• Tudelu

Jobar inom handels. Fått fast schema och jobbar varje lördag. Rätt??

Jag har haft sommarvikariat hela sommaren och fick veta för tre veckor sedan att jag ska få fortsätta. De visste inte hur många timmar jag skulle få men satt och skissade på det.
    Förra veckan var det fortfarande inte klart, men när jag loggade in på mitt schema idag har jag plötsligt fått tider för 4 veckor framöver. Tiderna verkar fasta eftersom dagarna och arbetstiderna är desamma varje vecka:

V. 1 : mån o lör
    V. 2 mån, ons o lör
    Sedan börjar det om igen.

Men får de göra så här? Sätta dagarna utan att kolla med mig först, innan vi ens skrivit kontrakt på min fortsatta anställning, och dessutom se till så jag inte får en enda hel helg ledigt?

Sambon jobbar också vissa helger vilket betyder att jag måste vara ledig då tex. Men det har de ju inte ens kollat upp.
    Dessutom är det bara på helgerna som vi kan umgås som en hel familj! Jag känner inte att detta schema är ok. Kan jag ifrågasätta?

• Svar på tråden Jobar inom handels. Fått fast schema och jobbar varje lördag. Rätt??
  • Kjell2
    Tudelu skrev 2013-08-27 08:21:26 följande:
    Jag har haft sommarvikariat hela sommaren och fick veta för tre veckor sedan att jag ska få fortsätta. De visste inte hur många timmar jag skulle få men satt och skissade på det. Förra veckan var det fortfarande inte klart, men när jag loggade in på mitt schema idag har jag plötsligt fått tider för 4 veckor framöver. Tiderna verkar fasta eftersom dagarna och arbetstiderna är desamma varje vecka: V. 1 : mån o lör V. 2 mån, ons o lör Sedan börjar det om igen. Men får de göra så här? Sätta dagarna utan att kolla med mig först, innan vi ens skrivit kontrakt på min fortsatta anställning, och dessutom se till så jag inte får en enda hel helg ledigt? Sambon jobbar också vissa helger vilket betyder att jag måste vara ledig då tex. Men det har de ju inte ens kollat upp. Dessutom är det bara på helgerna som vi kan umgås som en hel familj! Jag känner inte att detta schema är ok. Kan jag ifrågasätta?

Utan avtal kan du alltid tacka nej. Du kan även inleda en dialog kring ditt schema men du har svårt att kräva vissa dagar. För detaljer kring regler och avtal prata med ditt fack.
  • Tudelu

Har bara för mig att det finns regler på att man har rätt till ett visst antal sammanhängande lör-sön. Att man som max får jobba två helger i rad osv.

• Kjell2
    Tudelu skrev 2013-08-27 08:38:19 följande:
    Har bara för mig att det finns regler på att man har rätt till ett visst antal sammanhängande lör-sön. Att man som max får jobba två helger i rad osv.

Kolla ditt eventuell kolektivavtal och arbetstidslagstftning.

Grundförslag:
    Ta den skit som kommer nu och jobba på bra. Visa att du är en bra, duktig, amitiös anställd som ställer upp. i och med att din värde hos arbetgivaren stiger kommer du få ökade möjligheter att diskuterar ditt schema och ditt avtal.

Är det tider då du verkligen inte kan ta upp det direkt med chefen och föreslå alternativ, gärna oattraktiva tider. Visa att du är beredd att jobba och ställa upp'
  • Meinu

Under ett helt år jobbade jag varje dag utom 1 ledig vardag i veckan (då hade jag ett annat extra jobb vid sidan av). Så det finns nog inga regler om att man måste får lediga helger.

• missan75

Av dagarna att dömma är det inte fråga om heltid, och du har kanske något vikariat av något slag. Förmodligen har de gett dig de tider som blev över. I längden kommer det förmodligen bli bättre för dig, nästa gång någon slutar kanske du står näst på tur till heltid och ett bättre schema.

