Inlägg från: Numminen |Visa alla inlägg
  • Numminen

Övertäckt barnvagn

Men nu när solen står så lågt är det väl inte mycket farlig strålning? Jag har två riktiga blekfisar som skyddas noga med hatt och kläder hela sommaren. Men så här sent på sommaren är solen lägre och då vill jag tvärtemot att de tankar i sig det de kan få. Kan inte tänka mig att det är farligt även om man inte fyllt ett heller.

Kattflickan skrev 2013-08-29 10:04:19 följande:
    Små barn ska inte vara i solen alls! Igår såg jag en pappa med ett barn som såg ut att vara strax under året i en sittvagn. Pappan satte sig på en bänk och vinklade upp barnvagnen mot solen. Barnet hade inte ens solhatt. Varför inte vända på vagnen så barnet satt i skugga? Sådant gör mig upprörd.

• Numminen

Filtar förstår inte jag heller. Alla som lekt koja med sina barn under tex ett bord med filt över har väl märkt hur instängd luften blir, även om man har några luftinsläpp? Och då är ändå luftvolymen större än under en sufflett med filt. Dessutom tycker jag det är konstigt att man inte själv vill se sitt barn?

• Numminen

Jag pratar inte bara om värme utan även instängd luft. Det känner man inte med handen. Vi måste haft bra suffletter på vagnarna för solproblem hade vi ytterst sällan, trots att vi var ute mycket. Har hund så det handlade om långa promenader flera gånger om dan. Visst kan man tycka att det är en fånig sak att störa sig på men jag tror att de flesta hat filt över sufletten bara för att de ser andra göra så. Och jag tycker fortfarande det är märkligt att man vill ge sämre luft åt barnet OCH ta bort möjligheten för båda till ögonkontakt. pr

Pat1 skrev 2013-08-30 08:31:35 följande:
    Det är ju inte så att man aldrig kollar hur varmt det är i vagnen eller? jag kollar ca va 5minut så att det är bra temp inne i vagnen! Tycker det är tråkigt att folk kommer med dåliga argument och tycker att det skulle vara konstigt att använda en tunn filt för att stänga ute den värsta av solen? 

Finns det inte värre saker att klaga på? 

• Numminen

Jag skriver "de flesta" inte alla.

Jag vet mycket väl vad en ventilationslucka är men den är på alla vagnar jag sett mindre än själva öppningen, alltså sämre luftflöde. Tråkigt om du blir förbannad, det var inte meningen. Men jag ser ofta små bebisar under fleecefiltar inne på köpcentrum etc. Det är ett relativt nytt fenomen och av någon anledning har folk börjat göra så. Mig veterligen brände man inte småbarn i solen på 70 och 80-talen trots att man inte hade filt över.

Pat1 skrev 2013-08-30 15:30:07 följande:
    Haha det är ganska uppenbart att du är mycket för att döma ut andra människor! Så om jag förstår dig rätt påstår du att jag har en filt över vagnen för att alla andra har det? Det måste nog vara det dummaste jag har hört! Jag har som sagt en tunn filt över vagnen när min son har somnat (alltså ingen ögonkontakt) då jag är ute och går för att han INTE skall få direkt solljus på sig! Och vad det gäller instängd luft så har jag som sagt en ventilationslucka på sufletten som man kan ha öppet, men eftersom du inte alls verkar veta vad ventilationslucka betyder så kanske jag skall förklara detta för dig? 

Jag tycker absolut inte det är en fånig sak att undra över men när folk dömer ut andra människor istället för att försöka förstå, så blir jag rätt så förbannad! 

Svar på tråden Övertäckt barnvagn