armen, brukar heller inte ha smärtstillande droger i bakfickan.

Självklart kan dom bli skrämda av situationen, inte varje dag man får ambulans skickat men det är garanterat  bättre lösning är att frakta dom i svår smärta till akuten.

Sen att det finns folk som gör det förändrar ingenting.

det är verkligen otroligt få gånger jag varit med om faktiskt med just ex radius att man åker ambulans för det.
    Dessutom får de barnen ännu mer sällan morfin i ambulansen då det krävs en pvk för det.
    Riktigt fula radius kan få det på akuten, men då är de verkligen inte de vanliga småkrokiga. De brukar få  S Citodon.

Så jag håller med scrubs här om radius exemplet
  • modsey
    pojkmamman1 skrev 2013-09-02 22:56:00 följande:
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, dels för att den är så vääääldigt lång och dels pga alla otrevliga ord och kommentarer. Min fundering är hur ofta ambulansen får en körning till en patient som de sedan lämnar kvar hemma eftersom ambulansssk gör bedömningen att han/hon inte behöver påtittas av en läkare? Händer det ofta och känner man sig trygg i sitt beslut eller är det något man går och funderar på sedan under sitt arbetspass?
    nja på väldigt få landsting finns en en möjlighet att neka någon ambulans o lämna på plats.
    larmas man ut o lämnar kvar så är det oftast ett beslut inte ledningen utan sådana beslutsstöd finns om var när och hur finns.'
    Tina69 skrev 2013-09-02 22:46:00 följande:
    Fick aldrig nåt bra svar. men de erkände på SOS att jag larmat drygt 30 minuter innan ambulansen kom, och ambulanspersonalen berättade att de låg och sov när larmet kom. De kanske missbedömde, att det inte var ett Prio1 larm, som det sen blev så fort de såg min pojke...
    där har ju inte personalen själva gjort fel. Man åker när man får larmet o kan inte fortsätta sova, det är helt enkelt inte de som gör den bedömningen utan 112.

• modsey
    nanneN skrev 2013-09-03 14:29:27 följande:
    Givetvis inte alltid, men lite krav anser jag att man ska kunna ställa på en vuxen människa.
    Att folk kräver att få åka ambulans för 38 graders feber eller en stukad fot är inte alls ovanligt idag.

Väldigt väldigt ofta när ambulansen kommer in på akuten med mindre akuta fall så kommer anhöriga i egen bil precis bakom ambulansen. Varför hade inte patienten kunnat åka med dom?
    jag kan berätta varför; de tror de kommer fortare in till läkaren med ambulans mot för egen maskin.
    vet inte hur många gånger jag fått det i ansiktet att de "väntat si o så länge och då kom jag faktiskt in med ambulans. Nu SER jag att folk kommer in genom entrén och får gå före mig in till läkaren"
  • modsey
    Medusan skrev 2013-09-04 13:21:19 följande:
    Många kommun-ssk är dåliga på att skriva avvikelser. Jag har själv varit med om minst 2 fall där jag borde skrivit en avvikelse på ambulanspersonal som valt att inte ta med patienter jag ringt dem om där det visat sig vara rejäla felbedömningar från deras sida. Vet att detsamma hänt mina kollegor flera ggr men det brukar inte skrivas avvikelse. Ska ta upp detta till diskussion känner jag för det är viktigt att det kommer fram när det blir fel så att alla kan lära sig något av det.
    då kan jag lugna dig med att om de gjort grova felbedömningar ( ambulansen alltså) så märker ju läkaren o annan personal det då de väl kommer in på akuten och anmäler självklart!
    Efter 10 år som ssk på akuten så är det förvisso åt det andra hållet mer dock, dvs att primärvård o kommun anser att de kvalificerar för ambulans medan de eg inte alls gör det.
    Men som sagt, är det fel från ambulansens håll och patienten blir felbedömd så anmäler självklart läkaren eller i alla fall tar kontakt med chefen på ambulansen!
  • modsey
    Medusan skrev 2013-09-04 20:07:09 följande:
    Svårt att gå in på för mycket detaljer i och med sekretess och att det inte går att skriva anonymt. I stora drag var det så här i det ena fallet:

