• klinkers

Övertäckt barnvagn

Under min promenad idag mötte och såg jag ett antal barnvagnar, alla täckta med tyg, filt etc över suflett. Samtliga vagnar var svarta och med tanke på  vädret måste det bli oerhört varmt för barnet. Att dessutom täcka över "luftintaget" verkar i mina ögon mycket konstigt. Vilket är skälet tt ni gör så? Hoppas någon svarar för jag har länge funderat över denna vana.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 17:48
    Eftersom jag hade småbarn för över trettio år sedan gick jag och funderade över detta märkliga beteende.På "min tid" var det angeläget att barnen fick ad-vitamin vilket solen ger. Naturligtvis vände vi vagnen så att solen inte lyste i ögonen!Visst hade vi myggnät för insekter men inte svarta tyg för att barnen skulle sova. De sov sååå gott ändå.
  • Svar på tråden Övertäckt barnvagn
  • Ellinor M

Men dom täcker väl inte över hela?? Jag kunde hänga en över halva där solen låg!! Men köpte ett paraply efter ett tag :)

• Nénharma

Det där har jag också funderat på, jag har sett flera såna vagnar (jo dom täcker hela "hålet") med en filt. Men bebisen borde väl klaga om det blir för varmt antar jag? 

• klinkers
    Nénharma skrev 2013-08-28 18:30:34 följande:
    Det där har jag också funderat på, jag har sett flera såna vagnar (jo dom täcker hela "hålet") med en filt. Men bebisen borde väl klaga om det blir för varmt antar jag? 
    Jo de täcker över hela  och jag skulle inte alls våga lita på att bebisen klagar. Tycker det verkar så ogenomtänkt.
  • Nénharma
    viseversa skrev 2013-08-28 18:41:49 följande:
    För att störa andra människor såklart.
    Jag stör mig inte, jag har mest bara funderat på det där.

Nu kommer vi inte ha problemet med solen antagligen eftersom min (första) bebis kommer på hösten, men man har ju hört alla skräckhistorier om bebisar och för varmt liksom. Men eftersom så många har det så med filt så antar jag att det inte ska vara någon fara. 
  • klinkers
    viseversa skrev 2013-08-28 18:41:49 följande:
    För att störa andra människor såklart.

Inte heller jag stör mig. Det var bara en fråga. Varför?
    Av okunskap? Många föräldrar har framåtvända vagnar som är helt förkastligt för små barn enligt barnpsykologer.Ändå ser man det ofta.
  • Natulcien

Om du du misstänker att det föreligger fara för ett spädbarns liv så tycker jag att du ska säga infrån, och inte bara "gå och fundera".

• hannis

Fattar inte heller. Ser ofta vagnar övertäckta med filtar och förstår verkligen inte varför man gör det?

• viseversa

Ja för att barnet behöver ha det mörkt för att kunna sova?
    För att barnet inte ska ha solen i ansiktet? 

Instagram...LOVALOVISA
  • viseversa

Håller med om att det nog blir varmt. Dock blir det ju även skugga i vagnen vilket kyler. Men en väldigt tunn tunn filt(typ barnlakan)kan man gott använda håller jag med om.

Instagram...LOVALOVISA
Svar på tråden Övertäckt barnvagn