• Jania

Bärsjal i bil

Minns att jag en gång för länge sedan läste att det fanns de som använder bärsjal istället för babyskydd/barnstol i bil.
    Nå'n som hört om detta/vet något?

Har bokat en tågbiljett som jag inte kan boka av/om. I efterhand har det visat sig att en del av sträckan är ersatt med buss och där finns ingen plats för barnvagn samt inte några bakvända säten.
    Jag vill ändå kunna känna att min unge kan färdas på ett mer säkert sätt (vilket var tanken med tåg...).

Mycket tacksam för hjälp i frågan.
    Kanske finns någon som själv åkt buss med barn och har andra lösningar?

Ps Det är en 11,5kg 89cm 2-åring jag pratar om, så enlegt rekommendationerna ska hon färdas i bakåtvänd barnstol. Ds

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Svar på tråden Bärsjal i bil
  • Dr Mupp

I bil, aldrig. I buss många gånger. Har man ingen bil och är tvingad att ta bussen så är bärsjal bättre än vagn. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mandelsassa

Har då aldrig sett någon använda bilbarnstol i buss

• Lindsey Egot NO1

I bussarna finns ju midjebälte och det är bättre att barnet sitter själv än att få hela dig över sig om ni krockar och du blir dubbelvikt. Du kan ju knyta fast barnet med bärsjslen i sätet annars om du är osäker

• skogsvitter

Bärsjal i bussen till en 2-åring? Jag ser inte riktigt hur det skulle kunna gå ihop. Jag har åkt buss och tåg med ett spädbarn i bärsjal, men för en 2-åring finns det ju inget som helst stöd för nacke och huvud om barnet ska sitta i en sjal. Minsta lilla inbromsning orsakar ju en snärt för huvudet! En 2-åring kan man ju inte låsa fast tätt intill kroppen så som man gör med en bebis, de sitter ju helt fixerade innanför sjalen men en 2-åring vill ju röra på sig. Nej jag håller med ovan, använd det helt vanliga midjebältet istället, det har vi gjort när barnen blivit så pass stora.

• Jania

Förstår att mitt inlägg lät ungefär hur snurrigt som helst för er. Men om man ska se till hur lite ett midjebälte ger en tvååring vid ev krock så ger det ju knappast mer än en sjal. Om vi pratar om nacken. Det var därför jag var lite nyfiken på om det fanns nå'n som hade den blekaste hur det skulle gått till att använda bärsjalen.
    Imorrn ska jag prata med SJ och höra om de kan ordna så vi kliver på vid en annan hållplats så kortas färdvägen lite Då känner jag mig i alla fall liiiiite lugnare

Tack för era tankar och svar

• Jania

och den där rosa smileyn i föregående inlägg kan jag inte förklara.... ???

• Jania
    Dr Mupp skrev 2013-08-27 00:07:39 följande:
    I bil, aldrig. I buss många gånger. Har man ingen bil och är tvingad att ta bussen så är bärsjal bättre än vagn. 
    Tänker du då att man har henne i sjalen och själv står?
  • Jania
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-27 00:30:21 följande:
    I bussarna finns ju midjebälte och det är bättre att barnet sitter själv än att få hela dig över sig om ni krockar och du blir dubbelvikt. Du kan ju knyta fast barnet med bärsjslen i sätet annars om du är osäker
    Ja, men hur ska man då knyta? Det är det jag undrar, om det alls finns nåt sätt....
  • Lindsey Egot NO1
    Jania skrev 2013-08-27 22:30:19 följande:
    Ja, men hur ska man då knyta? Det är det jag undrar, om det alls finns nåt sätt....
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra smile1.gif
    Haha.... Nä du får väl dra bärsjalen om stolsryggen och klippa fyra hål. Två för ögonen och ett vardera för mun och näsa. Så knyter du riktigt hårt så inte huvudet kan slungas fram

Nä jag hade använt midjebältet.
Svar på tråden Bärsjal i bil