Andningsbesvär som var mycket värre än vad de brukade vara på en gammal kvinna som fortfarande bodde i ordinärt boende. Ambulans kom dit efter ca 30 min. Det var uppenbart att de inte ville ta henne med sig redan från början och som man frågar får man svar skulle jag säga. De frågade denna "dementa" kvinna om hon verkligen vilje följa med in till sjukhus trots att hon bara skulle få ligga där och vänta hela natten? Nej sa hon såklart. När ambulanspersonal tog kontakt med sin läkare för att få ok på att ej ta henne med sig gav de inte någon bra helhetsbild av läget och upprepade  gång på gång att kvinnan ju inte vill med in (jag vet att hon hade sagt att hon ville åka med om man ställt frågan på ett annat sätt). Inte lätt för en gammal dement kvinna att räkna ut konsekvenserna av att tacka nej till vård.

Morgonen efter när dagpersonal tagit över ringde omvårdnadsansvarig ssk ambulans igen och då tog de henne med sig och jag fick i efterhand reda på att hon blivit mycket hjälpt av inhalationer och syrgas som hon fick på sjukhuset. Kvinnan överlevde i detta fall men fick en helvetisk natt utan någon sömn och svår ångest direkt r/t att hon hade det jobbigt med andningen. I detta fall handlar det alltså om hennes lidande, inte att hon fick några allvarliga men eller dog. I och med att hon bodde i ordinärt boende var det också omöjligt att hålla den täta kontroll vi brukar vilja göra på de som är dåliga.

hade hon inte kunnat inhalera hemma?
    Jag kan inte uttala mig om det varit bättre eller inte att åka in.
    Som ambulansen faktiskt korrekt sa så kanske det var lugnare hemma ändå än att mitt i natten åka in till en överfull akut och vänta i timmar där utan åtgärd innan hon fått hjälp.
    Var hon inte påverkad så att det ens syntes i vitalstatus så hade hon prioritets ganska långt ner ändå och att då ligga ensam på ett nytt ställe med okända människor som dement är ingen hit ändå.
  • modsey
    Medusan skrev 2013-09-04 21:48:53 följande:
    Nej hon hade inga inhalationer ordinerade eller i hemmet. Hon hade andningsbesvär sedan innan enl anhöriga (outredda sådana) men det var mycket värre den natten än det brukade vara annars.

Det fanns inget att inhalera i hemmet. När hon kom in dagen efter fick hon ganska omgående hjälp med syrgas och inhalationer enligt anhöriga som jag pratat med i efterhand.

Det var väl förmodligen att hennes vitalparametrar, om man bortser från AF, var ok som de inte ville ha med henne men jag försökte prata med ambulanspersonal om att hon ändå borde få åka med in pga lidandet som vi inte kunde lindra där och då + att hon bodde själv utan någon personal närvarande. Jag ringde dit en anhörig dock och fick av denna senare höra att det hade varit en fruktansvärd natt för denna kvinna som förmodligen upplevde det hela som att hon höll på att kvävas till döds även om så inte var fallet.

Tro mig, det ska extremt mycket till för att jag ska skicka in en dement person. Det händer nästan aldrig och när det händer beror det på att personen ifråga har svåra symtom som inte går att lindra på plats direkt (det mesta kan vi lindra men i detta fall hade vi inget att ta till). Om en dement person skickas in brukar vi också göra allt vi kan för att en personal eller en anhörig ska åka med in också och i detta fall kom en anhörig till kvinnan mitt i natten.

ja det låter som hon hade behövt åka in.
    men jag hävdar fortfarande att de hör till undantaget och snarare är tvärtom.
  • modsey
    MrsPenn skrev 2013-09-05 16:50:21 följande:
    Hur menar du, skulle en avbruten arm INTE kräva akutvård, sjukaste jag hört!!!!!! Visst får man väl vänta en stund på doktorn mm liggandes på brits med smärtstillande. På akuten. Då situationen är akut. Akut betyder "händer just nu" och man behöver hjälp hyfsat fort.
    akutvård men inte ambulans tror jag de flesta av oss menar.
    99 av 100 brutna armar kommer in gående med egen bil och ytterst sällan i ambulans,
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans