• Anonym (Jessie)

    Muhammad - okej att döpa sitt barn?

    Jag väntar andra barnet med min man och vi har börjat diskutera namn. 
    Efter att nu ha fått veta att det är en son vi väntar har min man börjat propagera för namnet Muhammad. Hans farfar, som han stod nära, hette det. 
    och det är ju profetens namn. 
    Problemet är att vi bestämde sen innan att fick vi en dotter skulle jag få bestämma, fick vi en son skulle min man få bestämma. Jag blir nu orolig över vad folk ska tycka? Vad säger ni?
    Är det okej idag att döpa sin son till Muhammad?

     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-27 11:43
    rubriken blev fel :( mer om ursäkt och gör en ny tråd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-27 11:44
    sådär ja nu blev det rätt :)
  • Svar på tråden Muhammad - okej att döpa sitt barn?
  • Anonym (Jessie)

    han var ju en mördare... och gifte sig med ett barn samt hade sex med henne när hon var 9 ... kan man verkligen döpa ett barn efter denna man ? 

  • Anonym (lol)

    Han ville väl döpa barnet efter sin farfar? Var han farfar mördare och gift med ett barn?

  • Anonym (ok)

    Har barnet sitt ursprung (åtminstone delvis) i ett arabiskt namn ser jag inget egentligt problem. Det är såpass vanligt i Sverige att barnet inte kommer få växa upp med "ehhh, vad sa du? Kan du bokstavera det där?" och det tycker jag är viktigast.

  • Anonym (lol)

    Dessutom tycker jag det är stor skillnad på Adolf och Muhammad, i princip inga barn har döpts till Adolf efter andra världskriget medan Muhammad är ett av världens vanligaste namn, och förknippat med profeten på samma sätt som Adolf är till förintelsen.

    Men jag skulle inte höja på ögonbrynen åt varken Adolf eller Muhammad. 

  • Anonym (Ogilla)

    Jag ogillar verkligen det namnet om barnet verkligen är helt svensk....

  • Anonym (Jessie)
    stickkontakt skrev 2013-08-27 11:56:11 följande:
    Känns lite udda att DÖPA ungen till ett muslimskt namn, men att namnge barnet är väl inga problem....
    jag är svensk och han är muslim ? jag vill döpa mitt barn , frågor på det ? 
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (Ogilla) skrev 2013-08-27 12:02:19 följande:
    Jag ogillar verkligen det namnet om barnet verkligen är helt svensk....
    barnet blir helt svensk ja :) 
  • Anonym (Ogilla)
    Anonym (Jessie) skrev 2013-08-27 12:06:30 följande:
    jag är svensk och han är muslim ? jag vill döpa mitt barn , frågor på det ? 

    Då kan jag förstå lite bättre... Men namnet kanske kan ge svårigheter senare i livet
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (lol) skrev 2013-08-27 11:56:50 följande:
    Han ville väl döpa barnet efter sin farfar? Var han farfar mördare och gift med ett barn?
    efter sin farfar och efter profeten ^^ profeten var ju pedofil och mördare :/ 
Svar på tråden Muhammad - okej att döpa sitt barn?