• Chase

Konsten att pumpa

Jag pumpar emellanåt för att jag vill kunna åka iväg och typ handla och lämna bebis med pappan. Om bebis ammar på ena bröstet medan jag pumpar andra så får jag bara ut mjölk nån halv minut i samband med utdrivningsreflex en sen är det tvärstopp. Någon som har några tankar om det? Tar ju en jäkla tidigt få ut något då...Att pumpa utan att amma samtidigt är kört. Hur kan jag då stimulera utdrivningen? Tacksam för svar

• Svar på tråden Konsten att pumpa
  • Sthlmtjej24

Jag är en riktig pumpmästarinna efter att ha pluggat och jobbat under barnets första halvår, men aldrig givit något annat än bröstmjölk. Min erfarenhet har varit att det är SKITJOBBIGT att pumpa, för precis som du skriver, så blir det supersvårt efter att utdrivningsreflexen "tar slut". 

Det enda som har gjort det enklare är tiden. Ju längre amningsperioden har pågått, desto lättare är det att få ut mjölken. Nu pumpar jag utan svårighet 85-90 ml per bröst efter att ha låtit dem vila i tre timmar. Det tar ungefär en kvart och jag måste verkligen vara lugn och avslappnad för att det ska funka. 

Tålamod är alltså det enda råd jag kan komma med...  

• Chase

Tålamod, lugn och tid är det som gäller alltså hade hoppats på något mirakeltips, men det går väl inte att gå emot naturen :-P tack för era svar!

• Sthlmtjej24

Bara för att jag skröt om min lyckade pumpning lyckades jag idag bara pumpa 35 ml på typ 20 min...

• Knyttan

Tricket är väl att imitera barnets teknik, dvs att först börja med att pumpa snabba korta tag för att få igång utdrivningen och sedan övergå till lugnare och längre. Fick inte ut något alls innan, men sedan läste jag om det tipset och då kan jag få ut ialla fall en 60 ml på 10 min när bröstet är fullt.

• RöttÄrSött

För mig går det lättare då jag tittar på sonen (som diar från andra bröstet). Tittar jag på pumpen tar det slut.

• Aileen Allannah

För mig fungerade det bäst om jag imiterade bebisens teknik, när det började rinna långsammare tog jag några korta tag tills det kom igång igen. Och slappna av, det allra viktigaste.

• malzac
    Knyttan skrev 2013-08-26 21:55:20 följande:
    Tricket är väl att imitera barnets teknik, dvs att först börja med att pumpa snabba korta tag för att få igång utdrivningen och sedan övergå till lugnare och längre. Fick inte ut något alls innan, men sedan läste jag om det tipset och då kan jag få ut ialla fall en 60 ml på 10 min när bröstet är fullt.
  • Mims01

För mig funkar det bäst när jag gör något som får mig att helt tänka på något annat än just pumpningen.
    Kunde lätt bli en besatthet för mig att kolla på flaskan hur mycket som rann ned medan jag pumpade och då tog det slut direkt.
    Sitter jag däremot och kollar på tv och liksom koncentrerar mig på något helt annat än att pumpa så kan jag kolla på flaskan efter tio min och ha nästan 80 ml...
    Lycka till! 

Svar på tråden Konsten att pumpa