Det är väl lite så här, i början får man ta det som blir över och arbeta sig upp. När jag började jobba hade jag 50% och jobbade nästan bara helg fast för att sedan fylla ut med mer tid på vardagarna. Med tiden slutade en person och jag blev erbjuden hennes heltid där jag jobbade var tredje helg och hade långledigheter med 5 dagars ledighet en gång på tre veckor.

Givetvis kan du tacka nej, men då finns ju chansen att du inte får jobba alls.
    Finns det ingen som kan vara barnvakt de helger era jobb krockar?

• Annamaja

Ja de är klart att du får jobba så, då du är ledig så många dagar under veckan. De som gäller är att man ska vara ledig två sammanhängande dagar under en viss period. Men de de går även att gå förbi det.

För tycker du att det är okej så kan du få jobba många dagar efter varandra. Jobbade förut (inom handels) pass på 14 dagar. Då jobbade vi varje dag + helgen i 2 veckor sen var vi ledig i 2 veckor. Funkade skit bra. Det hade både vi som personal och fack sagt okej till så då var de okej att kringå dessa regler. 

Men tyvärr finns de nog inga regler som säger att du inte får jobba varje lördag när du är ledig mitt i veckan. 

• Tudelu
    missan75 skrev 2013-08-27 09:00:53 följande:
    Av dagarna att dömma är det inte fråga om heltid, och du har kanske något vikariat av något slag. Förmodligen har de gett dig de tider som blev över. I längden kommer det förmodligen bli bättre för dig, nästa gång någon slutar kanske du står näst på tur till heltid och ett bättre schema.

Det är väl lite så här, i början får man ta det som blir över och arbeta sig upp. När jag började jobba hade jag 50% och jobbade nästan bara helg fast för att sedan fylla ut med mer tid på vardagarna. Med tiden slutade en person och jag blev erbjuden hennes heltid där jag jobbade var tredje helg och hade långledigheter med 5 dagars ledighet en gång på tre veckor.

Givetvis kan du tacka nej, men då finns ju chansen att du inte får jobba alls.

Finns det ingen som kan vara barnvakt de helger era jobb krockar?

Nej, tyvärr ingen barnvakt alls. Får höra med chefen hur vi kan lösa det. Ska försöka få till att jobba fredagen istället , jämna veckor. Och behålla lördagen ojämna veckor. Då kommer det funka jättebra
  • Elaifiknow

Är du med i facket? Anger kollektivavtalet någon maxgräns för antalet jobbade helgdagar på ett år, t ex? Någonstans i bakhuvudet ringer det en liten klocka om att just Handels (hade?) har någon maxgräns, men att den är ganska hög.

• Josefine871

Om ni har kollektivavtal har du rätt till 16 lediga sammanhängande lördagar och söndagar per år, dvs typ var tredje helg.

• LillGris

Enligt vårt avtal måste vi ha 48 timmars sammanhängande veckovila. Dvs, minst två dagar på rad då vi inte jobbar. Men det står ingenstans att dessa dagar måste infalla på helgen.

Men jag går inte under samma avtal som du, men har svårt att tänka mig att det står lördag och söndag specifikt.

• LillGris
    Josefine871 skrev 2013-08-27 21:27:09 följande:
    Om ni har kollektivavtal har du rätt till 16 lediga sammanhängande lördagar och söndagar per år, dvs typ var tredje helg.

Jahapp då hade jag tvärfel haha
  • Tudelu

Det var det jag hade för mig. Men det står inte vilka det gäller. Kan det gälla vikarier/timanställda också som får ledigt i veckan istället? Säkert inte, men helgerna borde ju vara mer "värdefulla" att vara ledig på. Förutom ekonomiskt då, där är dom mer värdefulla att jobba på ;)
  • Josefine871

Jag är fastanställd på nästan heltid, men även när jag gick på vik (visserligen runt 25h/v) så hade jag ledigt var tredje helg. Säkrast är väl att ringa handels och fråga helt enkelt!

• Virriga Vera
    Det kan skilja mellan olika avtal.
Svar på tråden Jobar inom handels. Fått fast schema och jobbar varje lördag. Rätt??